Bakom stängda dörrar

Paris, B A

Det perfekta äktenskapet? Eller den perfekta lögnen? Alla känner ett par som Jack och Grace. Han är snygg och förmögen, hon är charmig och elegant. Han är en hängiven advokat som aldrig har förlorat ett mål, hon sköter hemmet och maten till fulländning och avgudar sin handikappade lillasyster. Fast de är nygifta verkar de ha allt. Man kanske inte vill tycka om dem, men man gör det. Man blir ohjälpligt charmad av deras otvungna, bekväma hem och av deras trevliga middagar. Man skulle vilja lära känna Grace bättre. Men det är svårt, för man upptäcker att hon och Jack är oskiljaktiga. Vissa skulle kalla det för riktig kärlek. Andra undrar kanske varför Grace aldrig svarar i telefon. Eller varför hon aldrig kan komma och ta en kopp kaffe, fast hon inte jobbar. Hur hon kan laga sådan enastående mat och ändå vara så slank. Eller varför hon aldrig verkar ha någonting med sig när hon går ut ur huset,...

Betyg: 3,5/5

Vad döljer sig egentligen bakom några av alla dessa stängda dörrar?
En rysligt otäck historia som den här?
Kalla kårar ilade uppför ryggraden allteftersom obehaget flöt upp till ytan i denna psykologiska thriller.
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
Som läsare/lyssnare får man nästan omedelbart ta del av alla hemligheter.
Tvärtemot en traditionell thriller där spänningen ökar allteftersom brödsmulor kastas ut och ”den stora hemligheten” tillslut avslöjas.
Här kastas man direkt in i mörkret.
Det är vägen ut som är grejen här,
finns det ens en väg ut över alla hinder, genom alla hållhakar och trassliga dilemman?
Trots att spänningen når sin kulmen ”i förtid” finns ett starkt driv i att lyssna vidare, ett desperat behov av att nå en upplösning, vägen ut genom den där tillsynes ogenomträngliga snårskogen.
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
Jack & Grace, det perfekta paret! Nykära och oskiljaktiga. Han, en hängiven och framgångsrik advokat, dessutom snygg och förmögen. Hon, en charmig och elegant hemmafru med ett fläckfritt hem och oklanderliga middagsbjudningar.
Men vad händer om man skrapar på ytan?
Lyckas någon komma innanför skalet,
och vad döljer sig där?

Spännande och klaustrofobiskt otäck från första till sista sidan och det är ingen överdrift. En psykologisk thriller som börjar som ett skolexempel i psykopatisk manipulation.
Hade väll önskat en något smartare upplösning på historien för att ge den en 5a.

Evasbokhylla

2018-07-31

Vilken nagelbitare, vilken spänning, vilken psykopat. Så rysligt bra, att nackhåren reste sig stundvis.

emmakicki

2018-06-12

Bättre än förväntat. Börjar spännande och fortsätter så med en liten dipp när jag förstår hans plan, tycker den är lite långsökt på något sätt. Men det blir ändå spännande och lite lagom obehagligt så den får faktiskt högt betyg!

Erika Hedéen

2018-05-15

Trodde den skulle vara bättre, men blev förutsägbar och lite tråkig!

2018-04-14

Känner en obehagskänsla från första till sista sidan, den byggs upp undan för undan. Förstår vad han är ute efter och hans planering är djävulsk.

2018-04-04

Obehaglig

Maria Olofsson

2018-03-19

Måste ju ge den en femma när jag nästan inte kan lägga boken ifrån mig! Spänningen byggs upp genom att skifta mellan DÅ och NU. Riktigt bra!

Sandra Katby

2018-03-05

Stundtals bra bok men ingen riktig rysare och slutet var lite för banalt.

Sandra Katby

2018-03-05

Stundtals bra bok men ingen riktig rysare och slutet var lite för banalt.

Sara Bengtsson

2018-02-07

Jessica Andersson

2018-02-02

Ja vart ska man börja? En sån fruktansvärd historia. Tänker på alla dessa kvinnor runt om i världen där detta är deras vardag. Alla dessa psykopater som finns där ute som ingen vet om. Denna historien kryper verkligen in under skinnet och man vill bara läsa vidare för att hoppas att allt ska sluta bra.

Det kommer nog ta ett tag innan jag läser en såndan här bok igen för den här kommer sitta kvar i hjärnan ett tag.

Ann Simonsson

2018-01-12

Ruggigt med psykopaten. Sträcklyssnade.