Bad boy

Robinson, Peter

| 2010

2021-11-08

Engelsk deckare när det är som bäst. Robinson gör mig aldrig riktigt besviken. 3,5

Lena Tibblin

2013-11-29

Har lyssnat på Peter Robinsons deckare när jag kört till och från jobbet hela hösten. Banks förmedlad av Tomas Bolme är lysande avkoppling.

Jag gillar hela paketet med Peter Robinsons ljudböcker, uppläsaren, storyn och Alan Banks själv. Tyvärr var inte Banks med lika mycket i denna boken och den var också snäppet sämre än hans övriga. Lite förutsägbar och inte världens bästa slut. Men ändå för mig är det 15 timmars underhållning, ett säkert kort.

M W

2012-12-12

Bra

M W

2012-12-12

Bra

Carolina E

2012-06-15

Alan banks är på semester
när en kvinna kommer in till stationen
och söker just honom,
hon har hittat en pistol i sin dotters rum
och vill att Alan Banks ska ta hand om det
förmodligen lite inofficiellt.

Men Alan Banks är inte där
så det bestäms att regelverken måste följas
med hela insatsstyrkan på plats.
Och saker och ting går inte riktigt som planerat.

Under tiden som utredningen fortlöper
har Alan Banks dotter hamnat i en gisslansituation
och fallet visar sig vara mer komplicerat än man först trott.

Jag tyckte inte att den här boken var något vidare alls,
knappt så att den kommer upp till en normal deckarhöjd.
Gisslandramat blev mest fånigt och inte alls så spännande
som man annars tycker att det borde vara upplagt för att vara.

Slutet är dessutom väldigt segt
och man får läsa samma saker om och om igen
från alla medverkandes personers synvinkel,
när de berättar för andra karaktärer i boken.

Upplösningen är dessutom den även för enkel.
Utan att avslöja för mycket så kan jag nämna
att det är bland det enklaste tricket för att avsluta en historia,
nej jag saknade jakten och spänningen eller ett oväntat slut.

Mats Karlström

2012-03-26

Vad man förväntar sig men inte mer

Anna Dybeck

2012-03-15

Habil men inte en av hans bästa.

Louise A

2012-02-08

Nej, det här var inte en av Robinsons bättre. Synd när han kan skriva så bra.

Kitty Cat

2012-01-07

Peter Robinson är sen länge en av mina favoritförfattare men jag är rädd att han har börjat tappa gnistan. Hans förra bok gjorde mig riktigt besviken och även om denna var betydligt bättre än den så håller den inte alls samma höga klass som hans tidigare böcker.

Samuel Karlsson

2012-01-03

Börjar riktigt bra. Ett annorlunda och spännande grepp som känns lite nyskapande. Men efter halva boken är det slut på inspirationen. Sista tredjedelen är en trött deckare som man läst hundra gånger förut. Det lyfter aldrig. Och den avgörande klon är allt för uppenbar. Svag tvåa.

Lisbeth Olsson

2012-01-01

Bra och spännande bol. Sträckläsare

En klar besvikelse. Lite styltig stilistiskt. Har skrivandet blivit slentrian för Robinson nu? Kom på mig själv med att hoppa i texten för att komma framåt (tabu?!). Har tidigare bara lyssnat på Robinsons böcker via Bolmes uppläsningar som är suveräna. Kanske är det delvis Bolmes röst som fattas. Jag märker nu att huvudkaraktären Alan Banks saknar gestalt. Jag har ingen aning om hur han ser ut eller är egentligen. Däremot får man ofta ingående beskrivningar av hur kvinnor ser ut....(Ett tröttande inslag i de flesta deckare.) Beskrivningarna av musik känns pretentiösa och tillför ingenting ("överträffas" dock med råge av Åke Edwardssons genompretentiösa deckare med "poetiska" musikbeskrivningar). (Man hör inte Mozarts musik genom att skriva att Mozarts musik hörs.) Dialogerna känns också lite långtråkigt pratiga. Ingen finess alls. Personerna är ointressanta. Ingen man riktigt sympatiserar med (möjligtvis Annie). En ovanligt blodig våldsscen fick mig också att tappa hoppet om Robinson. Eller är jag helt enkelt mätt på deckare?

Susanne Rydvald

2011-03-25

Inget vidare. Alan Banks verkar mer och mer satsa på goda drinks och Robinsons allmänna uppspelande när det gäller musiken blir lite för överdriven. Han har ändå ingen koll på dess fakta i grund o botten. Och vem som var den onde fattar man ganska tidigt.

Jonna

2011-02-14

Blev lite besviken eftersom Robinson varit min favoritförfattare. Jag har inte fått uppfattningen om att Tracy skulle ha varit en snäll nästan primitiv tjej förut och att hon nu förändrats, jag vet inte, men känns som om författaren skrivit lite för många böcker om Alan Banks och att han nu börjar glömma vad han skrivit.

Torbjörn Nilsson

2010-12-02

En ganska traditionell bok i serien och i genren (den tionde på svenska, men det finns ytterligare nio än ej översatta romaner om Banks), inte en av de bästa men inte heller bland de sämre. Lite mer explicit i sina våldsskildringar än tidigare (eller är det bara jag som blivit gammal?), men inte så det stör.

emilie johansson

2010-11-20

sträckläste den, enormt spännande men handlingen är inget man direkt kommer ihåg efteråt.

Karin Almén

2010-11-16

Håller med om att boken inte är den bästa av Robinsons böcker, men BRA är den! Lite irriterande att huvudpersonen är frånvarande i bokens första del bara =) Klart läsvärd!

Pia Stendahl

2010-11-13

Peter Robinson levererar som vanligt. Detta är en klassisk deckare med en hel del spänning och jagandes av ledtrådar och skurkar.

Bad boy är inte Peter Robinsons bästa bok men definitivt inte den sämsta. Boken är spännande och den tar många vändningar utan att det känns utdraget. Inga stora överraskningar utan som läsare får man helt enkelt precis det man väntar sig.

I Bad Boy ärPeter Robinson lite mer brutal i sina skildringar än vanligt men inte så att det stör mig på något vis. Det är ändå inget gottande i våldsdetaljer. Något som jag har rätt svårt för.

Jag tro att man har mer behållning av att läsa boken om man läst några av de tidigare böckerna eftersom boken delvis bygger på att man har en känsla för huvudkaraktärerna. Men det är givetvis inte nödvändigt att ha läst alla nitton .

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Thomas Hagström

2010-10-21

Denna bok var riktigt bra, jag hade börjat tvivla på Robinsons framtid efter "Mörkrets alla färger" men här levererar han en förstklassig kriminalroman igen.

Gunilla Jönsson

2010-10-11

Helt ok, men hans böcker är inte liks bra nu som när han började skriva.

Anne-Lie Månsson

2010-10-11

Första halvan av boken kändes seg och stillastående och jag började fundera på att sluta. Men Peter Robinson...det måste ju bli bättre. Efter ett par hundra sidor tog det sig och det flöt på som det skulle....Jag undrar hur han kommer att utveckla förhållandet mellan Banks och Annie. Det finns en trötthet hos Banks och jag undrar om Peter Robinson har börjat planera ett avslut ?

Nenne N

2010-10-02

Peter Robinson är alltid Peter Robinson och jag gillar hans böcker!! Men det var inte den bästa av honom, men den är spännande och jag tycker absolut att den är läsvärd!

eva lundgren

2010-09-29

Inte en av de bättre Peter Robinson, men visst kan man slå ihjäl ett par timmar med den...

Merete Madsen

2010-07-30

Mer av Banks och Annie som ett par med stor igenkänningsfaktor och en nästan sövande detaljbeskrivning. Som alltid ett ganska trovärdigt uppslag men tyvärr blir gubbsjukan här ännu mer uttalad än i den förra boken, något som lämnar en obehaglig eftersmak.