Att tro på Mister Pip

Jones, Lloyd

| 2008

I sin flerfaldigt prisbelönta roman Att tro på mister Pip väver Lloyd Jones samman en stark, vacker och hypnotiserande berättelse som visar hur böcker kan förändra våra liv på de mest överraskande sätt. På en kopparrik tropisk ö, sönderslagen av krig och övergiven av nästan alla, finns en enda vit man kvar: den excentriske mr Watts. Han är föremål för öbornas nyfikenhet och hån, men då det inte finns någon annan som kan undervisa barnen på ön städar mr Watts upp i det förfallna skolhuset och börjar läsa för eleverna ur Charles Dickens Lysande utsikter. Så inleds denna sällsynta, originella berättelse om den otroliga styrka som fantasin kan erbjuda när den en gång väckts till liv. Medan skotten och bomberna ekar i bergen är trettonåriga Matilda och hennes kamrater fängslade av den föräldralöse Pips äventyr i den avlägsna staden London, en stad vars konturer snart kommer att bli mer...

D

Daniella Andersson

2022-03-14

En bok som jag läst flera gånger. Gillar språket och berättelsen.

PL *

2013-08-21

Hade höga förväntningar, men jag blev inte så överförtjust.

Matilda W

2012-08-16

Detta är en gripande bok skriven med ett oförargligt tilltal om den grymma verkligheten. Okonstlat, vackert och hemskt.

2012-05-10

Genom Matildas ögon får vi följa livet på en ö. Det vardagliga samsas med krigets grymheter. Hoppet skildras genom Mr Watts som agerar lärare och läser ur Charles Dickens "lysande utsikter" för byns barn. En underbart charmig bik som växlar mellan feelgood till grym verklighet. Rekommenderas starkt.

Linda Åslund

2012-01-17

Den enda sak jag blev besviken på var när jag bläddrade fram bilden på författaren själv i slutet av boken och upptäckte att han var en vit man, inte en Matilda Lloyd Jones, som jag hade trott. Så välskriven var den, så bra hittade han en trovärdig berättarröst. Dessutom kan jag inte annat än röras av en berättelse som sätter berättandet i fokus som den här boken.

h4l h4rtl3y

2011-11-05

En bok jag kommer att läsa om. Fängslande berättelse på flera plan, emellanåt närmast magiskt språk. Underbar bok.

Josefine Ejebjörk

2011-07-05

Lyssnade på denna lite små trevliga bok. Blir väldigt sugen på att läsa Mr. Dickens Great Expectations. En härlig ljudbok att somna till under ljusa sommarkvällar.

Sofie Petersson

2011-05-15

På en kopparrik tropisk ö, utslängd utanför Afrikas kust lever 13-åriga Mathilda och hennes stränga mamma. När läraren lämnar byn tar byns enda vita man Mr Watts över den förfallna skolan och börjar undervisa eleverna. Han börjar läsa ur Charles Dickens klassiker Lysande Utsikter och visar barnen en helt annan värld där de stiger in och Mathilda finner en vän för livet, mister Pip. Barnen finner en tillflyktsort i ett kallt London samtidigt som rebellstyrkor och fienden tränger sig allt närmare. Men i krigstider kan fantasi och fria tankar provocera och få oerhörda konsekvenser. Fiender blir vänner och liv blir död.Att tro på Mister Pip är en underbar berättelse om bokens förmåga att förändra liv och att fantasi kan rädda eller orsaka människors liv. Lloyd Jones debut är beroendeframkallande och en av förra årets guldklimpar. Att tro på Mister Pip är en självklar fyra och förtjänar en gedigen läsarskara.

Mina Böcker

2010-07-06

Feelgood i feelbadsituation. Måste älska "Att tro på mister Pip" trots att den är aningen övertydlig...

Gunilla Andersson

2010-06-09

Underbar bok om en tragisk och trasig värld. Läs den och spara upplevelsen i ditt hjärta och boken i bokhyllan.

Thomas Karlsen

2010-04-05

En brutal men samtidigt rätt vacker barndomsskildring. Den centrala frågan som jag ser det är: "Vad utmärker en Gentleman?" Och svaret är att det har med moral att göra, att stå upp och försvara till och med den man egentligen föraktar.

Anette Karjalainen

2010-03-28

Okej, jag medger att jag fascineras av att låta mig drömmas bort till andra sidan jordklotet och tropikernas värld. MEN. Jag klarar inte riktigt av ansatsen att Charles Dickens (och jag läser detta som "västs" litteraturarv) är på något sätt 'universell'.
Plocka gärna upp en bok om post-kolonialism parallelt med läsningen av denna bok!

Karin Berg

2010-03-02

Den här veckan har jag läst två böcker om barn, vars liv förändras av boken lysande utsikter skriven av Charles Dickens.

I Ängelns lek så är det unge David som får boken av en snäll bokhandlare. David tar varje tillfälle i akt för att få läsa boken. I, Att tro på Mister Pip får vi möta 13-åriga Matilda. Matilda bor på en ö, sargad av krig och elände. När ingen vill undervisa barnen längre så tar Mr Watts över, den enda vita människan på ön. Mr Watts läser lysande utsikter för barnen. För barnen på ön så blir boken och berättelsen en tillflyktsort och en grund till att Matilda förändrar sitt liv. Berättelsen som tar sig form i boken är vacker, men också sorglig.

Lloyd Jones har skrivit en berättelse som i ena stunden är riktigt rolig och andra stunden oerhört brutal. I allt det här står Matilda och berättar för oss om sitt liv och hur en bok påverkade hennes liv. Och för mig som läsare så tycker jag att berättelsen visar att vi alla på något sätt försöker förstå vilka vi är. På det ena eller andra sätter. För Matilda så är det lysande utsikter som tillslut får henne att förstå, eftersom boken också får henne att ifrågasätta och att tänka i andra banor. Vi är alla olika, men en riktigt bra bok kan påverka vem som helst.

Boken börjar med raden ”Alla kallade honom Glosöga” och har man läst lysande utsikter så vet man att det kommer från den bokens rader ”Jag kallade mig själv för Pip och det gjorde också andra människor” Och när ni har läst klart ”Att tro på mister Pip”, så förstår ni varför den börjar så.

Läs den. En underbart vacker och smärtsam berättelse. Jag ger den betyg 4.

läs mer på min blogg

2010-02-21

Romanen är utan vidare läsvärd. Fascinerande miljö och med ett för alla bokälskare angeläget budskap. Känsliga personer varnas dock, en del händelser i boken är mer än vidriga. Jag har några invändningar: Budskapet är för tydligt och Matildas person kan jag inte riktigt tro på.

kristina wirén

2009-08-01

En fantastisk berättelse om hur en klassiker, Charles Dickens "Lysande utsikter" förändrar livet för befolkningen på en liten ö nära Papa Nya Guinea. På ön utkämpas ett krig mellan rebeller och regeringstrupper. barnens lärare har lämnat ön, så Watts, öns ende vita man, börjar undervisa barnen. Varje dag läser han högt ur Lysande utsikter men han bjuder även in de vuxna byborna för att lära barnen mer om livet.
Lloyd Jones väver på ett genialt sätt ihop en levnadsvisdom sprungen ur det små tingen i livet med en näst intill obegriplig grymhet.

Jack Russel

2009-05-23

Ganska ok läsning. Kändes exotiskt att läsa om livet på denna ö och höra uttryck som "glad som en gris bland melass", vilket man får föreställa sig är mycket glad. Däremot blev jag ganska tagen då jag inte innan var förberedd på att boken i vissa lägen har ganska råa beskrivningar.

När jag började läsa Mr Pip hade jag ingen aning om vad för typ av bok det var eller var i världen berättelsen utspelade sig. Det blev en total överraskning där jag togs med på en av mina bästa läsupplevelser någonsin. Slutet är inte ultimat, men det förtar inte den härliga känslan romanen lämnade kvar - trots att det är en rätt så grym historia.//