August Strindberg

Lagercrantz, Olof

| 1979

Olof Lagercrantz har tidigare givit ut böcker där han diskuterat förhållandet mellan diktaren och hans skapande. Karlfeldt, Stig Dagerman, James Joyce, Dante, Agnes von Krusenstjerna och Nelly Sachs och deras diktning behandlats. Men den författare som sysselsatt Olof Lagercrantz så gott som hela hans liv är August Strindberg, vår enda stora verkligt internationella diktare. Lagercrantz´ licentiatavhandling, 1941, behandlade Strindbergs politiska och satiriska 80-talsdiktning. Sedan dess har Strindberg varit hans ständige följeslagare. De senaste tio åren har boken tagit konkret form och framstår nu som kulmen i Olof Lagercrantz´ många inträngande och sensibla författarstudier. Boken är rikt illustrerad.

Gunvi Lundqvist

2012-01-03

Omfattande studier gjorda av Lagercrantz i mästarens liv. Lånade boken eftersom jag ville läsa mera när Siri var avklarad. Här tar vi till oss Strindberg på ett mera nyanserat sätt, kanske till och med trovärdigt. Skall försöka komma över boken vid tillfälle, känns som något värdefullt skulle finnas innanför pärmarna.

Conny J

2011-12-17

Ok, bok om Strindberg. Mycket torr läsning som tog mig lång tid att ta mig igen..

Klinga

2011-07-03

Jag kommer Strindberg så nära i den här biografin. Känns det som. Och det är Olof Lagercranz som lyckats undvika att kräla vid monumentets fötter och i stället beskriva honom som en vanlig, ganska komplicerad, man som strök fram längs gatorna och, likt "kulturarbetare" än idag, sökte en balans mellan integritet och försörjning. Enastående snyggt gjort. Och det är ju som jag länge misstänkt -- han var inte mer "kvinnohatare" än de flesta. Han var komplicerad, snarstucken och känslig och var det någon han hatade så var det alla -- kvinnor som män.

Mats Ahlgren

2010-04-30

Den bästa biografi jag någonsin läst.

Louise A

2010-02-12

Boken som fick mig att börja läsa biografier. Enormt fängslande, och otroligt välskrivet! Full pott.