Att läsa Proust

Lagercrantz, Olof

| 1992

I flera år har Olof Lagercrantz studerat Marcel Proust och hans stora mästerverk På spaning efter den tid som flytt. Ju mera han trängt in i Prousts författarskap, desto märkligare har han funnit det. I den här boken sammanfattar han sin läsning på det sensibla och engagerande sätt vi känner från hans tidigare böcker. Han visar hur den drömmande och tillbakadragne Proust använder sitt händelselösa livs i yttre mening begränsade erfarenheter till i minsta detalj tillvaratagen litterär gestaltning. Han ser hur Proust liksom Dante i Den gudomliga komedin måste passera vilddjur: det är Homosexualiteten, Judendomen och Modern.

Torbjörn Nilsson

2016-08-21

Prousdelen inleds strålande! Jag får begreppet Tidlöshet tydliggjort för mig.

Eva Jämting Lundh

2012-07-04

Lite proustiana.

Gunvi Lundqvist

2010-05-25

Funnen på Lundqvist antikvariat i Göteborg. Nu har jag inte läst från pärm till pärm OL´s studier av Ekelöfs liv och diktning, och Proust och Conrad´s romaner "På spaning efter den tid som flytt" och "Mörkrets hjärta"
Ifall jag läser igenom hela är jag beredd att ändra på stjärnorna både uppåt och nedåt .

Tor von Geijer

2009-09-23

Inte den bästa i genren.

Thomas Karlsen

2009-07-07

En mycket god följeslagare när man läser Mörkrets hjärta. Lagercrantz lyfter exempelvis fram detaljer ur Conrads levnad som ger romanens text ytterligare dimensioner.