Åttio dagar gul

Jackson, Vina

| 2012

Åttio dagar gul är en oemotståndlig erotisk berättelse i samma anda som Femtio nyanser-serien. Romantisk, vågad och omöjlig att lägga ifrån sig. Och snart följer fortsättning med Åttio dagar blå och Åttio dagar röd. Summer - ung, vacker, sensuell och begåvad violinist - är fången i en trist relation med en man som är ointresserad av erotik. Hon går helt upp i sin musik, mest Vivaldi och Mendelssohn, och för att förtjäna sitt uppehälle spelar hon i Londons tunnelbana. När ett fyllo förstör hennes fiol får hon ett överraskande erbjudande från Dominik, en universitetslärare med starka och speciella begär. Han är helt förtrollad av Summer sedan han sett henne spela och vill ge henne en exklusiv fiol. Men han har ett villkor: hon måste först spela för honom - naken och i hans hem. Summer och Dominik kastar sig in i en halsbrytande erotisk relation med många komplicerade...

Inte fullt lika stilistiskt usel som 50 Shades, men definitivt lika kvinnoförnedrande, genomkorkad och obegripligt kass.
Betyg: 80 dunkar piss.

Sara Bentfors

2014-01-30

Historien känns inte trovärdig, och den romantik som utlovats lyser tråkigt nog med sin frånvaro.

Therese Lindskog

2013-12-08

Efter att ha läst hela "50 nyanser-serien" och "Crossfire" och denna skulle vara likande kan jag bara säga att den bok var en grym besvikelse.

Tyckte ändå att den börjande bra, men efter några kapitel in i boken spårade det ut totalt. Så nej detta är tyvärr inte en bok jag rekommenderar. Vill du läsa erotik välj någon av de tidigare nämnda serierna.

Cecilia Grip

2013-07-30

Ruskigt snuskig men bra dock oväntat språk.

Mari J

2013-04-20

Vilken komplett skitbok! Jag tyckte "Fifty shades of grey" var skräp och trodde i min vildaste fantasi att något annat inte kunde vara sämre. Jag hade fel. Man kan tydligen få publicerat vilken dynga som helst. En ung kvinna tar sig från Nya Zeeland till London - resan tar flera år och man tycker att hon borde ha fått lite skinn på näsan. Nejdå, osedvanligt svag kvinna som inte ens har självbevarelse drift. De övriga karaktärerna (dom flesta med namn på antingen C eller D, dålig fantasi där också uppenbarligen...och varför i hela friden beskriver författarna, ja dom är två, Londons tunnelbanesystem? Kunde ha lagt ner det bläcket på dialoger istället tycker man.) är de mest ytliga, patetiska varelser jag någonsin läst om. Språket är torftigt, handlingen är patetisk och allmänt tradig. Ödsla inte pengar på denna bok, jag hade velat satt minus poäng på den om det hade gått. Läs Banks eller Leigh istället och få valuta för pengarna.

Emma Kindholm

2013-04-04

Riktigt kasst, framför allt språket. Formellt skrivspråk i sexscener osv. Passar inte alls in. Handlingen var torr och gav absolut ingenting.

Iris Eriksson

2013-01-12

Om jag ska vara ärlig hade jag till en början lite svårt att hantera boken. När jag först hittade den visste jag att det var en bok jag skulle älska, det var verkligen en sådan som bara skrek "Läs mig!!" Och den var som jag förväntade mig, till största delen i alla fall. Jag trodde att jag hade växt ifrån den mer naiva synvinkel jag haft om sex och kärlek, jag uppskattar fortfarande den romantiska oskuldsfullheten som finns i de flesta kärlekshistorier, men jag trodde inte att jag skulle reagera som jag gjorde när jag läste den här boken. Jag blev inte chockad, det var snarare så att en liten del av mig protesterade med att "vänta nu, detta är... Fel, så här ska man inte bete sig om man är kär." Men ju mer man läste desto mer vande man sig och levde sig in i den mer.. Lustfyllda och mörka sidan som ens kropp och sinne har. Dock blev det väldigt mörkt i slutet, lite väl "fel." Det finns en skillnad i att ge sig åt någon och att bli utnyttjad. Jag har en vana att leva mig in i huvudpersonens liv och känslor, som jag tror att hon/han är, och i slutet kändes det som en lite mörk dimma täckte mitt förstånd, att jag inte riktigt kunde... FÖRSTÅ, vad det var som hände. Så när Summer till sist, äntligen, sade ordet "nej", kändes de som om allt blev lättare, ljusare. Dimman lättade. Så som ni förstår av min kommentar kunde jag inte beskriva mina tankar kort, men jag älskade boken, dess mörka sidor och ljusa sidor. Riktigt bra!