Babysitteren

Sarenbrant, Sofie

| 2016

Flag from da

Da kriminalinspektør Emma Sköld vågner i en hospitalsseng efter fem måneders koma, har hun ingen anelse om, hvor hun er, og hvad der er sket. Det sidste, hun husker, er, at hun efterlod sin fire uger gamle datter hos kæresten, Kristoffer, for at ride en tur.   I Emmas fravær har Kristoffer bedt sin tidligere kæreste om hjælp til at passe datteren, og det er en opgave, hun trives alt for godt med. For ikke bare er hun aldrig kommet over bruddet med Kristoffer, men hun har også altid ønsket at blive mor, så hun har slet ikke lyst til at opgive sin nye rolle. Nu ligger Emma i sin hospitalsseng og undrer sig over, at hun ikke får besøg af Kristoffer og datteren. Og hvad med rideulykken ? var det overhovedet en ulykke? Er der i virkeligheden nogen, der vil hende til livs? Men da hun beslutter at...

Håkan Carlsson

2022-11-01

Detta är fjärde boken om Emma Sköld, den första jag läst. De övriga heter: Vila I Frid, Andra Andningen och Visning Pågår. Det sägs att de är fristående och jag hade inga problem att följa med i handlingen. Dock så här i efterhand skulle jag inte ha börjat med fjärde boken, men nu blev det så för det var den jag hade hemma. Det bästa är att läsa dem i rätt ordning då det nämns en del saker som jag förstått hänt i de tidigare böckerna, samt att privatliven för karaktärerna spelar en stor roll också.

Boken är spännande från första sidan och den griper tag i dig utan att släppa taget ända till sista sidan. Det är väldigt korta kapitel (2-3 sidor) och det gör att man bara skall läsa ett kapitel till. Språket är lättläst och flyter på bra. Imponerande att den nästan enbart utspelar sig på sjukhuset och är så spännande som den är.

Tillsammans med huvudkaraktären får man försöka nysta upp vad som hände den dagen då olyckan var framme, om det nu var en olycka. Det blir nästan en liten Hitchcock-känsla över det med en ensam person som måste övertyga alla andra att det är något som inte stämmer. Detta gör att den inte blir den vanliga deckaren som skall utreda ett brott, det blir en mera personlig utredning.

Det här är en av de bästa deckarna jag läst på ett tag och jag skall absolut läsa alla andra böcker av Sofie Sarenbrant. Jag rekommenderar denna starkt, men gör inte samma misstag som jag utan börja med Vila I Frid.

2020-08-02

Det är spännande och bra skrivet och jag gillar Emma Sköld. Storyn är lite väl förutsägbar men det är en riktig bladvändare med en äkta cliffhanger.

Lite seg.

Mar Ek

2019-05-18

Lättläst deckarserie, den här tillsammans med tiggaren är mina favoriter

Tilda Norén

2019-04-28

Boken innehåller nästintill inga person eller miljöbeskrivningar vilket gör att den känns otroligt platt. Det blir inget djup i boken vilket gör den mycket tråkig. Jag känner att händelseförloppet är otroligt förutsägbart och får boken att kännas tramsig. Hela handlingen blir också lite för otrovärdig för att den ska kännas tillräckligt realistisk.

lia Hellman

2019-04-14

Boken var super!!😄 Spännande & lätt att komma in i. Sträckläste... Svår att lägga i från. Rek varmt. Platsar i min bokhylla för att läsas om👍.

ElinsBokhylla

2019-03-14

Avdelning 73 är ju lite annorlunda jämfört med de andra böckerna eftersom det inte sker något självklart mord, utan mer en olycka med huvudkaraktären. Detta är dock inget negativt eftersom jag då tycker att man får se en helt annan sida av varje karaktär och det gillar jag. Speciellt när man får reda på mer information om just en specifik karaktär.. Inga spoilers här...

Det är bra att Sofie Sarenbrant har lagt fokus på de karaktärer som redan är introducerade och inte in med en massa nya, det tycker jag är bättre.

Slutet på boken var en stor överraskning som jag tror att alla läsare tyckte om, återigen Sarenbrant är så bra på att bygga upp spänning och gör det lätt för en att sträckläsa bok efter bok!

Kan inget annat än älska denna bok, spänningen är enorm och även om det är en del sorgsna delar i boken så är den ändå bra och rolig.

Helena Rasmusson

2019-03-06

Denna bok är också bra & spännande! Karaktärerna djupnar & man vill läsa mer direkt!

Therese

2019-01-17

En solklar 5:a i betyg! Det här är den bästa bok jag läst på riktigt länge. Spännande, oförutsägbar och med en berättarstil som håller tempot uppe genom hela boken. Dessutom en handling som känns ny och medryckande. Kunde inte lägga den ifrån mig och kommer nu direkt slänga mig över nästa bok i serien.

Elin

2018-11-13

Även om hela boken utspelar sig med Emma i en sjukhussäng så har den en nåt sånär spännande handling. Ibland tycker jag att författaren har en tendens att skriva lite omålande och "tråkigt" och kanske lite förutsägande. Jag vet inte heller vad jag tycker om sättet de sista böckerna har slutat på. Jag älskar bokserier och hade ändå läst nästa bok även om jag fått ett riktigt slut, samtidigt som jag då vet att det kommer en fortsättning (hoppas jag?!) och blir taggad på att läsa nästa bok, men ändå lite besviken då jag ändå vill ha ett ordentligt slut på boken jag läser.
Jag tycker också att Sarenbrants böcker varit okej deckare, men långt från de bästa jag läst.

Johanna Åberg

2018-10-18

En bok som är spännande från början till slut!!!

Agnes

2018-07-20

Helt okej bok men jag gillar inte sluten i Sofies böcker, de slutar alltid väldigt dåligt..
Jag lyssnade på denna bok tillsammans med min sambo och han räknade ut allt efter bara några kapitel medans jag inte kunde förutse något.

A H

2018-04-30

Bra

Lena

2018-04-29

Gillar serien om Emma

Helena Flemström

2018-04-19

Vill inte att boken ska ta slut!

Bra bok

2017-03-29

Jag har läst alla Sofie Sarenbrants tidigare böcker och något de alla har gemensamt är att de har varit väldigt snabblästa och mycket underhållande. Avdelning 73 är inget undantag. Och då ligger ändå huvudpersonen i en sjuksäng genom hela boken. Läs mer på min blogg

Sara AK

2017-03-19

Hade egentligen inga förväntningar innan. Var mest intresserad för att den utspelar sig till stor del i sjukhusmiljö. Men jag blev positivt överraskad! Har inte läst de tidigare böckerna, men kommer definitivt läsa fortsättningen efter denna!

Anna Johansson

2016-10-29

En spännande fortsättning i Emma Sköld serien. Rätt så långsamt tempo genom boken och kommer inte upp till spänningsnivån där man bar vill veta mer och mer. Helt klart godkänd, en trea i betyg.

Marina Pedersen

2016-10-10

Kanon

Lotta Strandberg

2016-07-21

Nu börjar det likna nåt.. Tyckte de 3 första böckerna var bleka och alldeles för mycket b-deckare typ Läckberg dom jag inte alls gillar. Stor dramatik på slutet, och naturligtvis måste jag börja lyssna direkt!

Therése Lönneberg

2016-07-12

Nagelbitare!

2016-06-30

Sarenbrant verkar ha blivit mitt nya guilty pleasure, dvs de enkla deckarna som är så avkopplande att läsa ibland. Tyvärr känns det litegrann som slöseri med tid men de går ju fort att läsa. Den här är bättre skriven än de tidigare tycker jag men intrigen är istället tunnare. Jag gillar inte det förutsägbara och minst av allt att det alltid ska vara en cliffhanger.

Monica Helmersson

2016-06-29

Synd att den slutade som den slutade man fick för många frågetecken. Nu måste man läsa nästa bok för att få veta hur allt går.

2016-04-26

Helt okej deckare, även om man kan ana åt vilket håll det lutar rätt tidigt i boken. Intressant att också få följa Emmas känslor och relationer, inte bara en spännande kriminalgåta.

Anette Björkman

2016-04-14

En spännande bok med oväntade svängar och en sådan avslutning att jag väntar med spänning på nästa...

Matilda Gunnarsson

2016-02-05

En bok som jag inte kunde lägga ifrån mig. Lika spännande uppbyggd som Sarenbrants andra böcker. Längtar efter nästa.

Monica Brandts

2015-12-02

Det skulle kunna bli en bra historia men hon skriver ju fortfarande så dåligt så jag blilr bara skrattfärdig eller gråtfärdig ... jag kan inte bestämma mig för vilket! Jag rekommenderar att läsa en dålig novell från Mitt Livs Novell i stället. Då förväntar man sig inget. De är dokumenterat dåliga. Detta är ju bara för illa.

Inger Svensson

2015-10-17

Försökt ge Sarenbrant ännu en chans men det går bara inte. Språket är så barnsligt att det helt förtar en annars spännande historia. Det blir inga fler av hennes böcker.

Y

Yngve Carlsson

2015-08-12

Hm vilket oväntat slut !! Mycket bra , men vad ska hända fortsättningsvis ??

Anneli Johansson

2015-08-10

Sarenbrant skriver som vanligt på ett fängslande sätt som gör att man ingenting hellre vill är att sträckläsa. Upplösningen är som alltid i hennes böcker överraskande men som läsare vill jag veta mer. Boken avslutades lite väl abrupt.

Rasmusmatte .

2015-08-06

Åter igen en fullträff av Sofie Sarenbrant.. Nervkittlande och spännande

Denna Deckare var super bra tycker jag så denna kan jag allt rekommendera =)

Glada Gunvor

2015-06-21

Skaplig, men inte sådär jättespännande. En 3:a blir slutbetyget.

Kort sagt: jättebra :-)

Susanne Rydvald

2015-06-21

En hygglig historia väl ihop trasslat av ett antal lika kortsiktiga som ointelligenta Svensson familjer i bäddade i den typiska miljön och livsstil runt omkring -ostädade lägenheter, gnälliga spädbarn, gemensamma middagar, hett eller ljummet kaffe och ridturer genom Judarskogen som sluter i Danderyds Avdelning 73 med utsikte över Ulriksdals slott och golfbana - allt i allo giller jag det hela så det får bli en fyra

Kim M. Kimselius

2015-06-04

Det här är Sarenbrants bästa bok! Det går bara inte att sluta läsa. Här byggs spänningen upp redan från början. Boken ger en olustig känsla, eftersom Sofie har lyckats skildra allt som händer så nära, att det känns som om det är jag som upplever det. Det gör mig rädd och olustig, för jag vet vad som kan hända, även om huvudpersonen kanske inte anar det fullt ut.

En bok som kryper in under skinnet och inte lämnar dig oberörd!

Jag har läst flera böcker om kriminalinspektör Emma Sköld, inte i den ordning de har kommit ut, men detta är den senaste boken och åh, vad jag önskar att det hade kommit ut ännu en bok i serien! Tror du kommer att känna likadant när du har läst den här boken.

Emma sköld vaknar upp på sjukhuset efter att ha legat i koma i fem månader. Hon har varit med om en ridolycka. Hon minns sin fyra veckors gamla dotter och känner knappt igen henne när hon får se henne för första gången. Dessutom har hon en känsla av att det inte var någon olycka, utan att någon med vilja har försökt skada/döda henne.

Det visar sig att hennes man har tagit hjälp av sin förra flickvän för att ta hand om barnet. Något förra flickvännen tycker alltför mycket om och ser sig som flickans riktiga mamma. Hon önskar inte att Emma ska vakna upp från sin koma. Men en dag gör hon det och då förändras livet för alla inblandade.

Läs den!

Kim M. Kimselius

2015-06-04

En bok som kryper in under skinnet och inte lämnar dig oberörd!

Läs den!

2015-05-20

Kriminalinspektör Emma Sköld vaknar på sjukhus efter fem månader i koma. Det sista hon minns är att hon lämnade sin fyra veckor gamla dotter och åkte till stallet för att rida.Under Emmas frånvaro har hennes sambos förra flickvän tagit på sig rollen som ny mamma. En uppgift hon trivs alltför väl med. Emma försöker febrilt tvinga fram minnen av ridolyckan och blir alltmer övertygad om att ett brott har begåtts. Men vem skulle vilja henne något illa?Så länge Emma befinner sig på intensiven är säkerheten rigorös, men när hon flyttas till avdelning 73 kan vem som helst komma henne nära.

Absolut ingenting! Det här är en historia jag har hört hundra gånger om. Jag förstår mig inte på de fantastiska vitsord som hon, Sarenbrant alltid får. Hon skriver för mig precis lika tråkigt som Camilla Läckberg och Viveca Sten. Men...
Jag började läsa deckare någon gång i mitten av 60-talet, och jag har avverkat många bra och dåliga deckare under årens lopp.
Det här är för mig gammal skåpmat...
Katarina Ewerlöf som uppläsare är däremot fantastiskt bra precis som vanligt! Men boken kan jag verkligen inte rekommendera!

2015-05-20

En historia man har hört hundra gånger om.

Jessica Appelqvist

2015-05-12

Spännande bok som jag var tvungen att sträckläsa.

Marita Ryen

2015-05-08

Bok nr 4 om kriminalinspektör Emma Sköld. Trots en bra historia tog det tid att läsa ut den. Hade ingen längtan efter boken. Därav betyg 3.

My.loved.books

2015-05-04

Men får en bok sluta så spännande som den här?? Längtar redan efter nästa deckare av Fantastiska Sofie Sarentbrant! :)

Jennifer Tydén

2015-05-04

Underhållande med en del tvära kast

Lisette Bergh

2015-05-03

Bra och spännande bok som jag verkligen rekommenderar.
Har du inte läst Sofis böcker så gör det snarast.
Denna är en riktig bladvändare, jag lyssnade slut den på 1,5 dagar

Vi börjar med det som var på minus kontot, en liten sammanfattning i början av boken hade inte varit fel. Denna bok tar ju vi där förra slutade, tror jag i alla fall för saken är den att jag minns inte riktigt.
Detta är en bok där en stor del utspelar sig i sjukhusmiljö och visst är det en läskig miljö, men det allra läskigaste på sjukhuset är kulvertarna. Synd att inget hände där, kanske kommer i nästa bok.
Så det positiva boken är jättespännande och har ett driv som gör att du absolut inte kan släppa den.
Den är lagom lång med relativt korta kapitel vilket gör den lättläst. Slutet var lite oväntat och jag väntar med spänning på en fortsättning.
Sammanfattning: Sjukt spännande bok med ett bra driv. Jag hoppas verkligen hon skriver på fortsättningen NU.

2015-04-20

Tänker faktiskt återvinna min recension av Sofie Sarenbrants förra bok, ?Visning pågår?, och här kommer en kopia av den:

?Det här är Sofie Sarenbrants femte bok, och jag har även läst alla hennes tidigare böcker.

Först dom två första böckerna ?Vecka 36? och ?Istället för dig?, som hänger lite ihop, fast kan också läsas fristående.

Och ?Visning pågår? är den tredje fristående boken i en serie, efter dom två böckerna ?Vila i frid? och ?Andra andningen?, med polisen Emma Sköld i huvudrollen. Jag antar att det kommer en fjärde bok i serien också, eftersom det är en liten cliffhanger i slutet, och jag ser redan fram emot den.

Jag tycker mycket om Sofie Sarenbrants alla böcker. Jag gillar skarpt hennes karaktärer. Och jag tycker mycket om miljöerna i hennes böcker.

Spännande är dom också, och åtminstone inte förutsägbara för mig, som trots att jag har läst hundratals, kanske tusentals, deckare, fortfarande nästan aldrig kan räkna ut vem som är den skyldige. ;-)

Hon har också ett mycket bra sätt att beskriva relationerna mellan personerna i sina böcker. Och jag gillar verkligen platserna som böckerna utspelar sig på. I den här boken är det husvisningar, den förra Stockholm Marathon, och den innan det Yasuragi Hasseludden.

Så jag rekommenderar verkligen den här boken, och Sofie Saranbrants övriga böcker, till alla som gillar lättlästa kriminalromaner i Stockholmsmiljöer.?

Nu har jag läst Sofie Sarenbrants sjätte bok, ?Avdelning 73?, som är den fjärde boken om kriminalinspektör Emma Sköld.

Den här boken var precis lika bra som hennes tidigare böcker. Och denna gång utspelar sig boken i sjukhusmiljö.

Och även denna gång är det en cliffhanger i slutet, så att jag redan nu får längta efter nästa bok!