Babylons gator : ett London mysterium

Burman, Carina

| 2004

Självupptagen, taktlös och oemotståndlig gör Euthanasia Bondeson entré på den svenska deckarscenen. Spelplatsen är London 1851, året för den stora världsutställningen. Tillsammans med en walesisk polisinspektör går den svenska succéförfattarinnan på jakt efter sin sköna sällskapsdam, som försvunnit bland Londons trånga gränder. Där möter hon tiggare och slinkor, konstnärer och societetsskönheter, alla aktörer i den moderna storstadens spel av dunkla drifter och växlande begär. Men vem är ond, vem är god? Vem är man, vem är kvinna? Med fladdrande kjolar banar tant Euthanasia väg på de gator, där Sherlock Holmes skulle vandra först en mansålder senare. Carina Burman har gjort sig ett namn som skicklig pastischör av äldre tiders språk och stämningar. Hon debuterade 1993 med romanen Min salig bror Jean Hendrich, som handlade om skalden Kellgren. Den följdes av Den tionde sånggudinnan...

2019-11-03

Ingen direkt bladvändare kanske. Jag hade otroligt svårt att riktigt komma in i den först och upplevde själva deckarintrigen först som ganska långsynt och trist. Men den tog sig i mitten och blev både spännande och underhållande. Särskilt delen med Molly-huset, de prostituerade transorna anno 1851 tyckte jag var väldigt roligt att få läsa, det hade gärna fått handla mer om dem. Jag tyckte dessutom om karaktären, Euthanasia och jag läser gärna fler böcker om henne så småningom. Boken är absolut mycket välskriven, kanske innehåller den en aning för mycket ord ibland men det råder ingen tvekan om att Carina Burman verkligen kan skriva!
Slutbetyg, en stark 3:a!

Solveig Andersson

2016-05-24

En superb kriminaldeckare med den kvicktänkta och humoristiska Euthanasia Bondesson. Burman har med henne skapat ett helt nytt fack inom kriminallitteraturen som får hennes konkurrenter att blekna. Läs den!

Anna Jensen

2015-07-02

Underbar och charmig bok om en svensk författarinna år 1851 som är på besök i London. Denna kvinna är kvicktänkt, rolig och kanske vad man kan kalla för dåtidens feminist? Hon klär sig gärna i herrkläder på natten så att hon kan smita ut i slummen och förhöra folk, för ja, hon har dragits in i ett omfattande mysterium med mördade horor (the Ripper?) och kidnappde vackra möer. Grymt härlig bok! Är så glad att jag fick med mig denna hem (samt även del två och tre!)

O

Olga Lund

2013-04-22

Rolig och lite ovanlig läsning.

Lite kul med att det är en så genomtänkt pastisch. Den roar mig på något sätt samtidigt som den känns konstruerad, lite teknisk. Läsningen handlar mer om en iakttagelse och stundom fascination av ett skrivsätt än en känslomässig läsupplevelse. Jag har också svårt för historiska romaner. Dialoger och tankar känns sällan riktigt trovärdiga.

Nils Thor

2010-05-25

En skickligt genomförd pastisch.