Badehuset

Herlig kriminalkomedie fra svensk sommerparadis! Tidlig en morgen tjuvspiller de gamle vennene Egon og Ragnar sammen med de to søstrene Elisabeth og Märta på Falsterbo golfbane. Det ser ut til å bli en herlig sommerdag, men golfrunden avbrytes tvert idet vennene gjør en skrekkelig oppdagelse. I bunkeren ved hull to ligger golfklubbens formann, Sven Silfverstolpe, død. Kan det være en av deres golfballer som har drept ham? Stor forvirring oppstår, og Egon og Ragnar gjør hva de kan for å bringe orden i kaoset. For å skjule sin innblanding i Silfverstolpes død, bukserer de ham inn i golfbilen og kjører mot klubbhuset. Men ingenting går som planlagt, og snart har de satt i gang en hendelsesutvikling som er umulig å stoppe. Og dette er bare starten på en helt uvanlig sommer under Falsterbos skyfrie himmel. "Badehuset" er en skrudd kriminalkomedie med varme og dramatikk, spenning og humor...

Charlotta CG

2023-03-18

Jodå, det var korta kapitel och väldigt lättläst så det blev sträckläsning men mest för att det handlade om Näset söder om Malmö som är bekant. Tyvärr levde persongalleriet upp till fördomarna om rika och ytliga människor där även om det drevs med dem. Inte många man identifierade sig med. Bristerna i polisarbete kan jag leva med för boken utger sig att vara komisk. Dock blev det lite väl dumt för min smak ibland även om det fanns feelgood-känsla om man fastnar för personerna. Språkligt godkänd också vilket är skönt.

Bjuder på många skratt.

Eva Möller

2019-06-30

En bok lagom för hängmattan. Lättsam underfundig och dråplig humor. Ett populärt tema att skriva om karaktäristiska pensionärer på villospår. Den är inte på samma nivå som Karin Brunk-Holmqvist men helt klart godkänd. Till skillnad från KBHs böcker är detta en följetong så att man kommer att lära känna karaktärerna över tid . Så jag väntar lite med att döma ut dem nu till trots att en och annan karaktär är lite tråkig i denna bok. Betyg 3

Therese

2019-04-19

Jag förväntade mig nog något i stil med Karin Brunk Holmqvist eller bokserien som börjar med "Kaffe med rån" om pensionärsligan på olika äventyr. Och visst är den här boken helt ok, men tyvärr tyckte jag den blev lite seg och flera av karaktärerna känns mer dråpliga än komiska, lite som en Åsa-Nisse historia utan glimten i ögat. Berättelsen känns inte heller så realistisk.

Vittran Ason

2018-07-17

En något annorlunda deckare som gett mig många goda skratt.

Jan Banan

2016-12-07

Lättsam mordgåta, men inte mycket mer än så. Upplever den som amatörmässig och inte heller var den speciellt rolig.

Pernilla Nilsson

2016-05-31

Feelgood absolut, men lite för otrolig för att det ska bli ett högre betyg än 3.

Glada Gunvor

2016-05-01

Börjar ganska bra, men tappar sedan rejält. Anton Körbergs var ganska bra om man bortser från en mindre läspning.

Kim M. Kimselius

2015-09-17

Det här är en rolig deckare om de gamla vännerna Egon och Ragnar och systrarna Elisabeth och Märta. De åttioåriga vännerna tjuvspelar på Falsterbo golfbana. I en sandbunker hittar de golfklubbens ordförande Sven Silfverstolpe död. Eftersom två av dem just har lyckats pricka in bunkern med sina skott, tar de för givet att någon av deras golfbollar har dödat Silfverstolpe, speciellt som han har ett sår vid tinningen.

"Kan man få livstids fängelse när man är 82 år?" undrar de, när de inser att de har dödat någon.

Det är nu pensionärerna börjar fatta galna beslut. Egon ringer sin brorson Fredrik och ber om hjälp. Fredrik har festat hela natten och är inte den rätta att fatta några beslut över huvud taget. Men självklart ställer han upp.

Den ena dråpligheten efter den andra händer och jag skakar på huvudet åt tokigheterna. När Fredrik kör de båda damerna hem tycker Egon och Ragnar det är synd om Silfverstolpe, släpar in honom i hans golfbil och kör honom till klubbhuset. Där arrangerar de hans död som självmord, genom att slå sönder akvariet, för att få det att se ut som mannen slängt sig in bland fiskarna för att döda sig själv. För säkerhets skull, så att ingen kan missförstå att det är ett självmord, proppar de munnen full med smärtstillande medel.

Ja, du kan ju själv ana hur det kommer att se ut när poliserna kommer det. Inte nog med det, brorsonen Fredrik blir inringd för att lösa självmordet/mordet.

Det är en härlig, blodsbefriande deckare som ger en go känsla inom mig när jag slutar lyssna på boken.

Boken är skriven av debuterande författarduon Christina Olséni och Micke Hansen och är första delen i serien Mord i Falsterbo. Jag kommer givetvis att lyssna på efterföljaren också.

ingela haraldsson

2015-06-08

Måbrabok!

My.loved.books

2015-05-22

Vilken Härlig bok! Ser framemot del 2. :)

Terese Johansson

2015-05-12

En bok med mycket humor, värme och spänning. Dessutom är boken ganska lätt att läsa och man läser lätt boken på en dag.

Det jag inte gillade i boken är att pensionärerna iböand framstod som lite naiva och kanske till och med lite korkade. Det gör visserligen berättelsen lite roligare men ibland var dom lite väl dumma, kan jag tycka.

2015-04-30

Riktigt mysiga karaktärer & en småspännande, väldigt lättläst sträckläsarbok! Skulle vara kul om de gjorde tv-serie av den! Jag hoppas på en fortsättning med Lisa, Mårten, Fredrik & de underbara pensionärerna! Stark 4:a! Kan varmt rekommenderas!

När jag läste om denna boken tänkte jag direkt, detta är boken för mig. Jag la mig på knä och bad (Nästan i alla fall) Historiska media om ett recensionsexemplar. Strax efter kom ett häftat recensionsexemplar i brevlådan, men tack och lov var det inte så svårbläddrat som de brukar vara utan mjukt och fint. Boken var lättläst med korta kapitel, varje kapitels siffra var inskriven i en liten badhytt. Boken började ganska pang på med ett mord direkt och givetvis trodde de stackars pensionärerna att de var skuld till det..Kombon deckare och humor tycker jag passar ypperligt. Det finns så himla mycket elände i världen så det är viktigt att få skratta lite. Faktum är att jag skrattade riktigt gott några gånger under läsningen. Jag gillade boken jättemycket, speciellt förtjust blev jag i Mårten, han hade sina dubier men försökte ändå göra så gott han kunde. Jag gillade miljön, karaktärerna och framförallt humorn.