Azincourt

Cornwell, Bernard

| 2011

Slaget vid Azincourt är kanske ett av de mest kända i Englands historia. Slaget utkämpades mellan den lilla, svaga och sjuka engelska armèn som besegrade den franska armén, överlägsen i både antal och styrka.Unge Nicholas Hook är plågad av sitt förflutna, han är förföljd för det som han har misslyckats med att göra och förvisad för det som han har gjort. Han drivs iväg för att arbeta som lejd skytt i Frankrike. Där finner han kärlek till två saker, till sin instinkt i krig och till en flicka i nöd. De överlever massakern vid Soissons men blir tvungna att lämna Frankrike för England. Att åka fast där innebär för honom en säker död. När det istället är kung Henrik V iegen person som upptäcker honom blir han återigen beordrad ut i kriget. Den stolta engelska armén har försvagats efter de stora fälttågen så nu är det upp till bågskyttarna att försvara nationen.Slaget vid Azincourt var den första...

Y

Yonatan Berglund

2018-05-01

Bra om man gillar historia och en hjälte som övervinner allt

Annika Sjöström

2016-05-07

Detta är nog den mest långtråkiga bok jag någonsin lyssnat på! Trodde att det skulle bli bättre med tiden eftersom jag "förutspåtts" döma den som 4.3 av Boktipset...men det blev ju aldrig så. Blod som sipprar ur visir, tryck in dolken i ögat tills det tar emot i bakskallen....tja...det är det bestående minnet av denna bok....

Kim M. Kimselius

2015-01-10

en mycket välskriven historisk roman, som jag gärna läser igen. Det bästa med den här boken är att jag får följa den lilla människan i det stora skeendet. Författaren skildrar mästerligt både personer och omgivningar, så det känns som jag är där, mitt i striden och upplever allt som huvudpersonerna gör. En bok jag varmt rekommenderar dig att läsa.

Unge Nicholas Hook är plågad av sitt förflutna, han är förföljd för det som han har misslyckats med att göra och förvisad för det som han har gjort. Han drivs iväg för att arbeta som lejd skytt i Frankrike. Där finner han kärlek till två saker, till sin instinkt i krig och till en flicka i nöd. De överlever massakern vid Soissons men blir tvungna att lämna Frankrike för England. Att åka fast där innebär för honom en säker död. När det istället är kung Henrik V i egen person som upptäcker honom blir han återigen beordrad ut i kriget. Den stolta engelska armén har försvagats efter de stora fälttågen så nu är det upp till bågskyttarna att försvara nationen.

Slaget vid Azincourt var den första segern på ett slagfält vunnen med pilbåge. En berättelse som William Shakespeare skrivit om i Henrik V. Bernard Cornwell lyckas här beskriva hur lerigt, smutsigt och blodigt slaget vi Azincourt var med en känsla som ger läsaren en inblick i hur det var att strida på 1400-talet under Henrik V.

Cornwells berättelse är mästerlig och ytterst väl efterforskad. Observer

Kim M. Kimselius

2015-01-10

En mycket välskriven historisk roman, som jag gärna läser igen. Det bästa med den här boken är att jag får följa den lilla människan i det stora skeendet. Författaren skildrar mästerligt både personer och omgivningar, så det känns som jag är där, mitt i striden och upplever allt som huvudpersonerna gör. En bok jag varmt rekommenderar dig att läsa.

Cornwells berättelse är mästerlig och ytterst väl efterforskad. Observer

Anette Tunius

2013-07-10

Spännande skildring om krigskonst på 1300 talet. Mycket lärorik.

Pia Stendahl

2013-05-24

Efter att ha läst boken har jag lärt mig en hel del om slaget vid Azincourt och hundraåriga kriget. Författaren har läst på ordentligt i ämnet och det ger boken stor trovärdighet. Författarens intresse för slaget inspirerade mig till att läsa på lite mer i ämnet på annat håll. Att villa veta mer om ett ämne i en bok är ett gott betyg tycker jag.

Stundtals blir boken ganska teknisk med vapenbeskrivningar och krigsstrategier. Men det blir inte mer än vad jag mäktar med.

Karaktärsbeskrivningarna är helt okej. Dom är inte exceptionella på något sätt men känns trovärdiga och fungerar. Miljö- och historieskildringen däremot är lysande.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Karin Löfstrand

2013-04-23

130423: Blodigt och obehagligt men oj så spännande det är att läsa om historiska händelser i ett så här välskrivet romanformat. Nu vet jag betydligt mer om 100-årskriget mellan England och Frankrike än innan. Det blir garanterat mer av Cornwell.