Att skriva med hjälp av AI Erfarenheter och tips

Skrivarrevolutionen Den 30 november 2022 revolutionerades världen för alla oss som ägnar oss åt skrivande i en eller annan form. Det var då ChatGPT släpptes, gratis för alla. ChatGPT är ett AI-baserat skrivprogram som kan hjälpa författare, bloggare, journalister och andra skribenter att på ett effektivt sätt skapa övertygande och korrekt innehåll av tillräckligt hög kvalitet för att det ska vara intressant.Microsofts AI-chefsingenjör Shital Shah kommenterade saken på Twitter så här: ?Det är som att vakna upp och få nyheten om en stor kärnvapenexplosion och inte veta vad man ska tycka om det, men veta att världen aldrig kommer att bli sig lik igen.? Ett axplock ur innehållet i denna bok:Så kan du använda dig av AI i ditt skrivandeKan man skriva en hel bok med hjälp av AI?Så väljer du det bästa programmetHur du kommer i gång på enklaste sättSå får du ut det mesta...

Margareta Iwald

2023-03-08

En pedagogisk bok som ligger precis rätt i tiden. Utveckling av AI-baserade skrivprogram exploderar just nu och många är nyfikna på hur de kan användas. Boken tar upp både för- och nackdelar av att använda AI i vårt skrivande. Efter att ha läst den här boken vågade jag mig på att testa ChatGPT, och upptäckte hur enkelt och roligt det var. Jag kommer säkert att testa fler av de AI-baserade skrivprogram, som ges exempel på i den här boken. Jag hoppas att HW kommer att skriva en uppföljare om ett eller ett par år, för utvecklingen inom AI-området sker med rasande fart, vilket gör att det om en tid kommer att finnas många fler infallsvinklar, som han kan ta upp.

Göran Brohammer

2023-03-05

AI tekniktåget rusar fram. Man kan stå kvar på perrongen och se det susa förbi, eller hoppa på och se vilka möjligheter som ges. Det är bara att välja. Denna bok ger en bra grund för ett sådant beslut.

Eva Ullerud

2023-03-05

Möjligheter och risker med Artificiell Intelligens, AI, har diskuterats livligt i sociala media sedan de första skrivprogrammen baserade på AI kom. När gratisprogrammet ChatGPT släpptes i slutet av 2022 var författaren Holger Wästlund en av de första att testa och i slutet av februari i år kom hans bok Att skriva med hjälp av AI, erfarenheter och tips. Boken behandlar inte bara sakfrågan utan är dessutom skriven med hjälp av AI och kan på så sätt rent av illustrera resultatet av skrivande med två AI baserat skrivprogram.

I boken förklarar Wästlund på ett enkelt sätt vad dessa program gör. Han sätter läsaren in i ämnet så att hen är förberedd för att dels använda AI program, dels delta i debatten runt dem. Jag sätter värde på det eftersom min kunskap inom området innan jag läste boken var mycket begränsad. Den som redan är insatt kanske finner den alltför basic. Speciellt intressant var kapitel 6 ”Så kommer du igång”. Allt är lätt när man väl kan det men svårt innan dess och jag satte värde på en kort, snabb och enkel instruktion.

Att boken är välstrukturerad är sannolikt delvis en positiv följd av AI programmet. Men jag reagerar över att det finns många upprepningar. På sidan 98 ger Wästlund mig rätt i denna slutsats när han skriver att detta är en risk med AI. Man måste själv rensa bort upprepningar och han konstaterar att han inte lyckats fullt ut med det. Vilket är bra, skulle jag vilja säga. Det gör att boken i sig ger en tydligare bild av ett möjligt resultat när man skriver med hjälp av ett AI program, vilket ju också är dess avsikt. Den risk jag främst funderar över när jag läst boken är alla ”fakta” som programmen söker upp via internet och källgranskningen av dem.

Att skriva med hjälp av AI, erfarenheter och tips är en lättläst bok om ett ämne som säkert kommer att diskuteras livligt en tid framöver.

Jane Karlsson

2023-03-03

Intressant, spännande och lättläst bok! Rekommenderar alla som vill följa utvecklingen inom artificiell intelligens (AI) att läsa den. Pedagogisk och med handfasta tips på hur och vad man kan använda AI till i skrivandet av: fackböcker, artiklar, inlägg och skönlitteratur m.m. Man får även tips på marknadsföring. Holger Wästlund skriver personligt och tar upp både för-och nackdelar och hur man kan arbeta med dem. Boken har hjälpt mig att komma igång. Jag har fått en större förståelse och kunskap som jag kan använda i mitt författande.