
Hur möts avvikande barn i skolan? Aspergers, damp, ADHD, dåliga hemförhållanden eller sinnesslö? Skolans kategorisering av "besvärliga" elever består, det enda som varierat genom historien är vilken etikett som används. Roger Säljö och Eva Hjörne har skrivit en unik studie över skolans förmåga att möta alla barn, oavsett bakgrund och förutsättningar. En bok för alla som arbetar med elevhälsa eller siktar på att göra det.
Visa mer
Recensioner
2009-09-21
Betyg
I denna bok presenteras en studie som följer elevhälsoteamens arbete i svenska skolor. Fokus ligger på hur barn diskuteras, kategoriseras och problematiseras. Vi får följa Rasmus, som prompt ska diagnostiseras, bokstavsbarn, de som är svaga, de som är omogna och de som ligger några snäpp över sjuttio... Boken är vetenskapligt skriven, men är ändå lättläst och budskapet är mycket tydligt. Det finns en hel del godbitar som den historiska tillbakablicken (jag skulle absolut inte klarat något skolmognadstest, skulle du?) och fallstudien över ovan nämnda Rasmus. Boken är överlag saklig, men jag tycker att författarna lägger sina egna värderingar alltför tidigt i materialet och hade gärna sett att det varit mer objektivt hållet fram tills den avslutande analysen. Boken som helhet är dock mycket tänkvärd och rekommenderas till alla som arbetar inom skolans fält, eller bara vill få sig en tankeställare om hur vi diskuterar våra medmänniskor.