Baddaren

Hamberg, Emma

På den lilla ön Hjortholmen mitt i Vänern tronar ett gammalt 1700-talsslott. Det är en magisk miljö i förfall: kolonner i marmor, stora salar, pool i mosaik, garderober fulla med krinoliner, ett igenvuxet orangeri och en slottsträdgård som en gång i tiden måste ha varit magnifik.I detta slott bor äkta paret Pelle och Maja Hannix. Han ? en framgångsrik skulptör, uppskattad världen över. Hon ? Pelles före detta elev som aldrig lyckats slå igenom som konstnär. Ett brinnande missnöje växer i Maja. Hon är innerligt trött på att inte kunna försörja sig själv, att känna sig livegen och bli klappad på huvudet. Det till synes behagliga livet på slottet har blivit ett fängelse. Ett reportage i en tidning inspirerar Maja ? hon ska starta en simskola för vuxna, där eleverna får bo på slottet under några veckor. Maja drömmer om hur simskolan ska bli ett möte mellan olika spännande kulturer och människor....

Therese

2019-09-16

Inte en av författarens bästa böcker. Snudd på odrägliga karaktärer och inte så trovärdigt. Funkar som lättläst underhållning, men böckerna om Rosengädda är mycket bättre. Läs hellre dem.

Agnes

2018-06-21

Helt klart läs värd men Emma Hamberg har skrivit bättre böcker. Lite förutsägbar och gillade inte slutet.

Helena Rasmusson

2017-06-12

Helt ok! Dock ej lika bra som böckerna om Rosengädda!

Läst 2011-08-04
Lättläst feelgoodbok.

Ellinor Karlberg

2015-04-03

Gillar Emma Hamberg! Medryckande historia, skratt

Carolina Bellenger

2014-07-27

Svensk feelgood som fick mig att le):

Amelie Adrielsson

2014-01-09

Författaren måste ha haft en mindre livskris när hon skrev boken. Hälften består av beskrivningar av samlag mellan en 19 årig kille (som dessutom framställs som ganska barnslig) och hans simlärarinna som är betydligt äldre.
Inte mycket charm i denna osannolika historia...tyvärr :(

Louise Olsson

2012-11-17

Småmysig och lättläst

Sanna Wirland

2012-09-16

En mysig bok att känna igen sig i. Om att vi alla har hemligheter o skavanker men att vi är ok ändå

Martina Jonsson

2012-05-08

En perfekt semesterbok som lämnade mig med ett leende på läpparna. Gullig, varm och tänkvärd.

Anna

2012-01-28

helt totalt genomusel. varning!

Eva Pettersson

2012-01-01

Jag lämnade boken halvläst för att istället ta mig an mer lockande böcker. Trevlig feel-good, men lite väl förutsägbar och inte särskilt engagerande tycker jag.

Emma Hortlund

2011-11-26

Maja bor i ett slott på ön Hjortholmen tillsammans med sin 30 år äldre man Pelle, en framgångsrik konstnär. Men för Maja går det inte riktigt lika bra med skapandet, kreativiteten har försvunnit och hon sover mest i sin ateljé. Hon känner sig ensam och har ledsnat på att inte kunna tjäna sina egna pengar och bestämmer sig en dag för att använda slottets utomhuspool till en simskola för vuxna. Det kommer bara tre deltagare som i två veckor ska bo på ön tillsammans med Maja, Pelle och hemhjälpen Josefin. Det visar sig snart att de tre simskoledeltagarna, av olika anledningar, känner sig precis lika ensamma som Maja. Simskolan blir inte som någon har tänkt sig.

Baddaren är en lättläst feelgood bok med härlig sommarkänsla. Jag får själv lust att starta någon form av intensivkurs på ett avgränsat slott.

D

Diane Ängquist

2011-08-21

Klart värd att läsa!

Janna Vestberg

2011-08-01

Fungerar som tidsfördriv och avslappnande slöläsning. Men som tidigare nämt blir slutet lite överdrivet och inte så trovärdigt.

Maria Palm

2011-07-04

Mysig sommarläsning. Som underhållning ett mycket gott betyg. Som utvecklande läsning ett något lägre betyg. Människor, kärlek och lyckligt slut. Här och var lite igenkänningsfaktor.

Emma

2011-06-27

Jag älskar berättelsen som idé. Ett gammalt slott på en ö under sommaren, med okända människor som möts. Efter att ha läst på baksidan hade jag redan skyhöga förväntningar. Men boken blir aldrig så bra. Det känns som att Emma Hamberg försöker gå på djupet på karaktärerna men boken känns ändå som en ungdomsroman och slutet urartar långt bort från något som skulle kunna ha varit realistiskt... Ändå kan jag säga att den är läsvärd, som mysig och tidsfördrivande sommarläsning.

Sara E

2011-06-21

Börjar som en trevlig lättläst bok men slutet drar ner på betyget. Alldeles för överdrivet och inte trovärdigt. När alla ska hjälpas åt att fixa granitstolarna orkade jag knappt läsa längre. Synd, det kunde ha blivit bättre!

Mia Lundberg

2011-06-17

mysig men förutsägbar

Maria Johnson

2011-05-08

En klart läsvärd bok.

Birgitta Spele

2011-02-20

Underhållande och mysigt om relationer, fast jobbigt för de inblandade.

Eva Bohman

2011-02-14

Sämre än hennes tidigare böcker, men ändå läsvärd.

Nja lite små trög, inget riktigt driv..

Ullis N

2010-11-07

För karaktärsbeskrivningarna av de tre simskoleleverna ger jag en fyra, medan dialogerna och intrigen - som blir näst intill fånig - bara får en tvåa.

Anneli Johansson

2010-08-22

En helt underbar bok om elände, relationer och framgång. Skrivet med ett mycket varmt hjärta. Tack Emma för ännu en fantastisk bok.

Pia Berglund

2010-08-11

Språket är på tok för simpelt. Man känner sig dumförklarad som läsare. Slutade i protest efter halva boken då jag inte klarade av de tunna personbeskrivningarna.

Marina Larsson

2010-08-08

Lätläst och underhållande..

2010-06-30

Jag gillar Emma Hambergs böcker. Har läst både ungdomsböcker och vanliga romaner av henne.

Även Emma Hambergs vuxenromaner känns lite som ungdomsböcker ibland. Hon skriver på ett lite speciellt sätt, och böckerna är som en blandning av vuxenroman, chick lit, och ungdomsbok.

Men jag tycker om hennes stil, även om böckerna är nästan lite väl snabblästa och lättlästa ibland.

Så jag kan helt klart rekommendera hennes senaste bok "Baddaren", och även hennes andra böcker.

Ola Janåker

2010-05-12