Ballad of the Sad Cafe

McCullers, Carson

| 1976

Marianne Skoglund

2022-08-02

Denna boks påstådda storhet gick mig tyvärr helt förbi.

Solveig Andersson

2020-01-01

Underbar kärlekshistoria. Lagom lång att läsa på nyårsdagen. Jag läser från pärm till pärm och njuter av språket. Vilken bok att påbörja det nya året med!

Viktor

2018-07-26

Fantastiskt språk och en spännande huvudkaraktär

Klinga

2012-08-12

En lektion i ekonomi. Språklig ekonomi. Tveksam som jag är till tegelstenar till böcker inser jag varför då jag läser carson McCullers. Inte ett ord för mycket. En fin berättelse och en kvinnlig huvudperson jag kunde identifiera mig med trots att vi knappt har något gemensamt. Mästerverk!

Gun Petersson

2011-01-31

Underbar historia om ett udda kärlekspar. McCullers språk är en njutning.

Sara .

2010-09-23

Vackra noveller att läsa långsamt och njuta av.

2009-06-23

Avundas sig som inte läst Carson McCullers tidigar. Du får inte missa Hjärtat jagar allena och Spegling i ett gyllene öga..

Jeanette Algeson

2009-06-23

Boken var ganska mysig och hon skriver oerhört vackert. Men den intresserade mig inte tillräckligt i längden. Hoppas på bättre med nästa bok jag har av henne!

2009-06-22

Skådeplatsen äre en håla i södern. I centrum står ett udda kärlekspar. Den manhaftiga kvinnan som aldrig släppt någon in på livet, som säljer hembränt och huskurer och den ynklige puckelryggen som lyckas låsa upp kvinnans hjärta. Carson McCullers är mi personliga favorit. Ingen annan skildrar den själsliga isolering som kärleken innebär lika bra som hon.
"Ofta är den älskade bara en stimulans för all den lagrade kärlek som dittills länge har legat sovande inom den älskande. Och på något sätt vet varje älskande detta. Han känner i sin själ att hans kärlek är någonting ensamt. Han blir medveten om en ny, sällsam ensamhet och det är den medvetenheten som får honom att lida. Därför finns det bara ett den älskande kan göra. Han måste härbärgera sin kärlek inom sig själv så gott han kan; han måste skapa åt sig en helt ny inre värld- en laddad och främmande värld som existerar helt inom honom själv."

2009-05-22