Även tystnaden har ett slut - Mina sex år av fångenskap i den colombianska djungeln

Betancourt, Ingrid

| 2011

Det här är berättelsen om de sex och ett halvt år som Ingrid Betancourt satt fången hos FARC-gerillan i den colombianska djungeln. Det är en intim skildring och ett äventyr utan motstycke. Det är också en betraktelse över de fördömdas villkor - och över vad som skapar en människa. "Jag var fastkedjad runt halsen vid ett träd, fråntagen all frihet, friheten att röra sig, att sitta ner, att resa sig upp; friheten att prata eller att tiga; friheten att dricka eller att äta; till och med det mest grundläggande, att värna sina kroppsliga behov… Jag blev - efter alla år - medveten om att man likväl bevarar det allra mest värdefulla, friheten som ingen någonsin kan ta ifrån en: friheten att bestämma vem man vill vara." Ingrid Betancourt föddes i Bogotà 1961 men växte upp i Frankrike. Vid trettiotvå års ålder bestämde hon sig dock för att återvända till Colombia för att bli politisk ledare...

Izabela Horn

2016-05-13

En fantastisk självbiografi, jah har inte kunnat släppa ifrån mig boken. Vilket mänskligt lidande Ingrid har genomgått, och hon berättar om processen människor som levet under extrema förhållande genomgår.
Denna bok har väckt så mycket tankar och känslor hos mig.!

Hur överlever man över sex års fångenskap i djungeln? Hur kan man förbli en människa under en tillvaro då man berövas många av det väsentligaste som det innebär att vara människa. Det är en fantastisk skildring av en människas inre och yttre strapatser som Betancourt ger oss i sin bok. Hon visar både sin styrka och sina tillkortakommanden på ett sätt som för oss verkligen nära. Och vi längtar lika intensivt som hon själv till det ögonblick då hon slutligen blir befriad. I det ögonblicket blir vi också fria. En stor läsupplevelse.

Lars Andersson

2013-12-26

Intressant manus, halvintressant genomfört, är ej heller så förtjust i författarens inre tankar. Har inte läst ut boken ännu ialla fall. Rätt stark 2:a eftersom jag finner situationen exotisk.

Elisabeth Karlberg

2013-06-19

Mycket bra bok som man inte vill släppa när man väl börjat läsa. Vilken stark kvinna!

2013-05-21

Otroligt bra. Trots att den var på många sidor hade jag svårt att pausa. Både intressant och spännande.

Gripande och viktig historia, men dåligt språk (eller översättning?). Ändå helt klart läsvärd. Är imponerad av att hon lyckats skriva en tegelsten om sin fångenskap - som heller aldrig blev seg.

Thomas Gamby

2013-03-16

En "fängslande" skildring av författarinnans tid som fånge hos Farcgerillan i Colombia.

Irene Malmeling

2013-01-30

Mycket gripande och fascinerande skildring av 6 1/2 års fångenskap hos FARC-gerillan med ständiga förflyttningar i den colombianska och bolivianska djungeln - en historia om att överleva. Dock väldigt långsam och ca 200 sidor för tjock...

Helena R

2012-12-01

Boken var lite för lång för egen del, och även om ödet i boken var gripande hade jag svårt för att ta Ingrid till mig.

Maria Eriksson

2012-11-22

En intressant memoar om Ingrid Betancourts 6-åriga fångenskap hos FARC-gerillan i Colombia. En bra psykologisk skildring om i gisslan, vad de anhöriga betydde och det psykologiska spelet bland medfångarna och bödlar. Läsvärd tegelsten.

Ulrika Svensson

2012-06-04

En fantastisk bok! Det mest fascinerande är att Ingrid Betancourt har lyckats behålla sina värderingar och hållit fast vid rätten till sitt värde som människa oavsett hur illa hon har blivit behandlad. Lite för lång, men väldigt läsvärd!

Sofie Petersson

2011-09-11

Ingrid Betancourt blir tillfångatagen av den colombianska FARC-gerillan och tvingas spendera sex och ett halv år i djungeln. Genom åren uthärdar hon fångenskap, misshandel, svält, sorg och det mänskliga spelet mellan fångarna själva. Samtidigt visar hon fram vänskapsband, kärlek och hopp om en ljusare framtid. Det är främst en berättelse om överlevnad, men den berör även kampen för att bli en bättre människa. Lång, men intressant.

Mimmi S

2011-08-10

Till en början väldigt tungladdad med dramatiska metaforer, men den tar sig ganska snabbt. Intressant skildring av mänskliga relationer, men jag hade velat ha mer politisk analys samt framför allt en epilog. Nu sätter Betancourt punkt som att det är över, och det må det vara för henne men FARC finns ju kvar.

Camilla Blumenthal

2011-07-02

Mycket intressant, men jag tror den hade kunnat kortas ner till under 600 sidor.