Bakom ljuset

Nilsonne, Åsa

| 2004

CD-bok Uppläsare: Gunilla Röör Speltid: ca 9 timmar Mordutredaren Monika Pedersen vid Stockholmspolisen är sjukskriven efter en svår olycka i tjänsten. I sysslolösheten börjar hon läsa böcker och i en av dem, skriven av en gammal psykoterapeut, finner hon till sin bestörtning att en av hans patienter måste ha varit hennes mor. Och författaren påstår att patienten blev mördad ... Monika bestämmer sig för att försöka få klarhet i sin mors död. Det arbetet leder henne till en freudiansk psykoanalytiker, till en framgångsrik advokatbyrå, till en välgörenhetsorganisation och till den lilla staden Mekkele i Etiopien. Åsa Nilsonne beskriver med analytisk skärpa och sinne för dramatik Monikas jakt på sanningen. Samtidigt skildrar hon tre generationer kvinnor: Monika, hennes mor och mormodern, som var folkrättsjurist vid Nationernas Förbund och maktlös tvingades se på när Mussolini...

2013-06-05

Jag gillar det faktum att den inte är så förutsägbar som nästan alla svenska deckare är. Jag gillade även berättelsen från Etiopien. Ändå tycker jag att den är ganska så seg och tråkig.

Emma Hortlund

2011-06-01

Vissa böcker flyter bara på när man läser dem. Det är något med språket, historien eller stämningen. "Bakom ljuset" är raka motsatsen. Det är något som gör att det tar emot, och det är först ca 100 sidor in i boken som jag tycker att jag börjar komma in i den. Helst vill man ju bli fångad redan under de första sidorna.

Boken huvudperson, Monika Pedersen, är osympatisk och småtjurig och hon handlar irrationellt för att lösa frågorna kring sin mammas död. Trots det hittar hon de svar hon letar efter, vilket får mig att tycka att boken känns fånig.

Något som jag har svårt för i deckare är när det till exempel efter en intervjusekvens står något i stil med: men Monika kände att något fattades, det kändes som att något var fel. Där gillar jag mer när man själv som läsare får den känslan av att ha läst stycket.

En dussindeckare.