Badortsmysteriet

Christie, Agatha

| 2002

Agatha Christie är en av världens mest lästa och älskade spänningsförfattare. I Badortsmysteriet låter hon Hercule Poirots semester avbrytas av mord och mordförsök. En klassiskt listig Christie-gåta från tidigt 1930-tal. Dessutom för första gången i komplett översättning till svenska! Bonniers Kriminalklassiker är en kvalitetsbokserie för kriminallitteratur. Här presenteras gräddan av klassiska svenska och utländska kriminalförfattare för 2000-talets krim- och spänningsälskare. Bonniers Kriminalklassiker är en modern efterföljare till bokserier som Bonniers Detektivromaner, Zebra-serien och ”En detektivroman/thriller från Bonniers”, med sin smygande man på ryggen. För urvalet till Bonniers Kriminalklassiker svarar redaktör Per...

Solveig Andersson

2015-09-09

En klassiskt spännande deckare, utan extremt stora portioner våld och sex. Däremot låter Agatha den brittiska humorn bli till en röd tråd genom boken tillsammans med mysteriet i sig. Jag tycker personligen att boken håller lika bra nu som när den trycktes.

Ja, vad skriver man om denna bok, författaren Agatha Christie är nog föregångaren till många av dagens pusseldeckare. Det är det jag gillar att man själv får "delta" i att försöka lösa mordgåtan, och givetvis har man alltid fel. Jag gillar allt, hela upplägget, storyn, karaktärerna och faktiskt börjar jag till och med gilla Poirot. Min favorit annars har varit Miss Marple och i de tre böckerna i höst kommer Miss Marple med i en bok. Böckerna i denna nyöversättning är dessutom snygga, bra gjort Bookmark förlag.

Beatrice Snabb

2015-05-29

Hercule Poirot och kapten Hastings befinner sig på semesterorten St. Loo på den engelska sydkusten för lite välförtjänt rekreation och vila. Dock verkar mord eller försök till mord att följa Poirot vart han går. Denna gång är det den unga kvinnan Nick Buckley som behöver den belgiske dektektivens hjälp. Hon har blivit utsatt för inte mindre än fyra mordförsök och det är bara en tidsfråga innan mördaren lyckas.

Så en kväll, på en fest hemma hos Nick, skjuts en kvinna till döds. Nick klarar sig, men den förolyckade kvinnan bar Nicks röda sidensjal.

Vid det här laget har jag läst, läst om eller sett, en ansenlig mängd utav Christies utgivning. Jag misstänker att jag kan ha läst Badortsmysteriet någon gång i min tidiga tonår (före läsdagbokens tid), men jag är inte riktigt säker. Anledningen till att jag blir misstänksam är för att jag listade ut slutet, enligt mina mått, lite väl tidigt. Jag tror att det ligger lite förkunskap och skräpar bak i huvudet. Hursomhelst, så förtog inte detta något av charmen eller anspänningen hos intrigen. Jag har kommit på mig själv med att läsa Christies böcker utifrån ett annat perspektiv nu än för femton år sedan. Då var jag helt uppslukad av mordhistorien. Nu kan jag i stället fastna för tidstypiska detaljer, kläder, miljöer och sådant eller för roliga och underfundiga citat. Som tonåring skulle jag nog inte ha förknippat Christie med humor, men nu tycker jag mig se spår av det på var och varannan sida. Mitt favoritcitat från Badortsmysterietåterfanns på sida 147 och lyder som följer: "...han (Poirot) förkastade golf som ett "konturlöst och slumpartat" spel, vars enda försonande drag var de prydligt klippta gräsmattorna".  Hercule Poirot är helt klart mer underfundig och underhållande i bokform - oavsett hur väl David Suchet porträtterar honom på TV.

Angelica Persson

2013-06-02

Normalt brukar jag kunna gissa mördaren men inte denna gång. Bra vändning i slutet.

Peter F

2011-06-26

Författaren lyckas lura mig hela tiden.

123 Linnea

2010-03-03

Agatha Christie har man ju läst ett antal, och blandar i hop och minns inte riktigt. Men denna engelska version står i min egen bokhylla och det ÄR kanon med dessa böcker för att underhålla den ringrostiga engelskan!