Baba Jaga la ett ägg

Ugresic, Dubravka

| 2009

I Baba Jaga la ett ägg utvecklar Dubravka Ugresic den överallt i Östeuropa återkommande myten om häxan Baba Jaga som rövar bort barn och som bor i ett hus byggt av kycklingben. Den tjänar som utgångspunkt för en essäistisk roman om kvinnlighet, åldrande och kärlek iscensatt på resa i Bulgarien och bland kvinnor på spa - först ser man dem inte, men tydligare och tydligare urskiljer man dem med sina handväskor, nedhasade strumpor, eleganta men gammalmodiga hattar, slitna vita blusar, överlastade med besynnerliga paket, mumlandes för sig själva, bortkommet hjälpsökande, misstänksamt bligande - tanterna.

Kenneth Olausson

2010-02-05

Ja, vad ska man säga när man ingenting förstår? När man läser ngt som många hyllar och som man själv ställer sig helt oförstående till? När en hel bok känns som en konstruktion utan en bärande idé? Sannolikt bara detta (som är ett återkommande tema i boken): "Och vi, då? Vi får dra vidare". Det är inget annat att göra.

Kristina Passad

2010-01-05

Underbar skildring av åldrande och starka kvinnor med en härlig humor och mycket meta!

BOKMANIA bokblogg

2009-11-28

Boken ingår i Mytserien och är jättebra. Läs min recension här: