August Strindberg

Lagercrantz, Olof

| 1989

Flag from da

I ord og billeder tegnes et portrt af den kendte svenske dramatiker August Strindbergs liv fra barndommen i Stockholm til hans dd i 1912. "En vidunderlig biografi." - The New York Times.

Gunvi Lundqvist

2012-01-03

Omfattande studier gjorda av Lagercrantz i mstarens liv. Lnade boken eftersom jag ville lsa mera nr Siri var avklarad. Hr tar vi till oss Strindberg p ett mera nyanserat stt, kanske till och med trovrdigt. Skall frska komma ver boken vid tillflle, knns som ngot vrdefullt skulle finnas innanfr prmarna.

Conny J

2011-12-17

Ok, bok om Strindberg. Mycket torr lsning som tog mig lng tid att ta mig igen..

Klinga

2011-07-03

Jag kommer Strindberg s nra i den hr biografin. Knns det som. Och det r Olof Lagercranz som lyckats undvika att krla vid monumentets ftter och i stllet beskriva honom som en vanlig, ganska komplicerad, man som strk fram lngs gatorna och, likt "kulturarbetare" n idag, skte en balans mellan integritet och frsrjning. Enastende snyggt gjort. Och det r ju som jag lnge misstnkt -- han var inte mer "kvinnohatare" n de flesta. Han var komplicerad, snarstucken och knslig och var det ngon han hatade s var det alla -- kvinnor som mn.

Mats Ahlgren

2010-04-30

Den bsta biografi jag ngonsin lst.

Louise A

2010-02-12

Boken som fick mig att brja lsa biografier. Enormt fngslande, och otroligt vlskrivet! Full pott.