Avskedsfesten

Fredriksson, Anna

| 2016

Anna Fredriksson är en mästare på att skildra verkligheten så som den är. Nu är hon tillbaka med ännu en roman som skrapar på det såriga i våra nära relationer.Rebecca och hennes man Jacob har fattat beslutet att skilja sig. Det är inget dramatiskt. Passionen har tagit slut och kärleken har ersatts av vänskap. Men när de berättar nyheten för sina bästa vänner på den traditionsenliga, årliga svamphelgen, är det som om en bomb briserar. De har varit gifta i tjugofyra år och ingen har märkt av några problem. Vännerna reagerar oerhört starkt, var och en på sitt sätt, trots att Rebecca uppmanar dem att se på helgen som en spontan avskedsfest av det som varit och samtidigt början på något nytt och spännande. Hon vill visa att en separation inte behöver vara någon katastrof. Självklart ska alla fortsätta umgås, precis som vanligt.Men efter skilsmässan blir ingenting som Rebecca har tänkt sig. Kontakten...

2023-10-27

betyg 2,5

Ewe xxxxxx

2020-10-27

Fastnade inte, varken för handlingen eller karaktärerna. Tråkig.

Gunnel Lindström

2017-10-30

Mycket lättläst.

2017-01-10

Jag upplever Rebecka rätt så mycket naiv över hur singelcirkusen fungerar med appar och nätdejting och sex, speciellt då hon faktiskt jobbar med film och hänger i sociala medier. Annars är det en förutsägbar men varm historia man får. Som tagen ur vardagen för vem som helst

MaPa

2016-12-29

Maja Nordmyr

2016-12-15

Jag tyckte lika bra om den här boken som om hennes tidigare böcker.

Pia Gummesson

2016-11-18

Underbar bok.Fin handling och fint skrivet.Bladvändare.

2016-11-04

Avskedsfesten är Anna Fredrikssons femte bok, och jag har läst alla hennes fyra tidigare, och jag har tyckt mycket om dom alla. Här är länkar till mina recensioner av dom: Sommarhuset, Lyckostigen, Augustiresan, och Tisdagsklubben. Alla böcker är helt fristående från varandra.

Avskedsfesten är liksom dom tidigare böckerna, även den helt fristående från dom övriga. Och den är också precis som dom tidigare, mycket välskriven, väldigt lättläst, och beskriver relationer oerhört bra.

Jag tycker verkligen om Anna Fredrikssons sätt att skriva. Böckerna engagerar och berör, och jag ser fram emot många liknande böcker av henne i framtiden.

Rekommenderar absolut boken Avskedsfesten, och även författarens tidigare böcker.

Louise Gustafsson

2016-10-22