Autografjägaren

Smith, Zadie

| 2003

Alex-Li Tandem lever på autografer, hans jobb är att delta i budgivningar, både på nätet och auktionshus, att besöka loppmarknader, att köpa och sälja (och ibland egenhändigt tillverka) autografer. Allt handlar om att ge människor vad de söker: en bit av kändisvärldens skimmer. Men vad vill Alex-Li? Inte mycket: bara att hans far ska återuppstå från de döda, att nåt slags allsmäktig välvillig gudsfigur ska uppenbara sig och allt religiöst tjafs ska upphöra, att huvudvärken släpper, tre flickvänner, en förevigad ungdom - samt den eftertraktade fyrtiotalsskådespelerskan Kitty Alexanders autograf. Efter braksuccén Vita tänder utforskar Zadie Smith vårt västerländska samhälles största dröm: längtan efter berömmelse och strålkastarljus, en längtan som är starkare än att vilja göra egna livserfarenheter. Alex-Li Tandem söker sina drömmars uppfyllelse på ett för hans omgivning inte alldeles...

2019-12-20

En berättelse om Alex Li Tanden som är autografjägare och drömmer om Kitty Alexanders autograf. Det är en udda samling karaktärer i ett mångkulturellt London. Boken behandlar ämnet vad som är viktigt i livet. Det är en diskussion om vad som är moraliskt rätt och inte. För mig växer boken efter hand och blir till en helt klart läsvärd upplevelse. Den är lite rörig stundtals men som helhet helt ok och tankeväckande.

Teresia Kjellgren

2013-09-14

Det var drygt 4 år sen jag läste den och jag minns inte någonting. Har skrivit "Helt okej" i boken så jag får väl gå på det.

Josefine Ejebjörk

2013-05-12

Inte imponerad och tappade hela tiden tråden.

Izabela Horn

2012-03-03

Tråkig och seg , ingen bra handling alls

C L

2010-06-29

I huvudsak fann jag boken bra - och intressant. Den är underhållande, och känns som en film, vilket jag tror kan vara meningen!? Personerna är väl gjorda, alla har olika djup och sidor. Jag tycker dock att den är rörig, den känns medvetet tilltrasslad, där den inte behöver vara tilltrasslad. Man behöver kanske läsa den två gånger för att förstå kapitel indelningen? Men min åsikt är att den inte är värd att läsa två gånger. I överlag bra! :)

Maria Nordström

2010-03-02

En mycket bra bok som beskriver ett mångkulturellt London. Svår att lägga ifrån sig.