Av skuggor märkt

Cederwall, Marianne

| 2015

Efter att hennes sjuke man gått bort ser Anki Karlsson fram emot att börja ett nytt liv. Äntligen ska hon ta upp sitt ungdomsintresse, ridningen. Hon lämnar Stockholm, köper två islandshästar och flyttar till den lilla gotländska socknen Mullvalds. Där ska hon rida ut i den vackra naturen och njuta av ett behagligt pensionärsliv. Men hon hinner knappt packa upp förrän bilden av idyllen spricker. Någon vandaliserar kyrkan och altarduken lämnas blodig. Kort därpå ligger en främmande häst förgiftad i Ankis stall. När dessutom ett likfynd hittas i hennes trädgård kastas misstankarna mot henne. Tillsammans med den pensionerade och till en början inte så välvillige kommissarien Tryggve gör Anki allt för att ta reda på vem det är som stör friden i Mullvalds. Av skuggor märkt är den första delen i Marianne Cedervalls deckarserie om Anki Karlsson. MARIANNE CEDERVALL är född 1949 på Gotland....

Malin R

2020-06-01

Anki är nyinflyttad i Mullvalds och ser fram emot ett lugnt liv med sina nyinköpta islandshästar. Hon märker dock av invånarnas sneda blickar mot "nykomlingar". Och inte blir det bättre av att kyrkan vandaliseras, att grannens prisbelönta häst hittas förgiftad i hennes stall - och att samma grannes väninna och anställda hittas mördad i Ankis berså...
***
En lagom spännande krim-historia med en bufflig pensionerad polis och en nyfiken änka i huvudrollerna. Perfekt att ha i öronen vid träning och städning 🤗

Lättsam och trevlig, men ingen bladvändare.

2018-08-12

Sommarläsning! Lite känslan av Morden i Midsomer, men på Gotland 2,5 av 5.

Birgitta Olofsson

2018-01-22

Spännande.

Sussie S

2016-09-14

Feelgood-deckare som inte riktigt orkade hela vägen fram...

Katarina Nord

2016-02-05

Svag tvåa från mig! Tunn story som lämnar mig oberörd efteråt. Hade svårt att komma in i boken och lyssna och Inget i boken fångade mig, hade svårt att hålla ordning på tanterna och övriga rollkaraktärer var även de i mina ögon bleka.

Å

Åsa Sjögren

2015-11-08

Gillade böckerna om Mirjam o Hervor bättre, mycket mer, än den här nya om Anki som jag inte riktigt tar till mej. Verkar inte vara helt sympatisk i min värld. Annars är boken både lättläst och småtrevlig.

Jag har tidigare läst ett par av författarens böcker om Mirjam och Hervor. Men det här är något helt annat. Här är det Anki Karlsson som är huvudperson och en massa hästar. Och jag måste säga att jag gillar det skarpt. Det är en deckare med bastialiska mord men allting serveras på ett sådant sätt så att även om man har svårt för deckare så kan man nog köpa detta. Mord är ju självklart hemska men i den här boken så händer det så mycket trevligt runt omkring i berättelsen så man tar in "lite mord" också, utan att blinka.
Det är mysigt på något vis att läsa Cedervalls böcker oavsett om det handlar om mord eller humor. Hon skriver på ett så lättsamt sätt så att sidorna dansar fram och plötsligt har man läst ut boken och vill ha mer. Jag rekommenderar boken till alla som gillar att läsa böcker där det händer lite av varje, och vill ha en gnutta romantik som grädde på moset.

Betyg 4 av 5

Solveig Andersson

2015-10-04

Läste ut den pÃ¥ en eftermiddag. Trevligt med en bok om en äldre kvinna, men behövde hon vara sÃ¥ beskäftig och osympatisk? Intrigen i sig är trist och ointressant. TvÃ¥ solar.

2015-09-22

Småmysig och småputtrig. Men tyvärr också småtrist

My.loved.books

2015-09-20

En Riktig bladvändare! Längtar redan efter nästa bok i serien om Anki Karlsson! :)

2015-09-18

Herregud som jag saknar Mirjam & Hervor! Samt naturligtvis de underbara uppläsarna Susanne & Gun! Eftersom Kajpe Kviar nämns så väntar jag hela tiden på att Hervor ska öppna dörren för Anki och säga "Men kom in då för helvete" Men Mirjam & Hervor uteblir tråkigt nog. Boken i sig då? Jo vars, jag tycker att det är en hel okej mysdeckare, dock lite mycket hästar för min del. Humorn som varit en av orsakerna till att jag äskat Mariannes tidigare böcker- infinner sig inte här. Den största besvikelsen för mig är ändå själva karaktären, Anki Karlsson som jag inte kan ta till mitt hjärta. Missförstå mig inte. Jag älskar amatördetektiver, Miss Marple, Berit Hård samt naturligtvis Aino Trosells: Siv Dahlin( som jag nog allt måste ta och lyssna om mycket snart), men Anki retar mig. Jag upplever henne som en totalt charmlös och i hennes tycke felfri besserwisser. Slutbetyget blir ändå en svag 3:a, men jag är faktiskt besviken!

Jag har läst Mariannes böcker om Mirjam och Hervor, utom den sista, och jag har älskat dem. hon kan verkligen konsten att skriva. Har ni inte läst böckerna tycker jag verkligen ni ska göra det, man får sig ett och annat gott skratt av damerna. Så nu ger hon sig på en deckarserie och jag tycker hon klarar det med bravur. Det hela flyter på bra och några mord blir det också och drivet är bra man måste helt enkelt läsa vidare. Den är inte så där tillkrånglad som en del deckare kan vara idag med sjutton sidospår så man till slut inte vet någonting. Trevliga karaktärer och fina miljöer, kanske lite väl mycket hästar. Jag vill helt klart läsa fortsättning, tror det kan blir en riktigt bra serie.