Balladen om det sorgsna kafet

McCullers, Carson

| 1992

Marianne Skoglund

2022-08-02

Denna boks pstdda storhet gick mig tyvrr helt frbi.

Solveig Andersson

2020-01-01

Underbar krlekshistoria. Lagom lng att lsa p nyrsdagen. Jag lser frn prm till prm och njuter av sprket. Vilken bok att pbrja det nya ret med!

Viktor

2018-07-26

Fantastiskt sprk och en spnnande huvudkaraktr

Klinga

2012-08-12

En lektion i ekonomi. Sprklig ekonomi. Tveksam som jag r till tegelstenar till bcker inser jag varfr d jag lser carson McCullers. Inte ett ord fr mycket. En fin berttelse och en kvinnlig huvudperson jag kunde identifiera mig med trots att vi knappt har ngot gemensamt. Msterverk!

Gun Petersson

2011-01-31

Underbar historia om ett udda krlekspar. McCullers sprk r en njutning.

Sara .

2010-09-23

Vackra noveller att lsa lngsamt och njuta av.

2009-06-23

Avundas sig som inte lst Carson McCullers tidigar. Du fr inte missa Hjrtat jagar allena och Spegling i ett gyllene ga..

Jeanette Algeson

2009-06-23

Boken var ganska mysig och hon skriver oerhrt vackert. Men den intresserade mig inte tillrckligt i lngden. Hoppas p bttre med nsta bok jag har av henne!

2009-06-22

Skdeplatsen re en hla i sdern. I centrum str ett udda krlekspar. Den manhaftiga kvinnan som aldrig slppt ngon in p livet, som sljer hembrnt och huskurer och den ynklige puckelryggen som lyckas lsa upp kvinnans hjrta. Carson McCullers r mi personliga favorit. Ingen annan skildrar den sjlsliga isolering som krleken innebr lika bra som hon.
"Ofta r den lskade bara en stimulans fr all den lagrade krlek som dittills lnge har legat sovande inom den lskande. Och p ngot stt vet varje lskande detta. Han knner i sin sjl att hans krlek r ngonting ensamt. Han blir medveten om en ny, sllsam ensamhet och det r den medvetenheten som fr honom att lida. Drfr finns det bara ett den lskande kan gra. Han mste hrbrgera sin krlek inom sig sjlv s gott han kan; han mste skapa t sig en helt ny inre vrld- en laddad och frmmande vrld som existerar helt inom honom sjlv."

2009-05-22