Baby Jane

Oksanen, Sofi

| 2008

Vad hnde med Piki? Hur kom det sig att stans coolaste tjej blev en fnge i sitt eget hem? Sofi Oksanen r tillbaka med sin andra roman Baby Jane som fr marken att rmna under lsarens ftter. I Baby Jane str berttarjagets lskade Piki i centrum. En gng frck och oblyg, nu ett offer fr panikngest. Piki har isolerat sig i sin bostad och kan inte ta sig an ens de allra enklaste praktiska groml. Flickvnnernas trstande ord nr inte fram och sorgen r svr att bra. Men mitt i lidandet vxer det fram en kantig krlekshistoria som br sina inslag av hopp och skratt. Sofi Oksanen rknas som en av Finlands frmsta unga frfattare. Hennes debutroman Stalins kossor gavs ut vren 2007 p svenska och hyllades av de svenska kritikerna. "En otvungen roman med flyt, som rycker lsaren med sig. Den tar upp mnen, som ven om de inte r tabubelagda - vad chockar vl i...

2020-10-05

Gripande om lesbisk krlek men framfrallt om psykisk ohlsa. Stark 3:a.

Fanny Gunnarsson

2013-01-24

Baby Jane r en krlekshistoria, en tragedi, en upplysande och en politisk historia. Allt p en och samma gng. Bokens jag berttar om frhllandet till Piki stans coolaste flata och hur krleken kan vara svl konstruktiv som destruktiv. Den berttar ocks om psykisk ohlsa, om att leva i skuggan av ett forna jag och hur begrnsande detta kan vara. Ett viktigt mne i dessa dagar med tanke p att denna tycks ka.

Baby Jane handlar ven om utanfrskapets kraft och om att inte passa in i mallen. Det r en bok som lmnar lsaren med mnga tankar och knslor. En stark lsupplevelse med andra ord. Boken kvalar kanske inte in bland de tidlsa favoriterna, men r inte lngt ifrn.

Izabela Horn

2013-01-14

Jtte bra bok om krlek mellan tv trasiga kvinnor. Sofia Oksanen skriver om mnniskor som inte mnga bryr sig om, en modig bok.

Susanna Stavling

2011-10-03

En mycket gripande historia med ett ovntat slut. Sprket r precist och fick mig att knna samma obehag som karaktrerna ven nr jag inte lste vilket r vad en bok ska gra

Tom Eriksson

2011-07-29

Jag beundrar hennes prosa. Det lter kanske platt. Vad skall jag sga? Det r klart att det s att sga inte sitter i orden utan i livserfarenheten och livsinstllningen. P omslaget str det "naken prosa", det r efterstrvansvrt. Sdan skulle jag vilja kunna skriva sjlv.

al ex

2011-03-07

gillar skildringen av relationen mellan de bda kvinnorna. den behvande, krvande och passionerade relationen.

Eva Pettersson

2010-12-26

Alla Sofi Oksanens bcker hller riktigt hg klass! Hoppas att hon ger ut en ny snart...

Sara Eriksson

2010-12-19

De flesta av oss knner ngon eller kanske till och med r sdan som person att vi r naturligt nedstmda. En del har strre nedstmdhet n andra och jag tycker att den hr boken prickar precis rtt vad gller detta. Tankevxlingarna, funderingar, hur minsta lilla arbetsuppgift kan bli overstiglig, och drmed ocks samhllets brist p hjlp, men framfr allt frstelse. Det som inte syns, inte r ptagligt r heller ingenting att ta p allvar. Piller hjlper fr att dmpa, men inte fr att vnda.
Den hr boken intresserade mig oerhrt, och syftet r nog mer upplysande n underhllande.
Jag tyckte den var kanon, men fr en del kan nog sprket och historien vara ngot fr ryckig, unganglidande och osammanhngande, men budskapet kndes vldigt klart. Hur kan vi fnga upp dessa personer som hamnat utanfr, utan en chans till sin egen hjlp, och kan till och med samhllets hjlpresurser stjlpa en utsatt grupp?
Utmanande!

Anna Lindstrm

2010-12-01

Snabb i vndingarna, rapp, knivskarp, hjrtskrande... Tyckte mycket bttre om den hr n Stalins kossor. Blir att lsa Utrensning nu :)

Maria Nordstrm

2010-11-07

Otroligt bra bok och jttehemsk p en gng. Slutet knns lite konstigt som om berttelsen bara klipps av.

Astrid Broqvist

2010-08-02

fin!

Kenneth Olausson

2010-02-21

En dystopi om om fallet frn krlekens allra hgsta rda visa till den lgsta svarta. Och vi hr MarianneFaithfuls "Ballad of Lucy Jordan".