Attentaten i Gallus

Holmquist, Eva

| 2014

Matilda råkar drömförflytta sig till en värld där människorna lever som slavar åt ett bevingat folk som kallar sig gallus. Där måste kapten Fidesko i Gallus Flygvapen ta reda på vad som hänt med de slavar som försvunnit. Samtidigt får rövarpojken Sticke i uppdrag att spionera på slavarnas motståndsrörelse. Konflikten mellan människorna och gallus förvärras snabbt medan Matilda kämpar för att lyckas ta sig hem. Under tiden försvinner fler människor och det blir alltmer uppenbart att allt inte är som det först verkade.

💚Detta är första boken i en fantasy trilogi och den är full av äventyr, mystik & mysighet. Med andra ord en kanon bladvändare som är  full av många olika mysiga varelser.
Den är oerhört välskriven med spänningen på topp, hela boken igenom.
Den innehåller även många viktiga budskap .
Av mig så får den full pott
☆Läs den vet ja☆
💚👹💚👹💚 av 5st💚

Håkan Carlsson

2018-12-11

Attentaten I Gallus är mitt första möte med Eva Holmquists böcker, hon har skrivit flera böcker och de riktar sig till ungdomar och uppåt. Detta är första boken i en trilogi och är en fantasyberättelse.

Som sagt så riktar sig boken mest till ungdomar men jag finner snabbt att den har även en mera vuxen ton i sig. Jag skulle säga att denna är för lite äldre ungdomar eller i alla fall läsvana. Sedan kan absolut ännu äldre, upp till vuxna få ut något av denna handling då den berör en del ämnen som ger den ett mera djup än vad jag först trodde den skulle ha. Detta var en trevlig överraskning för jag hade räknat med ett läsäventyr men fick mera.

Ämnena den tar upp är först och främst om slavar men även rasmotsättningar och att man inte skall tro på allt man får berättat för en, det kan vara förvridet. Nu går den inte in på några jättedjupa utlägg om dessa ämnen men ändå misstänker jag kan vara en intressant och bra startpunkt på att börja tänka efter och ställa frågor om dem.

Det är en fantasifull värld som Eva har skapat. Den rymmer många olika varelser, alla med sina olika stilar. Man får sig en resa genom boken och får reda på mer och mer om världen ju längre man kommer i handlingen. Allt är inte som man först tror och det känns som en hel del har hänt i denna värld.

Det är en handfull karaktärer som är i centrum och alla är unika med sina olika drag att det blir lätt att hålla isär dem. Man fick bra bilder över vilka de är och hur de ser ut, dock kanske själva huvudpersonen, Matilda, blev lite undanskymd i förhållande till de andra som var mera färgstarka. Var lite svårt att få en klar bild över henne, men det var inget som störde läsningen och hoppas på att få veta mer om henne i kommande böcker.

Jag ser fram emot att läsa de övriga böckerna i serien och då troligen få dyka ner ännu djupare i den rika världen som lever i denna serie.

Isabella Lundberg

2018-09-12

En bok med ett starkt viktigt budskap som både berör och väcker tankar samtidigt som den är underhållande och författaren lyckas skapa en magisk länk mellan fantasin och verkligheten...

Om du vill läsa recensionen i sin helhet finner du den här: http://whenpenmeetspaper.blogg.se/2018/august/bokrecension-attentaten-i-gallus.html

Kim M. Kimselius

2015-12-26

Eva Holmquist har en härlig fantasi och väver samman vår verkliga värld med en främmande värld där allting är mycket annorlunda.

Huvudpersonen, Matilda, drömförflyttar sig till Gallus, en värld där människor är slavar till stora fåglar, som talar och uppför sig precis som människor. Matilda vill inget hellre än ta sig tillbaka till sin egen värld. Hon upptäcker snart att den flicka vars kropp hon just nu befinner sig i, är inblandad i otäcka saker. Då bestämmer Matilda sig för att istället stanna kvar och bekämpa flickan som försöker ta kontroll över sin kropp igen.

Människor försvinner spårlöst och händelserna förvärras allt mer, både för Matilda och människorna i Gallus.

Redan med första raden har författaren fångat mig. Eva Holmqvist väver skickligt ihop en spännande intrig och skildrar fantasivärlden levande så att den känns verklig. En värld där allting är möjligt och det omöjliga händer. Boken hade ett stort fel, den var alldeles för kort! Hoppas verkligen det kommer en fortsättning. Läs den!

Sandra Petojevic

2015-02-24

Attentaten i Gallus av Eva Holmquist (Ordspira förlag) verkar vara den första boken i en mycket bra och rafflande fantasyserie där man får följa tre huvudpersoner: kapten Fidesko, en fågelvarelse som inget hellre önskar än att få bli en hyllad hjälte. Istället skickas han på ett betydligt mer modest uppdrag: att ta reda på varför slavar försvinner. Den andra huvudpersonen är Matilda, en ung tjej med ett vanligt kontorsjobb, som finner att vaknat upp i samma värld som kapten Fidesko. Hon försöker finna ett sätt att ta sig tillbaka till den ”riktiga” jorden, och under tiden får hon reda på att människorna i den här parallellvärlden är förslavade av ett fågelfolk som kallar sig gallus, något som de även döpt parallellvärlden till. Vi får även följa rövaren Sticke som är medlem av en sorts troll som lever på det de lyckas stjäla från människorna. Det uppstår såväl konflikter som kulturkrockar när Sticke får ett uppdrag av en gallus som sedan länge är rövarnas ärkefiender, att spionera på slavarna. Och såväl Matilda som Fidesko upptäcker att allt är inte som det verkar vara.
Det är mycket bra att det inte är några vattentäta skott mellan ont och gott i denna bok, vilket gör den betydligt mer spännande och oförutsägbar. Och dessutom utvecklas personerna. Matilda som först bara längtar hem, märker att hon har en viktig roll att spela medan kapten Lanka som först är avog mot Fidesko accepterar honom mer och mer. Sticke som plötsigt har fått ett ansvar glömmer bort sina sedvanliga bus som han gjort bara för att han velat ha haft lite spänning i tillvaron, och av och till dyker katten Tekel upp som sätter piff på berättelsen.
Jag gillar att berättelsen är uppdelad i stycken som driver berättelsen framåt med sina cliffhangerslut - man vill veta hur det går! Detta är berättelsens motor och det är lätt att hänga med trots att perspektivet skiftar mellan Fiesko, Matilda och Sticke. Jag tappade inte intresset, utan tvärtom gick jag omkring och tänkte på t.ex. på Stickes oheliga allians med kapten Lanka och grubblade över vart slaven Lasses hus hade tagit vägen. Berättelsen följde mig hela vägen ända till sista sidan - och inte ens då ville den släppa mig, eftersom slutet lovar en mycket intressant fortsättning.
Det är också utmärkt att det finns en snygg och raffinerat överskådlig karta i början så att man inte tappar bort sig, ritad av Ulrika Balla som här och där gjort mangainspirerade illustrationer i boken samt omslaget. Jag hade mycket stor behållning av denna roman, framför allt av dess politiska undertoner, och den passar perfekt såväl för unga som för vuxna. Och inga korrfel har den heller! Jag ger denna bok fem stjärnor av fem!