Balladen om en bruten näsa

Jag tror att mamma önskar sig en tuffare son. Det är därför jag tränar boxning. Arne Svingens kritikerrosade och Brageprisnominerade bok om trettonårige Bart för tankarna till både Billy Elliot och Forrest Gump. Det är en berättelse om boxning och opera, och om motgångar och konsten att se livet från den ljusa sidan. Den får dig att skratta och gråta och få en stor klump i magen. Men framförallt får den dig att tro på att allting ordnar sig till slut.Det här är en berättelse om att våga slå och inte slå. Och att våga sjunga fast andra hör på. Men mest av allt handlar den om Bart, som är något av en expert på att se livet från den ljusa sidan. Och det behövs när man bor i en sliten lägenhet i slummen med en supertjock alkis till morsa.I samma hus bor också Cheap Charlie, som kan fixa fram det mesta, och narkomanen Geir, som förmodligen är Barts bäste vän. Fast kanske kan Ada...

Anna Hedenstedt

2015-11-26

Den kändes Ulf Starksk! Lite som Låt isbjörnarna dansa (som är underbar). Vemodig, lustig, sorglig och optimistisk på en gång!

Nenne No

2015-09-30

Det här är en riktigt bra ungdomsbok som träffar mycket mitt i prick. Skulle blivit en jävligt bra film också.

Anita Höglund

2014-12-29

En fin berättelse om en kille som gillar opera, bor med ensamstående mamma som har alkoholproblem. Boken är skriven med en stor portion humor mitt i allt elände och slutet är hoppingivande.

Lisa Träff

2014-02-05

Boken handlar om Bart som gillar att lyssna på opera - och sjunga opera! Men bara för sig själv, det går liksom inte när någon annan ser på. Han tränar boxning för att hans mamma vill, men han vågar inte slå. Mamman dricker för mycket och kan då inte ta hand om sig själv eller Bart.

En dag i skolan börjar Ada, tjejen han sitter jämte i klassrummet, prata med honom. Och med en viss tveksamhet börjar Bart berätta om sina hemligheter för henne. Men det skulle han ju inte gjort, för Ada är inte den som kan hålla hemligheter för sig själv...

Anna-klara Akar

2013-07-20

Tycker om berättelsen om Bart. En kille med ganska taskiga förutsättningar, en okänd amerikansk pappa, drickande mamma och drömmar om boxning och opera.

Det är lite som en saga. Jag tycker den är ganska kul. Men jag funderar också på varför det alltid alltid alltid skall vara såna tunga problem. Känslan är lite som 'Mitt liv som hund" och jag älskar att boken ger hopp. Vad annars ska en sån här bok göra. Den är lätt och snyggt berättad. Kanske var jag bara inte på humör för alkoholiserade mammor och gamla knarkar.
Läs den!