Audacity of hope, the

Obama, Barack

| 2008

A government that truly represents these Americans-that truly serves these Americans-will require a different kind of politics. That politics will need to reflect our lives as they are actually lived. It won't be pre-packaged, ready to pull off the shelf. It will have to be constructed from the best of our traditions and will have to account for the darker aspects of our past. We will need to understand just how we got to this place, this land of warring factions and tribal hatreds. And we'll need to remind ourselves, despite all our differences, just how much we share: common hopes, common dreams, a bond that will not break." -from The Audacity of Hope In July 2004, Barack Obama electrified the Democratic National Convention with an address that spoke to Americans across the political spectrum. One phrase in particular anchored itself in listeners' minds, a reminder that for all the...

Maria Ohvo

2010-10-10

Den var seg, men nr man vl r klar med boken, d inser man hela bokens innebrd.

Max Kern

2010-03-24

Barack Obama, som vi vet, lovordas vanligtvis fr att vara en god pragmatiker och retoriker vilket sjlvfallet r frutsttningar fr att kunna arbeta inom politiken.

Men vad som ocks har framhllits r att han ven r en ideologisk pragmatiker en pragmatist och det r ngot annat n att bara vara en pragmatiker.

Hans motstndare och konspirationsteoretikerna har haft fullt upp med att leta fram varje tnkbar koppling till denna ideologiska pragmatism som de anser utgr en antikristen, oamerikansk och principls skdning. Men utan att ge dem rtt i tolkningen av konsekvenserna av denna id, behver man faktiskt inte g vidare lngt fr att f den bekrftad. Man behver exempelvis bara g till boken The Audacity of Hope dr kopplingarna blir explicita.

Vad utgr d denna pragmatism? Jo, till att brja med innebr det konsten att inte lta sig bli inlst av bestmda ider, diskurser eller berttelser.

Och Obama har utvecklat en synnerlig frmga att fritt kunna fra sig i vr pluralistiska vrld utan att skapa ondiga polariseringar. Samtidigt som han ocks tydligt visar var han och USA str. Detta utgr ett pragmatiskt frhllningsstt!

Han har ocks visat frmga att se och frst den andre vilket m.e.m. fljer ur detta humanistiska perspektiv.

Han inser samtidigt samhllets behov av kraftfull lagstiftning, av religion och traditioner utan att fr den skulle vara en absolut fresprkare fr ngon.

Han vet ocks att vi lever i en frnderlig vrld dr vi frmst mste inrikta oss p att finna de bsta vgarna framt. Det r riktningen som r viktig inte skapandet av en idealistisk vrldsbild.

Max Kern

2010-03-18

Obama r en retorisk talang. I denna bok mter man hans intellektuella bakgrund, hans egna tankar kring hur man bst stakar ut en vg. Att han str stadigt i en amerikansk pragmatisk tradition r inget understatement ? snarare imponerande. Trkigt bara att det inte verkar g hem i verkliga livet.

Karl Sandberg

2009-08-09

Intressant lsning som ger insikter till den Amerikanska politiken. Vran politiska hger i Sverige r ingenting jmfrt med USA:s republikaner. Obamas visioner i svenska mtt mtt r knappast revolutionerande, endast en beskrivning av en socialliberal vlfrdsstat med fortsatt stora inslag av privata inslag.