The Ballroom Class

Dillon, Lucy

| 2008

For the millions addicted to Strictly Come Dancing - a romantic, funny and moving novel that will make you want to put on your dancing shoes...

2021-03-13

Efter att jag hade läst min första Lucy Dillon så gjorde jag ett massinköp av alla andra som dittills hade blivit utgivna. Detta var 2016. Nästan exakt fem år senare så är det äntligen dags för nästa. Tango för vilsna själar är hennes debut, men den gavs ut som fjärde bok i Sverige, tror jag. Om jag får välja så föredrar jag att läsa böcker i den ordning författaren har skrivit dem, för förhoppningsvis utvecklas de och då kan det bli lite fel när man liksom hoppar tillbaka i utvecklingen. Lite som det faktiskt blev här.

Precis som förra boken jag läste så utspelar sig denna i den fiktiva byn Longhampton. Det verkar vara en väldigt mysig liten stad, mer kanske och om jag hade kunnat så skulle jag gärna ha besökt den. Det blir inte speciellt mycket miljöbeskrivningar, vilket ju passar mig bra, utan här handlar det mer om det inre landskapet.

Slutet på Tango för vilsna själar är väldigt förutsägbart och tillrättalagt, men det lyckas ändå beröra mig. Och lyckliga slut är bland det bästa som finns, när det är det jag förväntar mig. Nu hoppas jag bara att det inte ska dröja ytterligare fem år innan jag läser nästa Lucy Dillon.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/03/tango-for-vilsna-sjalar-av-lucy-dillon.html

Maylie Haim Poulsen

2020-04-28

Är du inte dansintresserad så kmr denna bok kännas väldigt tjatig, annars är det en mysig bok och det är roligt att se hur alla karaktärerna utvecklas!

En av de sämsta böcker jag någonsin läst. En enda lång (sexistisk) och förutsägbar ytlig klyscha.

Sofie Åberg

2016-12-19

inte alls lika bra som de övriga böckerna. så seg och mycket dans prat

Jessica Appelqvist

2016-08-14

Långa utläggningar om dans blir ointressanta för mig men karaktärerna i boken och deras historia ville jag veta mer om.

Eva Pettersson

2015-11-03

Ju fler böcker jag läser av Lucy Dillon, desto mer förtjust blir jag i den mysiga stämningen och den härliga feel good-känsla som alltid infinner sig under läsandets gång!

Solveig Andersson

2015-09-08

Vilken underbar bok! Jag njöt.

Å

Åsa Wikingsson

2015-07-20

En riktig feelgood roman. Med ett sagolikt slut.

Sandra Gustafsson

2015-07-06

Språket är enkelt och det är ett skönt läsflyt i den och det är en bok som passar in i feelgood-kategorin. Positivt överraskad och kommer definitivt läsa fler böcker av Lucy Dillon.

Kim M. Kimselius

2015-06-04

En härlig bok som tar mig med in i dansens värld. Jag älskar att dansa, genom boken återupplever jag många härliga stunder på dansgolvet. Först tänkte jag att en bok som handlar om danslektioner inte kan vara intressant, men jag gav den en chans och det är jag tacksam för, eftersom boken är charmig och underhållande, precis som alla andra böcker av Lucy Dillon.

Proffsdansaren Angelica återvänder till Longhampton för att städa ur sin mammas hus. Hon bestämmer sig för att starta en danskurs på orten. Det blir en blandad skara kursdeltagare, Katie och Ross som försöker rädda sitt äktenskap, Lauren och Chris som tränar inför brudvalsen. Laurens föräldrar och många andra härliga personer, som Lucy levandegör i boken.

Ibland blir jag irriterad på Lauren som drömmer om sagobröllop och inte inser hur mycket allt kostar, eftersom föräldrarna betalar bröllopet, något som gör hennes mamma, Bridget, förtvivlad när hon ser alla räkningar ramla in...

En härlig bok att krypa upp i soffhörnet med och bara må bra.

Kim M. Kimselius

2015-06-04

En härlig bok att krypa upp i soffhörnet med och bara må bra.

Terese Johansson

2015-02-18

En riktig feel-good-roman med mycket värme och kärlek. Dessutom bjuder den på en liten överraskning.

Pontus Liedberg

2015-02-10

Lite mysig bok med en del bra personporträtt - fast bröllopsbesvären är svåra att engagera sig i. Skulle boken vara hälften så lång så skulle det vara bra. Nu är det bara en halvbra och väldigt väldigt lång bok.

Amanda Eglund

2015-02-09

För lite feelgood och för stor del av boken som handlade om problem. Annars är Lucy en bra författare :)

Cecilia Kronqvist

2014-11-01

Perfekt bok om man gillar lyckliga slut för alla inblandade.

Lotta Berlin

2014-05-28

Lagom mysig. Inte Lucys bästa enligt mig, men jag gillar alla Lucys böcker så jag kan inte dissa den!

2014-01-29

Lucy Dillon har skrivit fem böcker, och det här är den fjärde som finns översatt till svenska. Och det här är egentligen den första boken som hon skrev. Jag har inte läst någon bok av henne tidigare. Men jag kommer definitivt att läsa fler nu.

Jag tyckte mycket om den här boken, som väl går under kategorin feel good-roman.

Boken var välskriven, och hade ett skönt läsflyt i sig. Den var trivsam, lite rolig, och lite gripande.

Kan helt klart rekommendera boken.