Ballonger mot himlen

Forsaeus, Lens

En dag dör Majken. Nils tycker det är konstigt att man först andas och sedan inte andas mer och då är man död. För alltid. Nu har han ingen syster mer. Och de ska inte åka till sjukhuset mer där Majken var så ofta innan hon dog. Innan Majken ska begravas är det mycket som måste göras och bestämmas. Mamma och pappa gråter men Nils gråter inte fast han är ledsen.

villa-freja.se

2018-11-24

Ballonger mot himlen är så vacker och finstämd och så sorglig. Det är sällan jag blir rörd till tårar när jag läser, men den här boken berör verkligen på djupet och lämnar spår av sorg och saknad efter sig, men också av hopp och vördnad inför livet.

Det är en rak och ärlig bok om livet och döden och om det sorgearbete som följer. Hur olika det ser ut och att ingen upplevelse eller känsla är fel. Om hur vardagen kan kännas skön när allt annat är oåterkalleligt förändrat, om att känna hopp och fantasi och om att våga låta döden stå i centrum.

Jag har läst Ballonger mot himlen av Lena Forsaeus med illustrationer av Mia Nilsson, boken är utgiven på Idus förlag 2018. Nils storasyster Majken är ofta på sjukhuset. Hon har en sjukdom som heter cancer. Nils tycker om när Majken är hemma för då kan de göra saker tillsammans hela familjen. En dag hämtar farmor Nils på förskolan. Nils förstår att det beror på att Majken är på sjukhuset igen med mamma och pappa. På kvällen ringer pappa och berättar att Majken kommer att dö och vill att Nils och farmor ska komma dit. I Ballonger mot himlen får vi följa Nils i hans vardag med en svårt sjuk syster som till slut dör. Vi får också följa Nils och hans mammas och pappas sorg och förberedelser inför begravningen. De funderar på vad som händer efter döden och hoppas att de får träffa Majken igen på något sätt. Det här en finstämd och sorglig bok samtidigt som den tydligt visar på hur det kan vara när någon dör och processen efter det. Illustrationerna är ljusa, detaljerade och väldigt fina. Det här är en fin och viktig bok om sjukdom, död och sorg som jag varmt vill rekommendera barn i åldern 6-9 år och även äldre. Det finns en bok om Nils sedan tidigare som och jag också vill rekommendera. Den heter Nils och den blinkande stjärnan och gavs ut 2016 och handlar om Nils vardag och tankar på sin döda syster

@barnbokstips

2018-10-19

Nils har en syster som heter Majken. Hon är ofta på sjukhus eftersom hon har cancer. Nils tycker om när Majken är hemma och de kan göra saker tillsammans hela familjen. En dag åker de skridskor hela dagen. Kort efter blir Majken väldigt dålig och Nils får komma till sjukhuset och säga hejdå. Han somnar bredvid Majken som andas tungt och långsamt. När han vaknar andas hon inte längre. Ballongerna mot himlen är en fin och rätt saklig bilderbok om hur det kan vara att förlora ett syskon. Hur ledsna föräldrarna är, att man kan vara ledsen utan att gråta, att det kan vara skönt att komma till förskolan där allt är som vanligt, hur det går till på sjukhuset, med förberedelser inför begravningen och hur det är att ta farväl. Sorglig och finstämd! Det finns ytterligare en bok om Nils som heter Nils och den blinkande stjärnan.
Författare Lena Forsaeus och illustrationer Mia Nilsson, Idus förlag

Detta är en av två böcker i en serie för lågstadiumet om döden, sorg, saknad.

Vi får möta Nils och hans familj. Hans syster har varit cancersjuk sedan länge och är nu döende.
Böckerna skildrar detta väldigt vackert men samtidigt också väldigt konkret och odramatiskt. Böckerna är verkligen skrivna för att göra döden och allt som följer lättare att förstå för barn.
Sorgeprocessen som skildras i familjen berör en på djupet.

I nästa bok får vi följa det mer långsiktiga sorgearbetet. När Nils börjar förskoleklass så har de en uppgift att berätta om sin familj. Nils blir ställd och vet ej hur han ska berätta. Med fint stöd från sin pappa löser det sig.

Böckerna kan säkert vara ett bra stöd för familjer som går igenom något liknande.
Men lik väl tycker jag de varit betydelsefulla för våra barn. För vi alla kommer stöta på döden i våra liv och då är det väldigt fint att ha kunnat börja prata om döden tillsammans sedan tidigare. Att vi föräldrar inte glömmer barnens upplevelser och behov att sörja. Eller att tidigt våga prata om döden så vi alla kan vara ett bättre stöd som medmänniska när någon i vår närhet sörjer.

Böckerna känns välskrivna och illustrationerna är känns enkla och tydliga. Även om min A inte blev så förtjust i dom, förmodligen pga den enklare stilen.
Sen störde sig min A på att illustrationerna och texten är felaktiga gentemot varandra på några ställen. T.ex att texten säger att ett foto står på kistan under begravningen trots att bilden visar annat. Finns några sådana missar.

Författaren har själv förlorat ett barn i cancer och det märks. För böckerna är otroligt äkta och väldigt fina.

Vacker, gripande och stark!