Avdelningen för känsliga brott

ALEXANDER MCCALL SMITH, SKAPAREN BAKOM DEN OMÅTTLIGT POPULÄRA SERIEN OM DAMERNAS DETEKTIVBYRÅ, LÅTER SIN NYA BOK UTSPELA SIG I SVERIGE. I det svenska rättsväsendet betraktas vissa fall som särskilt svåra och egendomliga. För att utreda dessa brott finns en grupp inom polisen i Malmö: Avdelningen för känsliga brott. Det här är deras berättelser. Det första fallet: ett tämligen enkelt ärende gäller en man, knivhuggen i bakre delen av knäet. Vem begår ett sådant brott och varför? Nästkommande fall: en ung kvinnas imaginära pojkvän försvinner. Hur i hela världen eftersöker man en person som inte existerar? Och den slutgiltiga utredningen: otäcka hemligheter som avslöjas under fullmåne verkar inte fullt lika övernaturliga i dagsljus. Inget fall är för ovanligt, för komplicerat eller för betydelselöst för gruppen att lösa.

1w

1 minus! Damernas detektivbyrå har trots allt en charmig godhet och lite klurigheter, men detta trams är inte läsvärt alls!

Ulla Englund

2024-01-26

26/1 2024

ida stenmark

2019-08-29

Boken ska utspela sig i Sverige. jag köper inte riktigt det. Annars var den intressant och snabbläst.