Avgrund

Vandermeer, Jeff

"Det var länge sedan jag blev så uppslukad och tagen av en berättelse som jag blev av Avgrund. Definitivt en av årets bästa." - C.R.M Nilsson Den hyllade och prisbelönade eko-thrillern Avgrund är ett fenomen. Nu på svenska för första gången, i översättning av Jan Risheden, och snart som storfilmen Annihilation med Natalie Portman och Oscar Isaacs i rollerna, regisserad av Alex Garland (Ex Machina). Område X har varit avskuret från resten av kontinenten i årtionden. Naturen har återerövrat de sista resterna av mänsklig civilisation. Den första expeditionen återvände med rapporter om ett vackert Edenlikt landskap. Den andra expeditionen slutade med massjälvmord. Den tredje expeditionen gick under i ett regn av kulor när dess deltagare vände sig mot varandra. Deltagarna i den elfte expeditionen återvände som skuggor av sina forna jag. Inom veckor var alla döda i cancer. I Avgrund följer...

Ola Hultin

2019-03-16

Skum historia som jag inte riktigt förstod men som ändå fascinerade. Gav mig Lost-vibbar och känns stilmässigt som en flera årtionden äldre bok än vad det är.

2019-01-26

När jag såg den här boken första gången, när jag gick igenom intressanta boksläpp i februari förra året, så kände jag mig så otroligt lockad. Baksidetexten är ju så spännande och väcker mitt intresse, för att inte tala om min nyfikenhet. Inför min födelsedag så stod den högt upp på min önskelista. Läs mer på min blogg

Näääääääääääää BOTTEN NAPP för min del 😫

Marc Moore

2018-05-23

Tyckte det var intressant att huvudpersonen var biolog.
Jag ser ingen anledning att dela upp boken i tre delar, tyckte för få frågor besvarades och allt känns väldigt svävande. Tror jag ser resten när den blir film.

Marianne Skoglund

2018-05-17

Nära full pott men den tappade lite farten i det långa, utdragna slutet. Annars en spännande historia där fokus inte ligger på fenomen utan på mänskligt beteende, vilket ju är det allra mest fascinerande som finns.

Den tillåter inte att man släpper den förens man läst ut den! Det var väldigt länge sedan jag läste en bok som väckte den här typen av merbegär. Längtar kasta mig in i bok två och tre!
Bland det bästa var att jag visste ingenting om boken först och därför blev det en sån upplevelse.

Maria B Hansson

2015-11-11

Jag orkade aldrig igenom den. Mest konstig och karaktärerna berörde mig inte.

Min favoritbok någonsin. Den kombinerar allt jag älskar i andra berättelser jag älskar. Grät för att den tog slut. Tack och lov den första i en trilogi...