Att hitta glädje i skrivandet

Kimselius, Kim M

| 2015

Det här är en bok för dig som drömmer om att bli författare, eller bara vill förbättra ditt skrivande. Sedan debuten 1997 har Kim M Kimselius gett närmare 40 böcker och vet hur glädjefyllt det är att skriva. Här ger Kim tips om hur du skriver en bra berättelse, råd vad du ska göra vid skrivkramp och information som gör att du hittar glädje i skrivandet. En bok som gör det möjligt för alla att skriva, på ett roligt och inspirerande sätt! Recensioner av Att hitta glädje i skrivandet: "Som att gå en skrivarkurs men i bokform. Boken är lättläst, och lätt att ta till sig, med korta kapitel och bra rubriker. Den är full av konkreta tips både vad gäller själva skrivandet och att sedan skicka till förlag och, för den som så vill, att ge ut själv. Etthundraelva matnyttiga kapitel. Att Kim själv har en rik utgivning att hämta exempel från gör boken verkligt pedagogisk." Eva Ullerud "Kimselius delar...

Sandra Petojevic

2015-11-27

Har du skrivkramp eller känner du någon som har det? Då ska du genast införskaffa Att hitta glädje i skrivandet av Kim M. Kimselius som kommer att koppla in skrivhandens turbomotor! Fingrarna kommer att ivrigt greppa pennan eller hungrigt kasta sig över tangenterna, för det här är en fantastisk skrivkursbok, fullmatad med fiffiga tips och personliga betraktelser. Tänk igenom de ord du vill ha med på livets resa. Så börjar inledningen som nämner att den första skrivboken heter Att skriva med glädje, men den här klarar sig alldeles utmärkt utan den. Och så kommer man in i det underbara första kapitlet där Kim berättar om inspiration och vedermödor; att hon berättar om sin allra första bok som hon skrev när hon var åtta år gammal är fullkomligt lysande! Där grundlades det samarbete som hon än i dag har med sin make. Men det finns även en ruskig händelse där en förläggare som ville förvandla Kims historiska äventyrsbok till en banal kärleksroman! Och efter detta spännande kapitel börjar så själva kursboken, från idé till färdig bok, och jag njuter av varje sida! Kim upprepar vissa saker men det är medvetet gjort, det är som att få peptalk av en riktigt entusiastisk coach: Ja, du kan! Ge inte upp! Den här boken staplar inte fakta på fakta, men är ändå så full med nyttiga skrivregler och skrivtips som mycket personligt presenteras steg för steg. Denna bok är som en festmåltid för den skrivlystne, det finns bara ett par stickiga fiskben i anrättningen såsom ”stappla” istället för ”stapla” på två ställen, samt Goggle istället för Google. Men trots detta så får denna inspirerande skrivbok fem gyllene gåspennor av fem!

Niklas Lindroth

2015-10-13

Både inspirerande och lärorik för alla som skriver - eller vill skriva.

Kristina Forsberg

2015-09-08

När jag till en början snabbt bläddrar igenom Kim M Kimselius bok ”Att hitta glädje i skrivandet” sjunker mina förväntningar. Jag ser några få svartvita, lågupplösta bilder som är inträngda i texten och får känslan av att boken är oarbetad och ålderdomlig. Men sen börjar jag läsa. Ganska snart står det klart för mig att skenet bedrar.

Jag drömmer om att få titulera mig som författare och har så gjort sedan länge. Drömmer om att få berätta en historia, drömmer om att få hålla en egenskriven bok i min hand. Känna känslan. Men det är en sak att drömma och en annan sak att göra.

Med Kim M. Kimselius bok ”Att hitta glädje i skrivandet” känns det hela lite mindre skrämmande, mindre oåtkomligt. Friskostligt och helhjärtat delar Kim med sig av tips och trix att använda i skrivarprocessen, men även kunskaper i konsten att få sin bok utgiven – på eget eller på ett annat förlag. Trots ganska detaljerade tips, så upplever jag inte boken som någon ”pek-pinne-bok” som begränsar min kreativitet – tvärtom! Den ger mig en tro till min egen förmåga och känslan av att ha en stadig grund att utgå från. Som en verktygslåda för den skrivande människan!

De handgripliga tipsen blandas upp med Kims egen resa till att bli en framgångrik författare och de känslor och upplevelser som kantat dess väg. När hon beskriver upplevelsen av att få sitt första bokkontrakt, strömmar mina tårar obehindrat och ger mig en inspirationskick – där vill jag vara!

Med Kims bok i min hand, känns det inte längre så skrämmande att försöka finna vägen dit.

Eva Ullerud

2015-08-17

Jag har läst ”Att hitta glädje i skrivandet” av Kim M Kimselius. Det är en bok för den som vill skriva, som att gå en skrivarkurs men i bokform.

Tipsen upprepas och det är bra för första gången förstår man dem men allt går inte att hålla i huvudet utan behöver nötas in, precis som vid all utbildning. Jag läste boken från pärm till pärm och märkte att även en del av författarens upplevelser upprepas flera gånger. Boken är naturligtvis inte avsedd för sträckläsning men den är så bra och så lättläst att jag inte kunde låta bli! Mitt ex är nu fullt av hundöron, både vid sådant jag visste men inte tidigare sett så väl förklarat och vid rena nya ”aha”. Kim har saker att lära ut både till noviser och till dem som skrivit tidigare.

En annan sak jag uppskattade var Kims syn på sin läsare. För henne är läsaren en författare, inte någon som kanske kan bli det i framtiden. För den som skriver är det många gånger svårt att ta till sig ordet, att våga sticka ut hakan och säga ”jag är författare”. Det finns en aktning för den skrivande människan som tilltalade mig.

Kim håller även skrivarkurser och jag kan tänka mig att boken kommer väl till pass där. Själv kommer jag att återvända till boken många gånger, så många och bra är tipsen. Upplägget med de många och korta kapitlen gör att den passar ypperligt som uppslagsbok.

Och titeln då, ”Att hitta glädjen i skrivandet”? För min del avslutades sträckläsningen av boken med att jag skrev en novell så visst ger både boken och Kim M Kimselius skrivarglädje!

Eva Ullerud

2015-08-17

Jag har läst ?Att hitta glädje i skrivandet? av Kim M Kimselius. Det är en bok för den som vill skriva, som att gå en skrivarkurs men i bokform.

Tipsen upprepas och det är bra för första gången förstår man dem men allt går inte att hålla i huvudet utan behöver nötas in, precis som vid all utbildning. Jag läste boken från pärm till pärm och märkte att även en del av författarens upplevelser upprepas flera gånger. Boken är naturligtvis inte avsedd för sträckläsning men den är så bra och så lättläst att jag inte kunde låta bli! Mitt ex är nu fullt av hundöron, både vid sådant jag visste men inte tidigare sett så väl förklarat och vid rena nya ?aha?. Kim har saker att lära ut både till noviser och till dem som skrivit tidigare.

En annan sak jag uppskattade var Kims syn på sin läsare. För henne är läsaren en författare, inte någon som kanske kan bli det i framtiden. För den som skriver är det många gånger svårt att ta till sig ordet, att våga sticka ut hakan och säga ?jag är författare?. Det finns en aktning för den skrivande människan som tilltalade mig.

Och titeln då, ?Att hitta glädjen i skrivandet?? För min del avslutades sträckläsningen av boken med att jag skrev en novell så visst ger både boken och Kim M Kimselius skrivarglädje!

Ulrika Hurtig

2015-08-04

Ord och skrivande är viktiga saker för mig. Men ibland får jag ett lite tvångsmässigt förhållande till dem. Jag tappar aldrig lusten att skriva, men jag förlorar då och då glädjen. Ett av skälen till att jag läste Kim M. Kimselius bok Att hitta glädje i skrivandet var att jag kanske skulle finna den där lyckan igen. Ett annat skäl var naturligtvis att få ett och annat tips.

Den här boken är verkligen en halv tegelsten, drygt 400 sidor. Men så tar den också upp det mesta som handlar om skrivande. De flesta exemplen som används kommer från författarens egen produktion, vilket är förståeligt. Ett och annat exempel får vi läsare/skribenter/presumtiva författare även från annat håll.

Det viktigaste när det gäller att skriva böcker, enligt Kim M. Kimselius, är att inte sitta och vänta på Inspirationen med stort I. Nej, det är att skriva, skriva och skriva igen. Jag kan inte annat än hålla med! För genom skrivandet utvecklar en person sitt skrivande. Ett par av de tips vi får i boken är att testa att skriva olika typer av texter, men också att läsa böcker. Även där håller jag med till 100 procent: utan input, ingen output.

Efter både en inledning och ett nästan 50 sidor långt första kapitel om författarens eget författarskap kommer så tipsen i fördömligt korta kapitel. Kim M. Kimselius gör ingen hemlighet av att hon håller skrivkurser och att den här boken och dess föregångare, Att skriva med glädje, används i dessa kurser. Därför blir jag lite förvånad över att det är så få övningsuppgifter. De övningar som finns med i Att hitta glädje i skrivandet är nämligen väldigt bra. Jag hade gärna sett flera.

Kim M. Kimselius visar mig metodiskt vägen till att skriva en bok. Det handlar om allt från idéer – och att sätta dem på pränt, att bygga upp berättelsen, den röda tråden, levandegöra karaktärer och miljöer till att korrekturläsa, formge till viss del, marknadsföra med mera när boken väl blivit antagen av förlag för utgivning. Men jag får också tips om jag vill ge ut boken på eget förlag. Just dessa delar är mycket bra liksom de kapitel som handlar om marknadsföring. När det sen gäller skrivandet är jag inte riktigt överens med Kim M. Kimselius om att det är idéer och flödet som är det viktiga och att stavning och grammatik kommer i andra hand. Jag tappar nämligen snabbt intresset för en bok som är illa skriven rent språkligt.

Formen på boken tilltalar mig redan från omslaget till det lätt gultonade pappret i inlagan. Just denna typ av papper är skonsamt för känsliga ögon. Omslagsbilden är vacker även om jag får känslan att den inte är specialtagen för den här boken. Finge jag önska nåt mer vore det att de svartvita bilder som används i inlagan hade varit av bättre kvalitet. Jag kan knappt se vad vissa av dem föreställer.

Det här är en bra handbok – och uppslagsbok! – för den som vill skriva böcker!