Augustus

This title tells the story of Octavian, a shy and scholarly youth of 19 who, on the death of his great uncle Julius Caesar, suddenly finds himself heir to the vast power of the Roman Empire. The author builds the narrative on historical research, using fictional letters, memoranda and dispatches.

Björn Öijer

2019-05-01

När alla vägar gick till Rom

Tiden snarare än yttre fiender kommer att förgöra välfärdsstaten Rom, filosoferar kejsar Augustus på ålderns höst i John Williams roman.

Jämfört med de uppmärksammade titlarna ”Stoner” och ”Butcher’s Crossing” är ”Augustus” en mer fragmentarisk och krävande läsupplevelse. Till formen en brev- och dagboksroman med bruten kronologi fungerar berättelsen som ett historiskt lapptäcke av intriger och maktspel i romarriket århundradet före och efter Kristus.

”Om det finns en sanning i denna bok är det en fiktiv sanning”, medger författaren. Ändå lyckas han mejsla fram ett starkt och trovärdigt porträtt av en bekymmerslös yngling, Octavius, vars öde bestäms i den stund en budbärare kommer med nyheten om mordet på hans morbror Julius Caesar.

Det flöde av händelser som sedan skildras i vänners och fienders brev under Octavius väg till makten är ibland spännande som en deckare. Med psykologisk insikt befolkar John Williams det antika Rom med människor som skurna ur vår egen tid. Styrda av begär och drifter, kontrollbehov och kärlek. Egyptens drottning Kleopatra och provinskungen Herodes av Judéen figurerar i den krets av storheter som omgav Augustus, kejsaren bakom Pax Romana.

Barbarer i norr och öst påminner de romerska härskarna om alltings förgänglighet.

John Williams roman är en fin och annorlunda kommentar till vår stund på jorden.

BJÖRN ÖIJER maj 2019

Philip Stenström

2018-09-23

Augustus (originaltitel: Augustus) - John Williams

Vem var egentligen den romerske kejsaren Augustus? Despot eller fridsfurste? När den självutnämnde kejsaren, Gaius Julius Ceasar, mördas av konspirerande senatorer efterlämnas det romerska riket ledarlöst. Mordet på Ceasar splittrar senaten och leder riket till inre stridigheter som utmynnar i Augustus övertagande av tronen. Men hur såg vägen till maktövertagandet egentligen ut?

I brev, dagböcker, protokoll och memoarer, skrivna av fränder, motståndare, generaler, senatorer och poeter, sammanställer författaren John Williams en helhetsbild av Romarrikets envåldshärskaren Augustus. Det är en roman som också skildrar bilden av politik och poesi mitt i Romarrikets epicentrum. Bilden av härskaren är många och fascinerande. Romanen är ett gediget och ambitiöst mästerverk som hänför och fängslar med dess poetiska inslag. Låt dig hänföras av John Williams största och sista storverk, Augustus.