Att rosta bröd

Rosenblatt, Roger

| 2011

När hans dotter Amy - läkare, mamma och hustru - plötsligt kollapsar och dör av ett oväntat hjärtfel, lämnar Roger Rosenblatt och hans fru Ginny sitt hem på Long Island för att flytta in hos svärsonen Harris och deras tre barnbarn: sexåriga Jessica, fyraåriga Sammy och ettåringen James, eller Bubbies som han kallas. Långt efter åren med blöjor, läxor och skolpjäser får Roger och Ginny - Boppo och Mimi - åter bekanta sig med småbarnsvärlden med godnattsagor, lekkamrater, kvartsamtal och nonstop-frågande. Tyngda av Amys död försöker de ändå gå vidare, de rekonstruerar familjen och stöttar varandra. Och framför allt så guidar de tre livliga, alerta och godhjärtade barn genom den enorma sorg, förvirring och smärta som deras mors död innebär. Förundrad över svärsonens styrka och hustruns envishet, sköter Roger varje dag "det enda hushållsgöromål jag bemästrat", nämligen att rosta frukostens...

Detta är en liten tunn bok på bara 126 sidor, ändå tyckte jag den var lite seg emellanåt. Den var väldigt fint skriven med kärlek och värme och i tillbakablickarna om Amy, dottern, trillar det en tår då och då. Men ändå tycker jag den är småseg, jag vet inte om det är för den är så amerikansk. Eller också kan det vara att Amy är så höjd till skyarna, hon var så fantastisk, det är väl fint egentligen att man som förälder tycker så. Det är också oerhört många personer att hålla koll på, dessutom har flera smeknamn.

Maria Palm

2012-05-01

Bara titeln... Att rosta bröd. Roger, professor i engelska, och hans frun Ginny flyttar in hos sin svärson och deras tre barnbarn när deras dotter dör. Tillsammans skapar de tre vuxna en trygg miljö för barnen och för sig själva. Små rutiner, gula post-it lappar med dagens ord och brödrostning ramar in dagarna. Att rosta bröd... jag gillar boken skarpt. I kulturbloggen säger man "det är en fantastisk, fantastisk bok". Håller med.

Karin Pantzar

2012-04-08

Rosenblatt är professor i engelska vid ett amerikanskt universitet och publicerar därutöver essäer i Time. ENågot av en litterär tungviktare mao. Inget av detta märks i Making toast eller Att rosta bröd som den svenska titeln lyder.

Vad vi har är en lite tunn volym som beskriver hur vardagliga sysslor måste utföras i den drabbade 3-barnsfamiljen efter ett chockartat dödsfall. Boken hade vunnit på en kritisk lektör som stöttat den erfarne författaren att förtydliga bokens tänkta budskap. Alltför många personer nämns vid namn vilket leder till att texten upplevs som förvirrande. Detta trots att hela boken kretsar kring hur man håller ihop vardagliga rutiner samtidigt som alla familjemedlemmar och omgivningen bär på sina unika sorgreaktioner. Vad Rosenblatt gör är att han citerar sina barn och barnbarn samtidigt som han beskriver de sysslor som han och hustrun nu utför istället för den hastigt avlidna dottern/makan/mamman: Amy. Vi får även veta hur oerhört omtyckt Amy var i sin yrkesroll som barnläkare samt att det inrättas stipendier till hennes minne, en bänk får hennes namn osv. Sammantaget blir det hela rörigt och faktiskt nästan lite osmakligt. Det finns andra författare som bättre beskrivit hur det är att leva i närheten av döden, tex finns Tisdagarna med Morrie som Rosenblatts bok jämförs med på omslaget av den svenska utgåvan,

Den svenska utgåvan har fått  en direkt dålig översättning som sannolikt drar ner helhetsintrycket ytterligare. Välj en annan bok eller läs den åtminstone på orginalspråket om du behärskar engelska på gymnasienivå.

Merja A

2012-03-04

En stor och kärleksfull familj handlar boken lika mycket om som sorg och förlust. Morföräldrarna flyttar in och hjälper till med de tre barnbarnen varav den yngste är 20 månader när hans mamma hastigt dör. Det kryllar av personer i boken, en aning jobbigt att hålla koll på alla. En vacker, stundtals riktigt sorglig berättelse. Jag hade velat ge betyget 3,5.

Eva Pettersson

2011-11-10

Småmysig bok, med en sorglig men vacker beskriven historia om en småbarnsmamma som plötsligt dör, och hur den kvarvarande familjen hanterar sorgearbetet. Dock tyckte jag att det var en dålig översättning (hur kan man översätta barnsången "Var är tummen" till "Var är tummetotten"?). Och det var lite väl mycket namn på personer som egentligen inte hade något med historien att göra. Och ibland blev lite för amerikansk-sliskigt för min smak.

Kristina Simar

2011-02-23

En underbar bok om hur svårt det är att ta sig igenom ett år av sorg och saknanden av både en älskad dotter, mor och hustru. Att som morföräldrar helt plötsligt få ta på sig ett mycket större ansvar för sina barnbarn är inte så vanligt. Roger Rosenblatt skriver väldigt vackert och berättelsen är inte så sentimental som jag trodde från början. Författaren tar upp mycket av de fina stunder som han haft med sin dotter under hela hennes uppväxt. Han berättar med stort hjärta och precision om hur han själv i sin tur berättar för sina barnbarn om deras älskade mamma.

Fiona *

2011-01-25

När Rogers vixna dotter Amy plötsligt dör berättar han om hur familjen förändras. Han och hustrun Ginny flyttar in hos svärsonen för att hjälpa till med de tre barnbarnen. De blir småbarnsföräldrar som morföräldrar. Nog så svårt. Roger berättar om den svåra förlusten, men också om den stora kärleken.