Av gudarna märkta

Lindskog, Snezana

I en hård järnålder flätas Oges, Tassims och Heddas liv samman på ett vis som ingen kunnat ana. Oväntade känslor föds och leder till händelser bortom deras kontroll.   I sökandet efter vart livet kan leda dem och vilka beslut som är de rätta att fatta träder asagudarna in och försöker styra dem alla. Men är det verkligen gudarnas hänsynslösa maktspel som tvingar dem att välja vägskäl eller är det ödets nyck?   Av Gudarna märkta ger dig en tankeställare Är det våra egna val som leder oss in på karga stigar eller styrs allt av gudarna?   Boken innehåller starka scener och rekommenderas för en läspublik från 18+.

❤💚Den här boken, den här boken!!!!!
Jag fastnade totalt i den här berättelsen.
Levande karaktärer, levande språk och som hon använder språket.
Spelet som spelas av gudarna är grymt och vidrigt, det är inte utan att man undrar om det inte pågår än idag?
Man sugs in i liven som berättelsen handlar om, man kan inte komma ifrån att en del av dem avskyr man av hela sitt hjärta, samtidigt som man älskar en del av dem och gråter över deras öden.
Det var ett hårt liv de hade, men de fyllde det med all kärlek de hade att ge.
Är du nyfiken på boken?
Läs den!
Du kommer inte att ångra dig.
5/5 möjliga💚🌺❤️

Bokdaling

2023-03-02

Alltså, för det första.. språket i den här boken är AMAZING!
Fängslande, trollbindande och vackert. Till och med i dom mest brutala och makabra scenerna så blir det något vackert i all ond bråd död.
Karaktärerna, åh karaktärerna! Dom som man fattar tycke för, älskar man med hela sitt hjärta och dom hänsynslösa och vidriga avskyr man med en passion som nästan även det kan kallas kärlek.
Jag älskar glimtarna vi får av asagudarna, hur deras lek och spel styr med människornas öden.
Och sedan kärleken i boken, hatkärleken hos ett par och den underbara treenigheten hos andra. Det är vackert, det är brutalt, det är hett blandat med ilska född ur förakt.
Det finns inga lösa trådar som hänger och dinglar i tomhet i den här boken, allting känns väl genomtänkt och jag måste helt enkelt säga att berättelsen är episk.

Jag ÄLSKAR den!

Andie Lindskog

2019-08-10

Eftersom jag är en älskare både av fantasy och historiskt drama är egentligen den här boken perfekt för mig. Därför var det både en ära och ett spännande uppdrag att få vara med och både redigera och korrekturläsa och även aktivt delta med goda råd och i viss mån uppmuntran när denna fantastiska berättelse tog form.

Det är ett välbekant faktum att det är viktigt att fånga läsarens intresse helst redan i första kapitlet. I Av Gudarna Märkta sker det redan några få sidor in i boken. Nästan chockartad brutal dramatik. Vändpunkten som förändrar Tassims liv från en trygg tillvaro i ett liv där hon är älskad och högt värderad till att förlora allt detta till ett liv i förnedring i ett kallt och främmande land. Motvilligt tvingas hon se sitt liv flätas ihop med flera andra spännande livsöden. Förutom Tassim, får vi följa Oge, Hedda, Evinge och Torve vars handlande och agerande på olika vis vävs samman, samtidigt som asagudarna försöker styra och använda människorna som spelbrickor i ett grymt spel. Människorna i sin tur försöker blidka gudarna genom blot. Men är det gudarnas hänsynslösa maktspel som tvingar dem att välja vägskäl eller är det deras egna val? Det är omöjligt att undgå att känna starkt för karaktärerna. På olika vis. Några tar jag till mitt hjärta direkt och känner starkt för dem, medan någon är uppriktigt obehaglig. Ingen av dem lämnar mig oberörd. Varje karaktär har sin egen röst och handlingen skildras ur deras respektive perspektiv. Berättelsen är nyanserad och skildras i olika nivåer.
Det är en brutal, grym men även vacker berättelse, berättad med ett målande, starkt och samtidigt poetiskt språk. Berättarspråket är tidsenligt och förstärker ytterligare närvarokänslan och ger mig upplevelsen av att finnas på plats. Det är helt enkelt omöjligt att lägga ifrån sig boken.

Göran Alvenbåge

2019-08-10

Mycket bra fantasy bok!
Spännande, och författarinnan har lyckats med att skapa en levande och färgstark värld med intressanta karaktärer och livsöden. Har läst denna bok 2 gånger. Och den pryder sin plats i min bok samling ihop med ett stort antal fantasy böcker.

Malin Olsson

2019-07-29

Av gudarna märkta är en storslagen, forntida saga vars handling utspelas i gränslandet mellan realism och fantasy.
Hedda, Tassim, Oge, Evinge och Torve lever under järnåldern och är alla övertygade om att asagudarna har något alldeles särskilt i beredskap åt dem. Varje scen är indelad i stycken där vi får följa händelseförloppet genom respektive karaktärs ögon, vilket skildrar handlingen ur flera spännande perspektiv.
Snezana skriver detaljerat, djupgående och inlevelsefullt, därför blir detta en stark bok som gräver sig djupt in i hjärtat. Den frammanar ett helt spektrum av känslor inför de olika karaktärerna och deras välgärningar, strävan och illdåd. Boken skildrar livet som det med all säkerhet kunde vara under järnåldern; tufft, rått och aningen barbariskt. Samtidigt växer parallellt en vacker kärlekshistoria fram - en fin kontrast mot det stundtals mörka. Här finns även glimtar av ljus, ömhet, empati och framtidstro.
I boken har asagudarna en avgörande roll för karaktärernas öden, och jag tänker att gudarna mycket väl kan symbolisera männoskorna vi har runtomkring oss. Hur stor makt har egentligen andra över våra liv? Hur mycket låter vi oss påverkas?
Känsliga läsare varnas då det förekommer våld, både av sexuell och ickesexuell art. Inte i syfte att frossa, utan mer som naturliga inslag i det hårda klimat karaktärerna lever i.
Detta är en stark bok både vad gäller story, karaktärer och berättarteknik. Påminner lite om en råare, mer vuxen variant av Sagan om isfolket. Nästan omöjlig att lägga undan, jag ville bara läsa vidare. Jag ville veta hur det slutade.
Jag ser verkligen fram emot att få läsa mer av Snezana, både inom denna genre och andra.

Karin Jungå

2019-06-15

Jag har läst Av Gudarna märkta av Snezana Lindskog. Efter några sidor hade jag svårt att lägga boken ifrån mig. Boken handlar om ett antal människor vars liv flätas ihop på ett väldigt finurligt sätt. Det är de gamla asagudarna som rent bokstavligt spelar med människornas liv. Tanken på att vi skulle vara marionetter kan kännas lite skrämmande. Vissa människor i boken fick jag stor sympati för och andras ondska fick mig att rysa. Många barnförbjudna scener som ändå fick boken att bli äkta och förstärkte bilden av ondska. Det kändes som en tidsresa till en tid då blotet till gudarna var som störst. Tiden då slavar såldes på marknader från främmande kulturer. Inslag av fantasy eller kanske rentav sanning, vem vet, där asagudarna hade sin självklara plats i samhället och existerade. Slutet var oväntat och jag hade gärna sett en del två. Snezanas språk är klokt och har ett flöde som också klär tidsepoken. Det märks att mycket research har gjorts för hon beskriver så målande samhället och alla växter och dess användning. Så klart jag rekommenderar denna bok.

Monica Larsson

2019-03-01

Jag tycker att den här boken är jättebra. Det lite ålderdomliga språket passar perfekt och bidrar till att den känns trovärdig trots att det är med avsnitt om asagudar bl a. Jag levde mig verkligen in i berättelsen som utspelar sig under en mörk och grym tid. Slutet var väldigt spännande och oväntat. Jag kan verkligen rekommendera den här boken.

Maria Wälsäter

2019-02-07

I "Av gudarna märkta" får vi följa en grupp människor vars öden flätas samman på grund av gudarnas vrickade spel, där människorna utgör spelpjäserna. Det är inte vilka gudar som helst som styr pjäserna - ni känner igen dem från den nordiska mytologin och asatron. Också handlingen utspelar sig under perioden då vi nordbor omfamnade denna tro. Det ger denna fantasy extra trovärdighet, då karaktärernas handlingar, driv och motiv bottnar i en vilja att blidka gudarna.

Karaktärerna, ja. Förutom att de passar perfekt in i världen, så känner jag så mycket för dem. Ett par av dem hejar jag på redan från de tidigare kapitlen (framför allt min namne Mimo), någon av dem avskyr jag av hela mitt hjärta. Vem låter jag förbli osagt. Vad jag vill få sagt är att det är omöjligt att finna sig likgiltig inför någon av karaktärerna, och det är ett stort plus.

Även handlingen engagerar. Min spontana tanke var att det ganska omgående blev barnförbjudet - något som jag uppskattade efter att knappt ha läst annat än YA och lite snällare fantasy det gångna året. Det blir snabbt rått, grymt och brutalt på ett sätt som får småhåren på armarna att resa sig. Men brutaliteten och det mer svårsmälta varvas också med ömsinta scener och de vackraste av känslor som tränger hela vägen in i mitt eget hjärta, och bevingade meningar som berör på djupet.

Ålders- och triggervarningarna i början finns dock där av en anledning. Vissa avsnitt innehåller grafiskt våld, bland annat av sexuell natur, som skulle kunna uppfattas som stötande. Tänk Game of Thrones, eller Vikings. Ibland blev det lite magstarkt även för mig, och det är en förklaring bakom varför jag behövde ta kortare pauser i läsningen.

Jag förundrades över hur tidsenligt språket och kulturen är. Författaren visar prov på kreativ fantasi och ett aldrig sinande ordförråd som känns ändamålsenligt. Trots en del ålderdomliga ord och uttryck är boken lättläst, och att få till det är en konst i sig.

Som läsare hade jag velat se lite mer av gudarna och deras spel, som ligger till grund för merparten av handlingen. Det beror helt på att Snezana lyckas väcka min nyfikenhet och kicka igång hjärnkontoret på ett sätt som är få författare förunnat.

"Av gudarna märkta" är både tanke- och häpnadsväckande. Stundvis rentav svårsmält, på grund av alla känslor som handlingen piskar upp.

Tack, Snezana, för en upplevelse utöver det vanliga.

En överraskande bok som sprängde alla dörrar. Historielektion om hur vi bad till våra asagudar innan kristendomens inträde, den är brutal men så intressant. Den har lite otäcka sidor men utan detta hade boken varit rätt så platt enligt mig. Gillar man Games of Thrones och Vikings så är det denna perfekt. Bered er på en fantastik resa och njut för det går inte att släppa.

Agneta Holmström

2018-10-22

De händelser som utspelar sig redan efter fem sidor lästa väckte hos mig starka empatiska känslor för Tassim, en av huvudkaraktärerna. Denna rivstart är fylld med spänning, oro och hopp om att det goda ska få en rättrådig upprättelse. Nordborna vädjar till asagudarna med blot för att få gudarnas gunst och svar på frågorna. Boken väcker starka känslor och mycket står på spel då händelser står mot varandra. Jag är helt uppslukad av det stämningsfulla poetiska språket som författaren använder i denna roman. En bok som får fem stjärnor av mig och som jag varmt rekommenderar!

Joakim Nordbrandt

2018-10-22

Just när man trott att det inte görs några bra fantasyromaner längre ramlar man över denna. Fängslade från början till slut, en magisk resa genom mytiologiska världar. Skickligt språk och mästerlig berättarkonst som bjuder till storartad underhållning. Köp den om ni gillar fantasy med mytiologiska inslag. Rekommenderas stark!