Ayaan och havssköldpaddorna

Haven är fulla av plast. Djuren i haven kan tro att plasten är mat och plast i djurens magar är inte bra. Ayaan vill så gärna hjälpa havssköldpaddorna, precis som hennes syster gör på Bali. Tillsammans med kompisen Klara startar hon Rädda miljön-klubben . Nu ska de rädda både havssköldpaddorna och ta hand om miljön där de bor! Ayaan och hennes kompisar vill inspirera dig till att fundera över hur du själv kan vara med och ta hand om miljön både i din närhet och långt bort. Alla kan göra något och tillsammans kan vi göra skillnad. Boken är faktagranskad av Jonas Wahlström. Lärarhandledning finns att ladda ner kostnadsfritt här: https://www.idusforlag.se/press/lararhandledning_ayaan_och_havsskoldpaddorna.pdf

Ayaan bor i Sverige men håller kontakt med sin syster som är och jobbar på Bali för att stötta havssköldpaddornas överlevnad.
Ayaan vill så gärna även hon påverka och på något vis hjälpa till att rädda havssköldpaddorna, men går det att göra något från hennes hörn av världen?
Ayaan läser på och tillsammans med en vän startar hon ”Rädda miljön-klubben”. De börjar sprida information om havssköldpaddornas situation och lyckas få med sig hela klasser i engagemanget.

I berättelsen får vi följa Ayaan och hennes engagemang, på vägen vävs mycket fakta in om havssköldpaddor och hoten mot dem. Mot slutet av boken så har författaren även samlat massor av bra tips på vad man kan göra för att vara schysst mot miljön också mer specifikt för havsdjuren. Vi kan även läsa på ett uppslag om hur lång tid det tar för olika saker att brytas ner i naturen.

Maken uppskattade att boken även försökte balansera och lyfte fram andra aspekter som är mer nära barnens vardag.
I boken finns en hel del finurliga tips inbäddat i berättelsen. Exempelvis för att bli medlem i klubben så får man leta burkar och panta för 20 kr. I slutet av boken tipsas det om ”Plogging” - att plocka skräp under joggingturen (eller promenaden). Så boken inspirerar helt klart till att rädda miljön i sin vardag också.

Boken är rikligt illustrurerad och bilderna är tryckta i färg boken igenom. Bilderna är charmiga och det är även fint att skaparna har tänkt på att boken ska vara inkluderande. Exempelvis olika hudfärger, rullstolsburen person, kvinna som är längre än mannen bredvid osv.

Boken är faktagranskad och kostnadsfri lärarhandledning finns på www.idusforlag.se

Jag har läst Ayaan och havssköldpaddorna som är skriven av Ann Fagerberg Embretsén och illustrerad av Maria Andersson Keusseyan, boken är utgiven av Idus förlag 2019. Ayaan har en storasyster som heter Aisha. Aisha arbetar på Bali där hon skyddar havssköldpaddorna. Aisha har skickat en film på en havssköldpadda som fastnat i ett gammalt fiskenät. När Ayaan såg den blev hon ledsen. På väg till skolan ser Ayaan skräp överallt och hon bestämmer sig för att starta en klubb, Rädda miljön-klubben. Ayaan och havssköldpaddorna är en inspirerande, kreativ och lärorik bok om miljön och havssköldpaddor. Boken är kort med korta, lättlästa kapitel som passar att läsa själv eller för högläsning. I slutet av boken finns fakta om havssköldpaddor samt tips på hur man kan vara mer miljövänlig. Boken är rikt illustrerad med supercharmiga, fina och färgglada bilder. Ayaan och havssköldpaddorna passar ålderskategorin 6-9 år och jag vill tipsa lärare om boken (det finns en lärarhandledning till boken på Idus förlags hemsida). Jag tycker om Ayaan och havssköldpaddorna som är en fin och viktig bok!

Bokdjungeln

2020-01-18

Inspirerande bok som visar vad man kan göra för att hjälpa utrotningshotade djur. Jag gillar idén om att man som barn startar en klubb för att rädda miljön. Sen kanske det blev lite väl mycket fokus på att man som barn skulle samla in pengar (även om det bara var 20:-) och skänka till organisationer som jobbar med utrotningshotade djur. Men förutom den lilla bagatellen så fanns det bra tankar kring miljön som barn kan ta till sig av. Jag tror absolut att denna kan passa att läsas i klasser för att inspirera till att tänka på miljön och hjälpa till i den form man kan, tex plocka skräp som ligger i naturen.

Tänkvärd, fin & lärorik!