Baba Jaga la ett ägg

Ugresic, Dubravka

| 2009

I Baba Jaga la ett ägg utvecklar Dubravka Ugresic den överallt i Östeuropa återkommande myten om häxan Baba Jaga som rövar bort barn och som bor i ett hus byggt av kycklingben. Den tjänar som utgångspunkt för en essäistisk roman om kvinnlighet, åldrande och kärlek iscensatt på resa i Bulgarien och bland kvinnor på spa - först ser man dem inte, men tydligare och tydligare urskiljer man dem med sina handväskor, nedhasade strumpor, eleganta men gammalmodiga hattar, slitna vita blusar, överlastade med besynnerliga paket, mumlandes för sig själva, bortkommet hjälpsökande, misstänksamt bligande - tanterna.

2023-04-17

Underbar och mycket annorlunda pärla.💖
Vem är egentligen Baba Jaga? En ondskefull gammal häxa med mängder av kroppsbehåring och enormt stora hängbröst. Kanske är hon enbent? Eller är hon kanske i själva verket en gudinna? I alla slaviska länder, inklusive Rumänien dyker en Baba Jaga upp i folktron. Men hon skiljer sig åt som väsen och till utseendet från land till land.
Av någon orsak var jag nästintill säker på att det här skulle vara en alldeles för svår bok för mig. Jag associerar den nu lite med nobelpristagaren "Olga Tokarczuks: Styr din plog över de dödas ben", en annan bok som jag var säker på att den inte skulle komma att tilltala mig. Men så fel jag hade i båda fallen.
I två berättelser berättar Ugresic denna fascinerande berättelse som nästan har ett sagolikt skimmer över sig.
Den här recensionen innehåller spoilers:
En medelålders kvinnlig författare, bosatt sedan ett antal år i Amsterdam- författaren själv?- reser tätt till Zagreb till sin drygt 80-åriga sköra mamma. Modern, en egocentrisk dam som envisas med att gå i högklackat trots att hon inte kan gå i dem till rullatorn, beklagar sig oavbrutet över åldrandet- när hon inte städar, vilket hon gör nästintill oavbrutet. Modern, född i Bulgarien tänker tillbaka till sitt barndoms Varna, samtidigt som hon resonerar med sin dotter om stort som smått, som: Vad fick den vackra Ava Gardner att gifta sig med två dvärgar: "Frank Sinatra och Mickey Rooney?"
Dottern, den medelålders författaren, som ej är namngiven träffar av en slump unga Aba från Bulgarien och under ett litteraturbesök i Sofia åker hon till Varna med buss, trots de dåliga rykten hon hört om bulgariska bussar- för att leta rätt på en av moderns gamla väninnor som nu är dement och vårdas av sin alkoholiserade son. Om hon nu kommer iväg? Bulgariska Aba retar nämligen gallfeber på henne!
I den andra berättelsen åker tre äldre kroatiska kvinnor till ett friskvårdscenter någonstans på den tjeckiska landsbygden. En av damerna, Pupa, en pensionerad läkare är väninna till modern i den första berättelsen, äter mängder av skumbollar om dagen, i hopp om att få diabetes och äntligen få dö. Hon liknar mest en gammal intorkad fågel där hon sitter i sin rullstol, med en stor massiv stövel som hon stuvat in båda benen i. Med sig har hon två väninnor, Kukla som trots sina snart åttio år är lång som en man, med skostorlek 44 och som är änka för tredje gången. Och så har vi Beba som är så massiv att hon liknar en tyngdlyftare och med de största bröst receptionisten någonsin har skådat. Beba är mer osäker av sig än sina väninnor och hon äger inget kreditkort och ingen tycks vilja ta emot och växla hennes femhundrakronors eurosedel, det finns nämligen massor av sådana sedlar som är förfalskade med ett ursprung i Nordkorea. På det tjeckiska friskvårdscentret träffar damerna b.la. på en amerikansk lurendrejare inom alternativ medicin som flytt USA och nu hoppas lura på "feta av alkohol och gula av cigaretter" östeuropéer sitt alternativa hopkok. Här finns också föreståndaren för centret som filosoferar om kommunism och kapitalism, när han inte planerar för att skapa det perfekta centret som ska få den moderna människan att bli en bra bit över de 100. Och så finns här också en bosnier som spelar rollen som turkisk massör och som går omkring med en "tratt" i sina haremsbyxor, han lider nämligen av kronisk erektion.
Men vad har allt detta med Baba Jaga att göra? Är någon av dessa kvinnor en Jaga? Kanske är de det allesamman?
På slutet filosoferar författaren med tydliga feministiska förtecken om denna i mytologin slaviska häxa och jag som läsare får ta del av traditionerna som tycks finnas kvar inom den slaviska delen av Europa.
Det är ömma beskrivningar och vansinnigt underhållande. Fokuserade och helt oförutsägbara berättelser om starka slaviska kvinnor samt en del av kroatisk, bulgarisk och tjeckisk historia, om nationalism, kommunism, kultur och mytologi.
Den nyligen avlidna kroatiska författaren Dubravca Ugresic (1949-2023), ser jag nu var ett namn som flerfallet tippat som nobelpristagare i litteratur. Jag blir mycket nyfiken på att läsa hennes övriga böcker.
Toppbetyg!

Kenneth Olausson

2010-02-05

Ja, vad ska man säga när man ingenting förstår? När man läser ngt som många hyllar och som man själv ställer sig helt oförstående till? När en hel bok känns som en konstruktion utan en bärande idé? Sannolikt bara detta (som är ett återkommande tema i boken): "Och vi, då? Vi får dra vidare". Det är inget annat att göra.

Kristina Passad

2010-01-05

Underbar skildring av åldrande och starka kvinnor med en härlig humor och mycket meta!

BOKMANIA bokblogg

2009-11-28

Boken ingår i Mytserien och är jättebra. Läs min recension här: