Babetta

Wähä, Nina

| 2022

En het sommar. En plötslig mistral. Vad är egentligen vänskap? Och vad är egentligen sant? Katja och Lou är bästa vänner. De möttes på teaterlinjen på Södra Latin, och medan Katja numera jobbar på ett ekologiskt kafé så har Lou blivit filmstjärna efter succén med storfilmen Babetta. En dag får Katja frågan om hon vill komma och tillbringa sommaren i ett sydfranskt chateau tillsammans med sin bästa vän. Hon blir inbjuden till ett slott, i vilket Lou bor tillsammans med en fransk filmlegend. Trots att det är en värld som för Katja mer liknar fantasi än verklighet så återgår de till sin gamla relation där de delar allt, nästan som två syskon. Eller som två sidor av en och samma spegel? Snart dras nätet åt kring dem. Den ena märkvärdiga händelsen efter den andra uppdagas och sanning blir allt svårare att skilja från lögn - och kanske är deras vänskap till sist den sista pusselbiten i ett bisarrt...

Betyg 3,5

Henrik Johansson

2024-01-08

I gränslandet mellan vänskap och utnyttjande. Tycker den tappar på slutet

Iddde RW

2023-03-24

Tyckte mkt om denna. Berörde. Beskrev känslor ärligt och transparant och hade oväntad vändning

Hjortronhyllan

2022-12-15

Fantastiskt bladvändare om maktspel och ett uppvaknande tillsammans med huvudkaraktären som inte längre bara ska foga sig åt sin väninna. Hierarkin håller sig dock med enkla finurligt beskrivna härskartekniker som först bara känns som oskyldiga.

Att det finns en underton av romans får man vittring på tidigt och som läsare väntar man på ögonblicket. När ska det hända!?

Kapitel 8a är bland det bättre jag läst.

Tips av mångsysslaren Jerka Johansson som slutar i en 4a

2022-11-21

Jag är besviken i allra högsta grad. Det var länge sedan jag läste något så ytligt och förutsägbart som detta. Trist.

2022-11-05

Berättelsen är välskriven, men ändå tar något emot. Kanske den destruktiva relationen jag följer och vad den får mig att känna. Jag tyckte inte heller lika mycket om berättelsen vid director's cut - det kändes lite bisarrt och märkligt, vilket jag i vissa fall kan uppskatta, men inte riktigt nu.

Gunilla Pellerina

2022-08-14

Lite svår att förstå lite svår att ta till sig.
Testamentets raka motsatts i allt.

2022-06-05

Tyvärr en ansträngning att ta sig igenom detta monotona och ordrika ingenting.

Ulla Englund

2022-05-28

Ett mindre förutsägbart slut hade givit romanen fem stjärnor.

Anna Hedenstedt

2022-04-07

En otroligt filmisk berättelse om film - wow, Wähä! Den sögs man in i minsann.

En av alla böcker jag sett mest fram emot 2022. Och var den lika bra som jag tänkt mig? Faktiskt inte, den var ÄNNU bättre. Och det är inte jätteofta böcker levererar mer än förväntat när förväntningarna redan är riktigt höga. Jag älskade ”Babetta”, hela vägen. Det är en otroligt välskriven bladvändare utan att vara feelgood. Varje sida är en njutning. Det är en kärlekshistoria, en vänskapshistoria med beundran, med avundsjuka, känslor, tankar, rikedom, skådespeleri och skönhet. Det är en berättelse om Katja och Lou, bästa vänner med samma dröm men där livet tagit olika vägar. Lou lever lyxlivet i Frankrike som skådespelerska, och Katja åker och hälsar på henne en sommar.
Toppbetyg från mig!

Nina Gustafsson

2022-02-21

Katja och Lou, gymnasiekompisarna som var supertighta för sisådär 15 år sedan är nu i ett annat skede av livet. Lou har levt skådespelarlivet medan Katja stannade kvar och ja stannade. Vad finns det kvar av vänskapen som nu verkar allt bra ojämlik? Katja bjuds in till Lous mansion i Frankrike där hon bor med sin mycket äldre rike pojkvän. Katja kastar sig direkt iväg, då hon bara väntat på att få vara en del av Lous liv igen. Dagarna i värmen, vid poolen varvas med highlights från Babetta, Lous största filminsats. Vad är det för vänskap de har? Varför är Babetta så central? Boken har många bottnar och på slutet är man härligt förvirrad. Lika bra som Testamente, men så totalt annorlunda.

Katarina Nord

2022-02-21

Målande språk! Suggestiv historia som kräver närvaro när jag läser!