Av gudarna märkta

I en hård järnålder flätas Oges, Tassims och Heddas liv samman på ett vis som ingen kunnat ana. Oväntade känslor föds och leder till händelser bortom deras kontroll.   I sökandet efter vart livet kan leda dem och vilka beslut som är de rätta att fatta träder asagudarna in och försöker styra dem alla. Men är det verkligen gudarnas hänsynslösa maktspel som tvingar dem att välja vägskäl eller är det ödets nyck?   Av Gudarna märkta ger dig en tankeställare Är det våra egna val som leder oss in på karga stigar eller styrs allt av gudarna?   Boken innehåller starka scener och rekommenderas för en läspublik från 18+.

En överraskande bok som sprängde alla dörrar. Historielektion om hur vi bad till våra asagudar innan kristendomens inträde, den är brutal men så intressant. Den har lite otäcka sidor men utan detta hade boken varit rätt så platt enligt mig. Gillar man Games of Thrones och Vikings så är det denna perfekt. Bered er på en fantastik resa och njut för det går inte att släppa.

De händelser som utspelar sig redan efter fem sidor lästa väckte hos mig starka empatiska känslor för Tassim, en av huvudkaraktärerna. Denna rivstart är fylld med spänning, oro och hopp om att det goda ska få en rättrådig upprättelse. Nordborna vädjar till asagudarna med blot för att få gudarnas gunst och svar på frågorna. Boken väcker starka känslor och mycket står på spel då händelser står mot varandra. Jag är helt uppslukad av det stämningsfulla poetiska språket som författaren använder i denna roman. En bok som får fem stjärnor av mig och som jag varmt rekommenderar!

Eftersom jag är en älskare både av fantasy och historiskt drama är egentligen den här boken perfekt för mig. Därför var det både en ära och ett spännande uppdrag att få vara med och både redigera och korrekturläsa och även aktivt delta med goda råd och i viss mån uppmuntran när denna fantastiska berättelse tog form.

Jag blev fast direkt redan efter den första avgörande händelsen i ”Av gudarna märkta” som sker bara några få sidor in i boken. Vändpunkten som förändrar Tassims liv från en trygg tillvaro i ett liv där hon är älskad och högt värderad till att förlora allt detta och bli såld som slav till nordborna. Man bara måste få veta hur det går sen. Flera spännande livsöden flätas samman i en dramatisk värld, och det är omöjligt att lägga ifrån sig boken. Det unika och poetiska språket i boken fängslar mig också.

Just när man trott att det inte görs några bra fantasyromaner längre ramlar man över denna. Fängslade från början till slut, en magisk resa genom mytiologiska världar. Skickligt språk och mästerlig berättarkonst som bjuder till storartad underhållning. Köp den om ni gillar fantasy med mytiologiska inslag. Rekommenderas stark!