Bakvatten

Broberg, Maria

"Västerbotten har fått ännu en stjärna på sin författarhimmel. Detta är vårens debut - vad ni än gör så missa den inte." Stina Jackson Bakvatten är berättelsen om de människoöden som knyts ihop av pojken Nilas försvinnande i Västerbottens inland i mitten av sextiotalet, om före och efter. Alla tror att Nilas har drunknat, att han har försvunnit i Vindelälvens vatten. Men Nilas ligger gömd under mossan med isblommor på kinderna, bredvid sugande myrmarker och ilande små skogsbäckar, på platsen där Hebbe dog. Det ska dröja många decennier innan vårfloden avslöjar vad som egentligen hände. Bakvatten handlar om Assars förbjudna kärlek till Margareta, om Håkan som vill ha en pappa men som får en lillebror, och om Håkans sambo Petra som många år senare inte står ut längre utan vill att han berättar sanningen. Det är en roman om ensamhet, längtan, byskvaller och hur långt samvetet kan...

Ingrid Bergenudd

2021-06-09

En riktig sträckläsningsbok! Intressanta romanfigurer som man kan fundera kring. Jag tycker också berättarperspektivet där man får följa olika personer under olika tidsperioder. Samtidigt är handlingen både hemsk och sorglig. Den handlar både om förändringarna i små samhällen i Norrlands inland och om rasism och mobbning. Ingen feelgoodroman!

Kristina Kex

2021-04-19

Spännande och välskriven, en bra läsupplevelse men nog inget jag kommer minnas.

Tomas Karlsson

2021-04-01

Sorgset västerbottniskt drama, välskrivet och trovärdigt, ändå inget som biter sig kvar hos mig, kanske beror mer på mig än boken i sig.
Bra debut får man ändå säga.

2021-02-02

Maria Broberg - Bakvatten - Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Den här boken tyckte jag mycket om. Den är välskriven och lättläst. Och den är vemodig, stillsam, sorgsen, och väldigt norrländsk. Jag fick lite samma känsla av boken som jag fick av Silvervägen och Ödesmark av Stina Jackson. Rekommenderar absolut varmt denna roman.

janne lindh

2021-01-29

En mycket fängslande och fin debut! Maria Broberg har ett eget, härligt språk och de lite udda karaktärerna känns trovärdiga.

Nina Gustafsson

2020-10-06

Ännu en Norrlandskildring, denna i Västerbotten. Vi följer Margareta och personer nära henne från 60- tal till modern tid. Livet är ofta slitigt och hårt men det finns ljusa stunder tills Nilas försvinner. Att den delvis skriven på västerbottniska gör boken mer autentisk.

Mycket bra bok.

Solveig Andersson

2020-05-09

talbok, storytel
Imponerande, storslagen romandebutant, som jag ser fram emot att få följa. Läs den!

Fantastisk, gripande & välskriven!