Baby Jane

Oksanen, Sofi

| 2008

Vad hände med Piki? Hur kom det sig att stans coolaste tjej blev en fånge i sitt eget hem? Sofi Oksanen är tillbaka med sin andra roman Baby Jane som får marken att rämna under läsarens fötter. I Baby Jane står berättarjagets älskade Piki i centrum. En gång fräck och oblyg, nu ett offer för panikångest. Piki har isolerat sig i sin bostad och kan inte ta sig an ens de allra enklaste praktiska göromål. Flickvännernas tröstande ord når inte fram och sorgen är svår att bära. Men mitt i lidandet växer det fram en kantig kärlekshistoria som bär sina inslag av hopp och skratt. Sofi Oksanen räknas som en av Finlands främsta unga författare. Hennes debutroman Stalins kossor gavs ut våren 2007 på svenska och hyllades av de svenska kritikerna. "En otvungen roman med flyt, som rycker läsaren med sig. Den tar upp ämnen, som även om de inte är tabubelagda - vad chockar väl i...

2020-10-05

Gripande om lesbisk kärlek men framförallt om psykisk ohälsa. Stark 3:a.

Fanny Gunnarsson

2013-01-24

Baby Jane är en kärlekshistoria, en tragedi, en upplysande och en politisk historia. Allt på en och samma gång. Bokens jag berättar om förhållandet till Piki ”stans coolaste flata” och hur kärleken kan vara såväl konstruktiv som destruktiv. Den berättar också om psykisk ohälsa, om att leva i skuggan av ett forna jag och hur begränsande detta kan vara. Ett viktigt ämne i dessa dagar med tanke på att denna tycks öka.

Baby Jane handlar även om utanförskapets kraft och om att inte passa in i mallen. Det är en bok som lämnar läsaren med många tankar och känslor. En stark läsupplevelse med andra ord. Boken kvalar kanske inte in bland de tidlösa favoriterna, men är inte långt ifrån.

Izabela Horn

2013-01-14

Jätte bra bok om kärlek mellan två trasiga kvinnor. Sofia Oksanen skriver om människor som inte många bryr sig om, en modig bok.

Susanna Stavling

2011-10-03

En mycket gripande historia med ett oväntat slut. Språket är precist och fick mig att känna samma obehag som karaktärerna även när jag inte läste vilket är vad en bok ska göra

Tom Eriksson

2011-07-29

Jag beundrar hennes prosa. Det låter kanske platt. Vad skall jag säga? Det är klart att det så att säga inte sitter i orden utan i livserfarenheten och livsinställningen. På omslaget står det "naken prosa", det är eftersträvansvärt. Sådan skulle jag vilja kunna skriva själv.

al ex

2011-03-07

gillar skildringen av relationen mellan de båda kvinnorna. den behövande, krävande och passionerade relationen.

Eva Pettersson

2010-12-26

Alla Sofi Oksanens böcker håller riktigt hög klass! Hoppas att hon ger ut en ny snart...

Sara Eriksson

2010-12-19

De flesta av oss känner någon eller kanske till och med är sådan som person att vi är naturligt nedstämda. En del har större nedstämdhet än andra och jag tycker att den här boken prickar precis rätt vad gäller detta. Tankeväxlingarna, funderingar, hur minsta lilla arbetsuppgift kan bli oöverstiglig, och därmed också samhällets brist på hjälp, men framför allt förståelse. Det som inte syns, inte är påtagligt är heller ingenting att ta på allvar. Piller hjälper för att dämpa, men inte för att vända.
Den här boken intresserade mig oerhört, och syftet är nog mer upplysande än underhållande.
Jag tyckte den var kanon, men för en del kan nog språket och historien vara något för ryckig, unganglidande och osammanhängande, men budskapet kändes väldigt klart. Hur kan vi fånga upp dessa personer som hamnat utanför, utan en chans till sin egen hjälp, och kan till och med samhällets hjälpresurser stjälpa en utsatt grupp?
Utmanande!

Anna Lindström

2010-12-01

Snabb i vändingarna, rapp, knivskarp, hjärtskärande... Tyckte mycket bättre om den här än Stalins kossor. Blir att läsa Utrensning nu :)

Maria Nordström

2010-11-07

Otroligt bra bok och jättehemsk på en gång. Slutet känns lite konstigt som om berättelsen bara klipps av.

Astrid Broqvist

2010-08-02

fin!

Kenneth Olausson

2010-02-21

En dystopi om om fallet från kärlekens allra högsta röda visa till den lägsta svarta. Och vi hör MarianneFaithfuls "Ballad of Lucy Jordan".