Avdelning 73

Sarenbrant, Sofie

| 2015

Kriminalinspektör Emma Sköld vaknar på sjukhus efter fem månader i koma. Det sista hon minns är att hon lämnade sin fyra veckor gamla dotter och åkte till stallet för att rida.Under Emmas frånvaro har hennes sambos förra flickvän tagit på sig rollen som ny mamma. En uppgift hon trivs alltför väl med. Emma försöker febrilt tvinga fram minnen av ridolyckan och blir alltmer övertygad om att ett brott har begåtts. Men vem skulle vilja henne något illa?Så länge Emma befinner sig på intensiven är säkerheten rigorös, men när hon flyttas till avdelning 73 kan vem som helst komma henne nära.Avdelning 73 är en ny och krypande kuslig deckare av Sofie Sarenbrant. Det är den fjärde fristående boken om kriminalinspektör Emma Sköld.När...

Hkan Carlsson

2022-11-01

Detta r fjrde boken om Emma Skld, den frsta jag lst. De vriga heter: Vila I Frid, Andra Andningen och Visning Pgr. Det sgs att de r fristende och jag hade inga problem att flja med i handlingen. Dock s hr i efterhand skulle jag inte ha brjat med fjrde boken, men nu blev det s fr det var den jag hade hemma. Det bsta r att lsa dem i rtt ordning d det nmns en del saker som jag frsttt hnt i de tidigare bckerna, samt att privatliven fr karaktrerna spelar en stor roll ocks.

Boken r spnnande frn frsta sidan och den griper tag i dig utan att slppa taget nda till sista sidan. Det r vldigt korta kapitel (2-3 sidor) och det gr att man bara skall lsa ett kapitel till. Sprket r lttlst och flyter p bra. Imponerande att den nstan enbart utspelar sig p sjukhuset och r s spnnande som den r.

Tillsammans med huvudkaraktren fr man frska nysta upp vad som hnde den dagen d olyckan var framme, om det nu var en olycka. Det blir nstan en liten Hitchcock-knsla ver det med en ensam person som mste vertyga alla andra att det r ngot som inte stmmer. Detta gr att den inte blir den vanliga deckaren som skall utreda ett brott, det blir en mera personlig utredning.

Det hr r en av de bsta deckarna jag lst p ett tag och jag skall absolut lsa alla andra bcker av Sofie Sarenbrant. Jag rekommenderar denna starkt, men gr inte samma misstag som jag utan brja med Vila I Frid.

2020-08-02

Det r spnnande och bra skrivet och jag gillar Emma Skld. Storyn r lite vl frutsgbar men det r en riktig bladvndare med en kta cliffhanger.

Lite seg.

Mar Ek

2019-05-18

Lttlst deckarserie, den hr tillsammans med tiggaren r mina favoriter

Tilda Norn

2019-04-28

Boken innehller nstintill inga person eller miljbeskrivningar vilket gr att den knns otroligt platt. Det blir inget djup i boken vilket gr den mycket trkig. Jag knner att hndelsefrloppet r otroligt frutsgbart och fr boken att knnas tramsig. Hela handlingen blir ocks lite fr otrovrdig fr att den ska knnas tillrckligt realistisk.

lia Hellman

2019-04-14

Boken var super!!😄 Spnnande & ltt att komma in i. Strcklste... Svr att lgga i frn. Rek varmt. Platsar i min bokhylla fr att lsas om👍.

ElinsBokhylla

2019-03-14

Avdelning 73 r ju lite annorlunda jmfrt med de andra bckerna eftersom det inte sker ngot sjlvklart mord, utan mer en olycka med huvudkaraktren. Detta r dock inget negativt eftersom jag d tycker att man fr se en helt annan sida av varje karaktr och det gillar jag. Speciellt nr man fr reda p mer information om just en specifik karaktr.. Inga spoilers hr...

Det r bra att Sofie Sarenbrant har lagt fokus p de karaktrer som redan r introducerade och inte in med en massa nya, det tycker jag r bttre.

Slutet p boken var en stor verraskning som jag tror att alla lsare tyckte om, terigen Sarenbrant r s bra p att bygga upp spnning och gr det ltt fr en att strcklsa bok efter bok!

Kan inget annat n lska denna bok, spnningen r enorm och ven om det r en del sorgsna delar i boken s r den nd bra och rolig.

Helena Rasmusson

2019-03-06

Denna bok r ocks bra & spnnande! Karaktrerna djupnar & man vill lsa mer direkt!

Therese

2019-01-17

En solklar 5:a i betyg! Det hr r den bsta bok jag lst p riktigt lnge. Spnnande, ofrutsgbar och med en berttarstil som hller tempot uppe genom hela boken. Dessutom en handling som knns ny och medryckande. Kunde inte lgga den ifrn mig och kommer nu direkt slnga mig ver nsta bok i serien.

Elin

2018-11-13

ven om hela boken utspelar sig med Emma i en sjukhussng s har den en nt snr spnnande handling. Ibland tycker jag att frfattaren har en tendens att skriva lite omlande och "trkigt" och kanske lite frutsgande. Jag vet inte heller vad jag tycker om sttet de sista bckerna har slutat p. Jag lskar bokserier och hade nd lst nsta bok ven om jag ftt ett riktigt slut, samtidigt som jag d vet att det kommer en fortsttning (hoppas jag?!) och blir taggad p att lsa nsta bok, men nd lite besviken d jag nd vill ha ett ordentligt slut p boken jag lser.
Jag tycker ocks att Sarenbrants bcker varit okej deckare, men lngt frn de bsta jag lst.

Johanna berg

2018-10-18

En bok som r spnnande frn brjan till slut!!!

Agnes

2018-07-20

Helt okej bok men jag gillar inte sluten i Sofies bcker, de slutar alltid vldigt dligt..
Jag lyssnade p denna bok tillsammans med min sambo och han rknade ut allt efter bara ngra kapitel medans jag inte kunde frutse ngot.

A H

2018-04-30

Bra

Lena

2018-04-29

Gillar serien om Emma

Helena Flemstrm

2018-04-19

Vill inte att boken ska ta slut!

Bra bok

2017-03-29

Jag har lst alla Sofie Sarenbrants tidigare bcker och ngot de alla har gemensamt r att de har varit vldigt snabblsta och mycket underhllande. Avdelning 73 r inget undantag. Och d ligger nd huvudpersonen i en sjuksng genom hela boken. Ls mer p min blogg

Sara AK

2017-03-19

Hade egentligen inga frvntningar innan. Var mest intresserad fr att den utspelar sig till stor del i sjukhusmilj. Men jag blev positivt verraskad! Har inte lst de tidigare bckerna, men kommer definitivt lsa fortsttningen efter denna!

Anna Johansson

2016-10-29

En spnnande fortsttning i Emma Skld serien. Rtt s lngsamt tempo genom boken och kommer inte upp till spnningsnivn dr man bar vill veta mer och mer. Helt klart godknd, en trea i betyg.

Marina Pedersen

2016-10-10

Kanon

Lotta Strandberg

2016-07-21

Nu brjar det likna nt.. Tyckte de 3 frsta bckerna var bleka och alldeles fr mycket b-deckare typ Lckberg dom jag inte alls gillar. Stor dramatik p slutet, och naturligtvis mste jag brja lyssna direkt!

Therse Lnneberg

2016-07-12

Nagelbitare!

Ann Simonsson

2016-07-04

Sdr. Slutet krver att man lser nsta bok.

emmakicki

2016-06-30

Sarenbrant verkar ha blivit mitt nya guilty pleasure, dvs de enkla deckarna som r s avkopplande att lsa ibland. Tyvrr knns det litegrann som slseri med tid men de gr ju fort att lsa. Den hr r bttre skriven n de tidigare tycker jag men intrigen r istllet tunnare. Jag gillar inte det frutsgbara och minst av allt att det alltid ska vara en cliffhanger.

Monica Helmersson

2016-06-29

Synd att den slutade som den slutade man fick fr mnga frgetecken. Nu mste man lsa nsta bok fr att f veta hur allt gr.

2016-04-26

Helt okej deckare, ven om man kan ana t vilket hll det lutar rtt tidigt i boken. Intressant att ocks f flja Emmas knslor och relationer, inte bara en spnnande kriminalgta.

Anette Bjrkman

2016-04-14

En spnnande bok med ovntade svngar och en sdan avslutning att jag vntar med spnning p nsta...

Matilda Gunnarsson

2016-02-05

En bok som jag inte kunde lgga ifrn mig. Lika spnnande uppbyggd som Sarenbrants andra bcker. Lngtar efter nsta.

Monica Brandts

2015-12-02

Det skulle kunna bli en bra historia men hon skriver ju fortfarande s dligt s jag blilr bara skrattfrdig eller grtfrdig ... jag kan inte bestmma mig fr vilket! Jag rekommenderar att lsa en dlig novell frn Mitt Livs Novell i stllet. D frvntar man sig inget. De r dokumenterat dliga. Detta r ju bara fr illa.

Inger Svensson

2015-10-17

Frskt ge Sarenbrant nnu en chans men det gr bara inte. Sprket r s barnsligt att det helt frtar en annars spnnande historia. Det blir inga fler av hennes bcker.

Y

Yngve Carlsson

2015-08-12

Hm vilket ovntat slut !! Mycket bra , men vad ska hnda fortsttningsvis ??

Anneli Johansson

2015-08-10

Sarenbrant skriver som vanligt p ett fngslande stt som gr att man ingenting hellre vill r att strcklsa. Upplsningen r som alltid i hennes bcker verraskande men som lsare vill jag veta mer. Boken avslutades lite vl abrupt.

Rasmusmatte .

2015-08-06

ter igen en fulltrff av Sofie Sarenbrant.. Nervkittlande och spnnande

Denna Deckare var super bra tycker jag s denna kan jag allt rekommendera =)

Glada Gunvor

2015-06-21

Skaplig, men inte sdr jttespnnande. En 3:a blir slutbetyget.

Kort sagt: jttebra :-)

Susanne Rydvald

2015-06-21

En hygglig historia vl ihop trasslat av ett antal lika kortsiktiga som ointelligenta Svensson familjer i bddade i den typiska miljn och livsstil runt omkring -ostdade lgenheter, gnlliga spdbarn, gemensamma middagar, hett eller ljummet kaffe och ridturer genom Judarskogen som sluter i Danderyds Avdelning 73 med utsikte ver Ulriksdals slott och golfbana - allt i allo giller jag det hela s det fr bli en fyra

Kim M. Kimselius

2015-06-04

Det hr r Sarenbrants bsta bok! Det gr bara inte att sluta lsa. Hr byggs spnningen upp redan frn brjan. Boken ger en olustig knsla, eftersom Sofie har lyckats skildra allt som hnder s nra, att det knns som om det r jag som upplever det. Det gr mig rdd och olustig, fr jag vet vad som kan hnda, ven om huvudpersonen kanske inte anar det fullt ut.

En bok som kryper in under skinnet och inte lmnar dig oberrd!

Jag har lst flera bcker om kriminalinspektr Emma Skld, inte i den ordning de har kommit ut, men detta r den senaste boken och h, vad jag nskar att det hade kommit ut nnu en bok i serien! Tror du kommer att knna likadant nr du har lst den hr boken.

Emma skld vaknar upp p sjukhuset efter att ha legat i koma i fem mnader. Hon har varit med om en ridolycka. Hon minns sin fyra veckors gamla dotter och knner knappt igen henne nr hon fr se henne fr frsta gngen. Dessutom har hon en knsla av att det inte var ngon olycka, utan att ngon med vilja har frskt skada/dda henne.

Det visar sig att hennes man har tagit hjlp av sin frra flickvn fr att ta hand om barnet. Ngot frra flickvnnen tycker alltfr mycket om och ser sig som flickans riktiga mamma. Hon nskar inte att Emma ska vakna upp frn sin koma. Men en dag gr hon det och d frndras livet fr alla inblandade.

Ls den!

Kim M. Kimselius

2015-06-04

En bok som kryper in under skinnet och inte lmnar dig oberrd!

Ls den!

2015-05-20

Kriminalinspektr Emma Skld vaknar p sjukhus efter fem mnader i koma. Det sista hon minns r att hon lmnade sin fyra veckor gamla dotter och kte till stallet fr att rida.Under Emmas frnvaro har hennes sambos frra flickvn tagit p sig rollen som ny mamma. En uppgift hon trivs alltfr vl med. Emma frsker febrilt tvinga fram minnen av ridolyckan och blir alltmer vertygad om att ett brott har begtts. Men vem skulle vilja henne ngot illa?S lnge Emma befinner sig p intensiven r skerheten rigors, men nr hon flyttas till avdelning 73 kan vem som helst komma henne nra.

Absolut ingenting! Det hr r en historia jag har hrt hundra gnger om. Jag frstr mig inte p de fantastiska vitsord som hon, Sarenbrant alltid fr. Hon skriver fr mig precis lika trkigt som Camilla Lckberg och Viveca Sten. Men...
Jag brjade lsa deckare ngon gng i mitten av 60-talet, och jag har avverkat mnga bra och dliga deckare under rens lopp.
Det hr r fr mig gammal skpmat...
Katarina Ewerlf som upplsare r dremot fantastiskt bra precis som vanligt! Men boken kan jag verkligen inte rekommendera!

2015-05-20

En historia man har hrt hundra gnger om.

Jessica Appelqvist

2015-05-12

Spnnande bok som jag var tvungen att strcklsa.

Marita Ryen

2015-05-08

Bok nr 4 om kriminalinspektr Emma Skld. Trots en bra historia tog det tid att lsa ut den. Hade ingen lngtan efter boken. Drav betyg 3.

My.loved.books

2015-05-04

Men fr en bok sluta s spnnande som den hr?? Lngtar redan efter nsta deckare av Fantastiska Sofie Sarentbrant! :)

Jennifer Tydn

2015-05-04

Underhllande med en del tvra kast

Lisette Bergh

2015-05-03

Bra och spnnande bok som jag verkligen rekommenderar.
Har du inte lst Sofis bcker s gr det snarast.
Denna r en riktig bladvndare, jag lyssnade slut den p 1,5 dagar

Vi börjar med det som var på minus kontot, en liten sammanfattning i början av boken hade inte varit fel. Denna bok tar ju vi där förra slutade, tror jag i alla fall för saken är den att jag minns inte riktigt.
Detta är en bok där en stor del utspelar sig i sjukhusmiljö och visst är det en läskig miljö, men det allra läskigaste på sjukhuset är kulvertarna. Synd att inget hände där, kanske kommer i nästa bok.
Så det positiva boken är jättespännande och har ett driv som gör att du absolut inte kan släppa den.
Den är lagom lång med relativt korta kapitel vilket gör den lättläst. Slutet var lite oväntat och jag väntar med spänning på en fortsättning.
Sammanfattning: Sjukt spännande bok med ett bra driv. Jag hoppas verkligen hon skriver på fortsättningen NU.

2015-04-20

Tnker faktiskt tervinna min recension av Sofie Sarenbrants frra bok, ?Visning pgr?, och hr kommer en kopia av den:

?Det hr r Sofie Sarenbrants femte bok, och jag har ven lst alla hennes tidigare bcker.

Frst dom tv frsta bckerna ?Vecka 36? och ?Istllet fr dig?, som hnger lite ihop, fast kan ocks lsas fristende.

Och ?Visning pgr? r den tredje fristende boken i en serie, efter dom tv bckerna ?Vila i frid? och ?Andra andningen?, med polisen Emma Skld i huvudrollen. Jag antar att det kommer en fjrde bok i serien ocks, eftersom det r en liten cliffhanger i slutet, och jag ser redan fram emot den.

Jag tycker mycket om Sofie Sarenbrants alla bcker. Jag gillar skarpt hennes karaktrer. Och jag tycker mycket om miljerna i hennes bcker.

Spnnande r dom ocks, och tminstone inte frutsgbara fr mig, som trots att jag har lst hundratals, kanske tusentals, deckare, fortfarande nstan aldrig kan rkna ut vem som r den skyldige. ;-)

Hon har ocks ett mycket bra stt att beskriva relationerna mellan personerna i sina bcker. Och jag gillar verkligen platserna som bckerna utspelar sig p. I den hr boken r det husvisningar, den frra Stockholm Marathon, och den innan det Yasuragi Hasseludden.

S jag rekommenderar verkligen den hr boken, och Sofie Saranbrants vriga bcker, till alla som gillar lttlsta kriminalromaner i Stockholmsmiljer.?

Nu har jag lst Sofie Sarenbrants sjtte bok, ?Avdelning 73?, som r den fjrde boken om kriminalinspektr Emma Skld.

Den hr boken var precis lika bra som hennes tidigare bcker. Och denna gng utspelar sig boken i sjukhusmilj.

Och ven denna gng r det en cliffhanger i slutet, s att jag redan nu fr lngta efter nsta bok!