Avgrundens änglar

Nordin, Magnus

| 2013

Om samhällets skuggsida handlar den senaste romanen av Magnus Nordin. Julia sågs för sista gången vid liv när hon satt på ett kafé i stadens galleria. Historien som avslöjas är lika mörk som brutal och värst av allt - den är en del av vårt samhälle. Kriminalinspektören Louise Hjelm får i uppgift att lösa fallen med de försvunna unga kvinnorna. För de är fler än en. Ett olöst fall kastar en mörk skugga över staden och polisen famlar i blindo, utan spår och ledtrådar. Däremot är polisen inte de enda som engagerar sig i övergreppen och försvinnandena. Molly Zetterholm är gymnasielärare och bestämmer sig för att ta saken i egna händer. Hon samlar några unga människor för att genom aktioner skipa rättvisa på sitt sätt. En av Mollys änglar heter Alice. Alice är på flykt och finner en fristad i Mollys aktionsgrupp. I Magnus Nordins nya spänningsroman griper våldet och svärtan tag. Verkligheten...

Bra och lättläst. Inte gastkramande spänning, men ändå en bra och otäck historia. Det är visst en ungdomsbok har jag förstått i efterhand. Skillnaden mot en vuxenbok är hårfin.

Anna Jensen

2014-12-25

Mycket lättläst, tog cirka 5 h. Jättespännande och jättebra, ett mycket viktigt ämne också, grooming. Ett måste att få döttrarna att läsa när de blir lite äldre...

Liza Bolin

2014-02-12

spännande för en ungdomsthriller, men alldeles för snäll för min smak. han beskriver knappt tortyren och själva predatorernas handlingar undviks att beskrivas.

Denna bok var super bra tycker jag & jag hoppas att fler hittar till denna bok =)

Marianne Skoglund

2013-10-03

Herregud vilken spännande bok! Efter en lite trevande men ändock actionfylld inledning brakar det loss. Boken var omöjlig att lägga ifrån sig och riktigt rysansvärd. Nordin är mästerlig på att skriva otäcka, spännande historier och den här boken kan nog fånga även den mest läsovillige. Plus i kanten för litterära referenser och riktigt snygg användning av berättartekniker.

Louise A

2013-09-18

Rejält spännande och mycket välskriven historia, tyvärr väldigt aktuell eftersom den handlar om nätpedofiler. Lagom från 12 år, även om den är realistisk så är den inte för detaljerad. Som vuxen läser man mellan raderna. Ett måste för mamma och pappa!