Att skriva : en hantverkares memoarer

King, Stephen

| 2001

Sällan har väl en bok om skrivandets hantverk varit så glasklar, så användbar och så avslöjande. Stephen Kings självbiografiska ATT SKRIVA inleds med en suggestiv berättelse om Kings barndom och hans tidiga fixering vid skrivandet. Ett pärlband av klara minnesbilder från uppväxtåren, skoltiden och den svåra tiden som ändade i hans första roman, Carrie, ger läsaren en annorlunda och oftast mycket rolig bild av hur en författare danas. Stephen King övergår därefter till skrivandets verktyg - hur man skärper och mångfaldigar dem genom övning och hur författaren alltid måste ha dem tillgängliga.

Charlotta CG

2023-03-13

Stark trea, på gränsen till fyra. Precis som Kings bästsäljare flyter den här boken fram hur lätt som helst tills den är slut. Första tredjedelen handlar mest om hans egen uppväxt men visst, den förklarar varför han blivit den han är och inte minst hur man kan använda livet som inspiration. Inte alls vad jag tänkte mig när jag köpte den men många bra tips om att inte visa andra för tidigt, hur man tar död på sina egna favoritämnen och förkortar sitt alster...

Jenny Kallin

2022-12-30

Hans egen berättelse om sitt liv och sin karriär.

Jenny Kallin

2022-12-30

Hans egen berättelse om sitt liv och sin karriär.

Bettina Nilsson

2022-06-06

En riktig bibel för oss vill skriva!

Angie J

2020-11-16

Fantastiskt intressant bok om ett författarliv. Många praktiska tips för den som skriver.

Anders Pettersson

2020-04-19

Många bra tips att ta vara på.

Bokslukerskan 93

2019-02-26

Jodå, nog finns det godis att hämta hem. Men jag förväntade mig ändå mer

senior reporter

2018-08-15

Bra och spännande bok om hans liv. Hur han hade det.

FrederikkeL

2018-02-13

Både lärorik och rolig att läsa!

villa-freja.se

2018-02-13

Lärorik och intressant.

2017-05-30

Boken Att skriva – En hantverkares memoarer gavs ut redan för sjutton år sedan, år 2000. Men nu har den utkommit i en nyöversättning. Jag läste den första utgåvan när den kom, och tyckte mycket om den även då, precis som jag gjorde nu.

Stephen King är min absoluta favoritförfattare, och har varit så i snart fyrtio år nu.

Den här boken är till hälften en självbiografisk bok och till hälften en bok om att skriva böcker. Och jag tyckte mycket om båda delarna.

Mycket intressant att läsa om Stephen Kings uppväxt och liv. Men även mycket intressant att läsa om konsten att skriva.

Jag har ju själv ingen längtan efter att skriva böcker. Men när jag läser Stephen Kings exempel på både hur man ska skriva, och hur man inte ska skriva, så kan jag mer förstå varför jag tycker om vissa böcker, och vissa inte.

Rekommenderar absolut boken till alla.

Sanna Carlborg

2015-08-19

Ett tämligen pladdrigt och spretigt stycke bok, som ändå är läsvärt och inspirerande. Slulkade upp den på två dagar.

Patrick Fransson

2013-10-23

Otroligt bra bok som nog kan få vem som helst att vilja skriva en egen bok. Dessutom väldigt intressant och roligt att läsa om Kings liv.

Ethel Åslund

2013-09-22

Jag tyckte om den här boken. Första delen, om hans barndom osv tyckte jag var seg och tämligen ointressant. Delen som handlade om hans syn på skrivandet, var däremot givande. (kortfattat var råden: Läs mycket! Sätt dig och skriv! Krångla inte till det, och stryk det onödiga! Det är råd jag önskar att en del författare följde..)

Lars Willfors

2013-07-31

Medryckande och lättbegripligt om något väldigt svårt. Mycket inspirerande men kanske väl kategoriskt ibland.

Michaela Forssén

2012-11-10

Lärorik och intressant bok, man får ta del av Stephen Kings liv i bokens första del och hans lärdomar i den andra delen. Det är intressant att läsa om hans liv och han har en del bra tips som han lär ut men det är ändå ingen bok jag skulle rekommendera ifall man söker inspiration och motivation till att skriva.

Jonna Lindberg

2012-05-15

Jag skulle inte rekommendera den här boken till någon som vill ha mycket skrivövningar och konkreta råd - efter att ha läst den flera gånger är det inte råden som stannar kvar hos mig. Däremot, för den som vill inspireras av någon som pratar så varmt och fint om skrivandet och varför det är det bästa han vet - då är det den ultimata skrivboken. Jag är alltid inspirerad efter att ha läst Stephen Kings "Att skriva".

Z

Zoe Hellman

2011-10-25

Jag blev positivt överraskad! Jag har aldrig varit ett stort fan av Kings böcker men hans lättsamma inställning till skrivandet som hantverk och inblicken man får i hans liv ger ett väldigt sympatiskt intryck. Jag kommer definitivt att läsa mer av honom.

Josefine Ejebjörk

2011-10-12

Ett måste för den som har tankar på att skriva, samtidigt som det är en självbiografi, mycket inspirerande.

Lady Flanders

2011-07-10

Rätt trevlig bok, med en del goda råd för aspirerande författare. Men jag hade väntat mig lite mer av världens mest säljande bladvändare och fick tvinga mig att läsa färdigt. Han säger iofs själv i slutet av boken att fakta inte är hans grej och att den inte var lika kul att skriva som hans historier.

Petra Hansson

2011-05-03

En bra bok i ämnet. Rakt på och ärlig. Bäst gillade jag första delen om King, hans bardom och hans skrivande innan han slog igenom.

Sten

2011-02-09

Jag tycker om King som författare. Därför var det intressant att höra hans syn på skrivandets konst med många minnesglimtar tagna ur sitt eget liv. Boken är en blandning av självbiografi och handfasta råd om hur han själv fått skriovandet att fungera. Klart läsvärd. Jag hade svårt att lägga ifrån mig den. Dock kan det inte bli full poäng eftersom en del saker som tas upp är amerikaniserat och inte anpassat för Sverige.

mel bla

2010-09-06

Jag älskar denna boken då King undervisar oss i skrivandets hantverk samtidigt som vi får lära känna honom som person och som författare. Jag gillar att läsa självbiografier och denna är lätt på topplistan.

Karin Söder

2010-06-12

Ett fullkomligt nöje att läsa!

Gunvi Lundqvist

2010-03-22

Fashinerad. The King trollband mig i helgen ville inte sluta läsa, visst gör han rätt för sitt namn. Gillar verkligen hans sätt att skriva denhär boken på, och hur hans förklaringar går hem, nu borde jag kanske läsa triologin också. Rekomenderas åt alla som gillar "rakt på sak."

Elisabeth E

2010-02-07

Underbart bra.

Kicki Karlén

2009-11-24

Tack!

Anders Högman

2009-10-13

Jag har inga som helst ambitioner att skriva, men ändå är det en väldigt underhållande bok. Dels för att den första delen är en liten självbiografi som gav en bra inblick i hur en av tidernas största författare växte upp, dels är det spännade att följa tekniken King använder för att skapa en bok. Rekommenderas.

Madelene Helgesson

2009-10-01

Inget skitsnack i Kings bok. En bra hjälp på vägen mot författarskap.

Maria Larsson

2009-09-26

Jag har alltid Stephen Kings bok "Att skriva" inom räckhåll. Har man författarambitioner och bara ska läsa en enda bok om processen, är detta boken att läsa.
På 252 sidor lyckas King sammanfatta det man behöver veta. För att vara en bok av King, är den extremt "kort" eftersom hans romaner i regel ser ut och väger som tegelstenar.

Det är en annorlunda bok i den bemärkelsen att det är en kombinerad biografi och handbok i skrivandets konst. King inleder boken med - vad han kallar - sitt "CV". Han berättar, ofta med en stor portion humor, om sitt skapande från det att han var liten grabb.
Egentligen är det just under den självbiografiska delen av boken som han verkligen visar vilken briljant författare han faktiskt är. Han skriver kapitel efter kaptiel om sitt liv, utan att egentligen avslöja någonting om sig själv.
Förmodligen beror detta på att han ser sig själv som en ganska anspråkslös och ointressant person - och vill att hans böcker får tala för sig själv.

Större delen av boken är ägnad åt konkreta råd kring skrivandet. Eftersom just den delen är pedagogisk, satt jag mig första gången jag läste den med en blyertspenna för att stryka under viktiga stycken, meningar och ord.
Efter två sidor insåg jag att det inte var lönt. För varenda ord, varenda fras han skriver ner är väsentliga. Förklaringen till det får man förmodligen i det andra förordet (för det finns två), där han skriver om att de flesta böcker som handlar om att skriva är "fyllda av skitsnack".
Undantaget är - enligt King - en bok som heter "The Elements of Style", där regel 17 i kapitlet som heter "Principer för uppbyggnad" är: Uteslut alla onödiga ord.

Den regeln lyckas King hålla sig till med bravur i "Att skriva".

Den här boken rekommenderar jag inte bara till dem med författarambitioner eller de som bara älskar att skriva över lag - det är också en fantastisk kärleksförklaring till ett yrke, till ordets betydelse, till skapandet och till glädjen att förverkliga sina drömmar.

Katarina Kjellberg

2009-07-27

Tack Stephen, du var med mig hela vägen genom boken!! Jag blir DEFINITIVT sugen på att ta mig an mina författardrömmar...Denna bok rekommenderas varmt!

Maria Larsson

2009-07-22