Att inte fega ur

Maja märks knappt. Hon finns bara där och är alldeles, alldeles vanlig. Alice är en vinnarskalle, fotbollsstjärnan med massor av kompisar. Alla vill vara som hon. Silje tänker inte alltid efter så noga. Hon bara gör och skäms inte för något. Anton är sjukt prydlig och bäst i klassen. Men bakom allt det där ordentliga finns mer humor än man kanske först tror. Maja, Alice, Silje och Anton träffas tack vare Morran, läraren som spelar moln och vindar på sin flöjt. Till en början verkar de inte ha något gemensamt alls, förutom att de går i sexan, men snart blir de kompisar.  Vänskapen växer sig allt starkare ? men håller den när Anton avslöjar sin hemlighet?

@barnbokstips

2019-10-27

En bok om att hitta vänner genom att dela ett intresse, hitta vänner som en kanske inte hittat annars och om att tycka om varandra trots varandras olikheter. Den handlar också om att vi ofta tror en massa om varandra som kanske faktiskt inte stämmer. En av huvudpersonerna har prestationsångest och övriga funderar hur en bäst hjälper någon att våga trots att det är läskigt. Jag som skolkurator möter rätt ofta elever med prestationsångest och tycker det kan vara knepigt att hjälpa elever ur det så jag tycker det är superbra med en bok som tar upp det. Att få läsa om andra med samma problem kan vara en tröst bara det och här finns även några knep att testa. Barnen som har tvärflöjt som sitt gemensamma intresse bor i Lysekil och Bohuslän är ett av mina favoritställen på jorden så jag gillar att boken utspelar sig där. En bok om vardag, vänskap, musik och att övervinna prestationsångest. Läsålder ca 10-13 år skulle jag säga.

villa-freja.se

2019-09-01

En bok jag tror skulle passa musikelever på mellanstadiet. De skulle säkert kunna känna igen sig i huvudpersonerna. En berättelse om scenskräck och mod.

Boken är trovärdig och välskriven. Jag tycker att författaren lyckas med beskrivningen av personerna och jag kan tänka mig att ett barn i mellanstadieåldern kan tänka sig in i situationerna och karaktärerna. Att det handlar en del om musik tycker Jag bara är roligt. Man får förkovra sig lite inom det området.

2019-07-28

”Att inte fega ur” är en trovärdigt och realistisk bok om fyra ungdomar som till en början inte verkar ha något gemensamt. Men snart blir de kompisar och vänskapen växer sig starkare.

Boken är välskriven och jag tror att en barn i mellanstadieåldern kan känna igen sig i bokens karaktärer. Författaren har lyckats fånga och beskriva/gestalta fyra ganska olika ungdomar. Boken är lättläst och jag tror att min dotter kommer att tycka om den hon också.

Kul också med en ungdomsbok som kretsar kring ungdomar som spelar instrument!

Gripande, stark & underhållande!