Bakom ljuset

Nilsonne, Åsa

| 2003

Ska den starke få göra som han eller hon vill? Ta det han eller hon vill ha? Utrota dem som står i vägen? De frågorna har engagerat Monika Pedersens familj i tre generationer. Hon själv har tagit itu med dem i sitt arbete som kriminalpolis. Hennes mor råkade upptäcka ett bedrägeri i stor skala men avled snart därefter i en bilolycka. Hennes mormor var folkrättsjurist vid Nationernas Förbund och tvingades maktlös se på när Mussolini brutalt invaderade Etiopien 1935, det sista självständiga landet i Afrika. Sjukskriven efter en svår olycka i slutet av en mordutredning ägnar sig Monika åt att läsa, något hon inte haft tid och ork med tidigare. I en bok om psykoterapi finner hon en fallbeskrivning som alltmer börjar likna hennes mor. Och författaren påstår att patienten blev mördad ... Monika bestämmer sig för att försöka få klarhet i sin mors död. Det arbetet leder henne till en freudiansk...

2013-06-05

Jag gillar det faktum att den inte är så förutsägbar som nästan alla svenska deckare är. Jag gillade även berättelsen från Etiopien. Ändå tycker jag att den är ganska så seg och tråkig.

Emma Hortlund

2011-06-01

Vissa böcker flyter bara på när man läser dem. Det är något med språket, historien eller stämningen. "Bakom ljuset" är raka motsatsen. Det är något som gör att det tar emot, och det är först ca 100 sidor in i boken som jag tycker att jag börjar komma in i den. Helst vill man ju bli fångad redan under de första sidorna.

Boken huvudperson, Monika Pedersen, är osympatisk och småtjurig och hon handlar irrationellt för att lösa frågorna kring sin mammas död. Trots det hittar hon de svar hon letar efter, vilket får mig att tycka att boken känns fånig.

Något som jag har svårt för i deckare är när det till exempel efter en intervjusekvens står något i stil med: men Monika kände att något fattades, det kändes som att något var fel. Där gillar jag mer när man själv som läsare får den känslan av att ha läst stycket.

En dussindeckare.