Avig Maria

Skäringer, Mia

| 2011

Mia Skäringers Avig Maria är en krönikesamling med vardagsrealism och hög igenkänningsfaktor. Fina kåserier om vardagens vedermödor. Efterlängtad ny bok efter framgångssagan Dyngkåt och hur helig som helst "Jag tror på förlåtelse. Jag tror på att kärlek är svaret på det mesta. Jag tror att igenkänning och humor ofta är det som förlöser oss. Och när du skrattar känner jag mig inte ensam för jag ser att du är som jag. Jag älskar det som är roligt och sorgligt. Fult och fint. Jag tänker aldrig välja. Ofta har jag blivit kallad överkänslig, men tänk om det är den som kallat mig så som faktiskt är underkänslig? Den här boken heter Avig Maria. Morsan. Madonnan. Horan. Kvinnan. Människan. Går genom fulrum och finrum. Ibland naken, ibland jävligt påklädd. Den heliga Marian med tröjan ut och in som smygröker i fönstret när ungarna somnat, som vänder på strumpan så ingen på det...

Agnes

2019-03-13

Andra boken som jag läser av Mia och jag tyckte mer om den första jag läste.. Jag tycker att båda böckerna var roliga och underhållande trots att de berör väldigt allvarliga och seriösa ämnen.

My.loved.books

2016-08-14

Detta var ingen bok för mig...

Madame Medusa

2013-09-23

Det är en trevlig bok. Skäringer har ett fint symbolspråk och en ärlig ton. Nedsättningen i betyget beror på att jag nästan känner det som om jag läser hennes dagbok, som om hon lämnar ut delar av dig själv som känns för privata för hennes eget bästa! En del gillar säkert detta men jag blir nästan för nära henne och trots att min egen igenkänning borde tala till bokens fördel så blir det istället ingen flykt från vardagen utan bara ett understreck att alla vi kvinnor (trots att även jag ogillar att tala om manligt och kvinnligt), lever under liknande förhållanden i ett modernt Sverige. Vi tampas med detsamma och alla vill vi andas i nuet...

Nina Nyström

2013-08-25

Simpla kåserier. Obehaglig. Ibland rolig.

Maria Myrberg

2013-08-06

Kan bara säga

Maria Myrberg

2013-08-06

Kan bara säga

Anna Lindström

2013-06-18

Jag gillar Mia Skäringer men nja, det blir inte bra i bokform - speciellt inte bloggen. Jag är inte tillräckligt intresserad av att läsa det såhär "koncentrerat". Och varför ge ut en likadan bok som "Dyngkåt..? Ibland glimmar det till i krönikorna.
Jag är några år äldre än Mia - kan det vara därför jag känner mig oengagerad och lite gnällig? ;-)

Linda Aulin

2012-11-12

Grät och skrattade - samtidigt! Den här boken gör ont att läsa, fast på ett bra sätt.

Emma Hortlund

2012-10-11

Den här boken är uppdelad i två delar där de första ca 100 sidorna är blogginlägg och resterande är krönikor. Det är någonting väldigt dystert över den här boken och Mia skriver så mycket om att gråta att jag nästan känner för att gråta själv. Som läsare hade jag gärna fått en mer nyanserad bild och fler glädjeämnen, men det verkar som att Mia behöver skriva av sig och då är det baksidan/den andra sidan av sitt liv hon fokuserar på. Hon skriver väldigt bra, men trots att hon är komiker så är det absolut ingen rolig "må bra"-bok. Snarare allvarlig och sorgsen. Men den har också någonting mer, den sår ett litet frö av "stå på sig", av att våga säga ifrån, av att våga visa sig som den man är utan att skämmas och be om ursäkt.

Camilla Eriksson

2012-08-16

En bok med allvar och humor.

Carin Lundberg Papp

2012-06-07

Bara så rätt!

Pia Stendahl

2012-05-15

Jag har inte läst Mia Skäringers succé "Dyngkåt och hur helig som helst". Jag har inte sett Solsidan och jag har endast hört henne på radio vid några tillfällen. Så med andra ord vet jag knappt vem Mia Skäringer är och hade därför ingen uppfattning eller tanke kring boken innan jag började läsa. Det jag fastnade för var den underfundiga titeln. Den tilltalade mig.

Skäringer skriver både roligt och sorgsamt om vart annat och ibland samtidigt. Humorn bygger mycket på igenkänningsfaktorn och känner man inte igen säg blir det inte vidare kul men gör man det får man sig ett och annat gott skratt. Några gånger är boken också tänkvärd.

Boken är utlämnande vilket definitivt kräver mod av författaren. Jag beundrar Skäringers mycket nakna och ärliga skildring av sig själv och sitt liv.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Pia Stendahl

2012-05-15

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Tobbe Fransson

2012-04-20

Ärlig och självutlämnande. Dock vill jag inte att mina barn ska ta efter språket. Men alltid lär man sig något nytt. Som Lotta Engbergs last...

Lina <3

2012-04-17

Efter att ha läst Mias förra bok var förväntningarna höga. Dock lever inte boken upp till förväntningarna, inte alls.

Eva Sonesson

2012-03-12

Tja... Älskar Mia. Men den här boken ger mej ingenting, överraskar inte, är inte särskilt vass på det där typiska "Mia viset". Känns som ett beställningsjobb. Tyvärr.

Johanna Wemminger

2012-03-09

Inte alls så fantastisk som Dyngkåt och hur helig som helst. Känns lite som upprepning.

Denna bok var inte lika rolig som första boken, kanske inte meningen heller. Mia är otroligt rakt fram i sitt sätt och ärlig, men det jag älskar mest är nog hennes härliga dialekt och hennes ordval. Samt att hon håller fram sin mor som jobbat/jobbar som städerska.

Merja A

2011-12-06

Har inte läst Mias blogg och inte heller den första boken.Beundrar M.K för hennes mod, ärlighet, humoristiska och träffsäkra iaktagelser.

harriet karlsson

2011-12-04

2011-11-30

Jag läste Mia Skäringers första bok, ”Dyngkåt och hur helig som helst” förra året, och jag tyckte att den var jättebra. Här är en länk till min recension av den.

”Avig Maria” var också bra. Men tyvärr inte riktigt lika bra tyckte jag.

Fast läsvärd var den verkligen. Så jag kan ändå rekommendera den. Men främst rekommenderar jag Mias första bok, om ni inte har läst den.

Sara Urger

2011-11-26

Vill gärna kunna ge boken 3.5, för krönikornas skull, det är i dem Mia Skäringer gör sig bäst. Blogginläggen blir lätt lite likadana, men det kanske beror på att jag läst hennes blogg förut. Det blir som bäst när hon skriver om ett specifikt ämne eller händelse, och inte bara skriver svävande om sin vardag.

kristina johansson

2011-11-22

Helt fantastisk...vilket otroligt målande språk :) lyssnade på boken och det var Mia själv som läste vilket gav en annan dimension...läs den!!!!