Augustiresan

Fredriksson, Anna

| 2013

Augustiresan handlar om vänskapens prövningar och är en ny roman av Anna Fredriksson, författaren till Sommarhuset och Lyckostigen. Jenny är fyrtio år men livet har inte riktigt blivit som hon tänkt sig. Hon får reda på att hennes make har varit otrogen och hennes tillvaro rasar samman när skilsmässan är ett faktum. Av sina tre ungdomskompisar blir hon övertalad att åka med på en cykelsemester genom det sensommaridylliska Österlen, kanske kan det hjälpa henne att hitta tillbaka till sig själv igen. Eftersom Jenny på grund av sitt krävande chefsjobb inte har hunnit umgås med sina kompisar under det senaste året är hon tacksam för förslaget. Vänskapen sätts däremot på hårda prov under åkturens fem dagar. Jenny får reda på att en utav väninnorna har vetat om makens otrohet utan att berätta, vilket lägger sordin på den glada stämningen. I gruppen börjar olika läger att bildas...

Malin Sundman

2023-04-09

Svår att lägga ifrån sig. Lite för mycket i slutet annars hade den fått en fyra. Viktigt ämne.

Marita Ryen

2015-10-03

Tyckte mycket om den här boken. Längtade efter att lyssna på den trots att den var ganska sorglig.

Gunnel Lindström

2015-05-23

Behållningen av boken var de tjugo sista sidorna.

Pernilla Engström

2015-02-15

En bra bok om att inte vara populär på jobbet. Lättläst om vänninor som är på cykelsemester. Och konflikter uppstår.

Pernilla Engström

2014-08-06

Boken handlar om fyra vänninor som känt varann länge. De tror att de känner varann men alla bär på hemligheter. Boken handlar mer om Jenny som blivit befordrad till chef och möter motstånd på jobbet. En bra bok att väl värd att läsa.

Eva Jacobson

2014-08-01

Mycket lättläst. Lite igenkänning om arbetsliv. Lite för mycket på slutet.

Gudrun Ulvar

2014-07-18

Både underhållande och plågsam...vuxenmobbning är inte roligt :-( Men en trogen bekantskapskrets överlappar allt :-D

Louise Ö

2014-06-02

Älskade den här boken! En väldigt stark bok som är svår att släppa.Tycker väldigt mycket om Anna Fredrikssons böcker. Hon skriver mycket om hur hennes huvudpersoner tänker och känner och är otroligt duktig på att fånga in nyanser! Läs Anna Fredriksson tycker jag!

2014-05-22

Mobbing på arbetsplatsen. Det gör mig ont att läsa, men blir samtidigt arg. Att det inte ska visas, det går över o.s.v. Kanske kan få någon att tänka över situationen på sin arbetsplats.
För övrigt tycker jag uppläsaren var bra. Kändes mjukt och fint med hennes röst.

Maria Klamas

2013-12-27

Helt okej bok, men ger inget bestående intryck, det är nästan så man glömmer bort vad den handlat om. Vi hade den som bok i vår bokcirkel och då färskades minnet upp. Tanken att skriva om mellanchefers lojalitetsproblematik och att gå från arbetskamrat till chef och hur arbetsgrupper kan obstruera, motarbeta och mobba varandra är på ett sätt kanske angeläget, men storyn griper inte helt tag... otroheten, vänskapsrelationerna blir heller inte trovärdiga, utan mer ytliga... för mig känns det som att boken är mer formulerad som ett bildmanus, på så sätt tror jag att denna story hade fungerat mycket bättre som film, där man låter skådisarna bygga dialogen och nerven utifrån ett manus som enbart ger en förutsättning och riktning.

Glada Gunvor

2013-12-11

Jag tyckte att uppläsaren med sin ljust drömmande röst först var lite svår, men boken är väldigt trevlig om Jenny och hennes 3 väninnor.

Erica B

2013-12-04

Känns ordentligt i magen. Riktigt bra!

Anna Christensen

2013-10-16

En så himla bra bok av Anna Fredriksson! Måste läsas!

Lina Zackrisson

2013-10-14

Mobbing på jobb på dagisnivå. Usch.

Anna Christensen

2013-10-09

Välskriven historia som berör. Som vanligt i Annas böcker lär man känna karaktärerna på ett trovärdigt och nära sätt och man vill bara kliva in i hisorien och hjälpa till! :) Läs!

Elin Folkesson

2013-10-06

Bra uppläsare men annars ganska deprimerande och trist bok om mobbning på arbetsplatsen.

Kickie Boman

2013-09-14

En bok som jag tyckte mycket om även om jag fick lite ont i magen stundvis... vuxenmobbing är inte heller kul!

My.loved.books

2013-09-12

En helt Underbar bok! Rena bladvändaren! :)

Jenny Hjärtberg

2013-08-30

Ingen feel-good bok direkt, snarare tvärtom. En ont-i-magen bok men väl värd att läsas!

2013-08-15

Det här är Anna Fredriksson tredje roman.

Jag har tyckt mycket, mycket om hennes två första böcker.

Här är en länk till min recension av hennes första bok, ”Sommarhuset”.

Och här är en länk till min recension av hennes andra bok, ”Lyckostigen”.

Hennes tredje bok, ”Augustiresan” var precis lika bra som hennes två tidigare böcker.

Jag tycker verkligen att Anna Fredriksson är helt suverän på att skildra relationer. Både i äktenskap, mellan vänner, och som i den här boken, på arbetsplatser.

Fina personporträtt var det i boken, lättläst var den, och svår att lägga ifrån sig.

Jag kan varmt rekommendera boken, precis som hennes tidigare böcker.