Äventyr på riktigt : berättelsen om upptäckaren Sven Hedin

Odelberg, Axel

| 2008

Sven Hedin satt i både Svenska Akademien och Vetenskapsakademien. Han tilldelades så många ordnar, hedersmedaljer och andra utmärkelser att han hade trillat framlänges om han burit dem alla samtidigt. Universitet över hela Europa dränkte honom i hedersdoktorat.    Ingen svensk, vare sig före eller efter honom, har nått samma hjältestatus. Han var Göran Kropp, Jan Guillou och Peter Englund i en och samma person fast tio gånger större. Sven Hedins framgång blev monumental, liksom senare hans fall från piedestalerna. Hans kärlek till Tyskland, hans förvissning om att Ryssland hotade Europa och hans övertygelse om att han var mannen att bibringa svenskarna detta budskap satte de första fläckarna på den skinande vapensköld som blev hans då han adlades som siste svensken någonsin. Hans beundran för Hitler och aldrig sviktande stöd för Tyskland under andra världskriget berövade vapenskölden...

Mary G

2013-02-23

Boken är välskriven och full av spännande historier men lyckas ändå inte gripa tag i mig. Mycket kan det bero på att jag inte känner någon sympati för huvudpersonen.

Nils Thor

2010-08-25

Upptäckaren Sven Hedin var en märklig man. Intelligent, språkkunnig, ytterst noggrann upptäcktsresande, flitig som författare och talare. Men tydligen väldigt blåögn och naiv politiskt.
Boken är också ett läsäventyr. Lättläst och intressant. Jag tyckte avsnitten om hans resor i Asien var de intressantaste. Hans beundran och stöd för Tyskland alltifrån första världskriget upptar en stor del av boken. Det är märkligt att läsa med vilken blind envishet han håller fast vid sin beundran för Hitler och tron på Tyskland seger.

Tommy Derngren

2010-05-19

Underhållande, vilket ett porträtt av en så färgstark karaktär måste bli. Jag har fått för mig att Sven Hedin är en nyckelkaraktär till kulturlivet i sin samtid, tillsammans med Heidenstam och Ellen Key, därför tycker jag det här är ett informativt ämne. Boken är väl värt att läsa, du kommer inte att ha tråkigt. Sven Hedin var en riktig Hitlerälskare, man han hade sina förtjänster och goda sidor och det visar sig, som vanligt, att sanningen har fler nyanser när man tränger på djupet. Det gör man ofta i böcker!

Lennart Carlsson

2009-06-23

En lysande bok Axel Odelberg skrivit om Sven Hedins upptäcktsresor. Dock fruktansvärt att denne store upptäcktsresande, Sven Hedin, hade så starka nazistsympatier som framgår av boken. Dock är detta intressant att läsa ur historisk synpunkt.