Att hitta gldje i skrivandet

Kimselius, Kim M

| 2015

Det hr r en bok fr dig som drmmer om att bli frfattare, eller bara vill frbttra ditt skrivande. Sedan debuten 1997 har Kim M Kimselius gett nrmare 40 bcker och vet hur gldjefyllt det r att skriva. Hr ger Kim tips om hur du skriver en bra berttelse, rd vad du ska gra vid skrivkramp och information som gr att du hittar gldje i skrivandet. En bok som gr det mjligt fr alla att skriva, p ett roligt och inspirerande stt! Recensioner av Att hitta gldje i skrivandet: "Som att g en skrivarkurs men i bokform. Boken r lttlst, och ltt att ta till sig, med korta kapitel och bra rubriker. Den r full av konkreta tips bde vad gller sjlva skrivandet och att sedan skicka till frlag och, fr den som s vill, att ge ut sjlv. Etthundraelva matnyttiga kapitel. Att Kim sjlv har en rik utgivning att hmta exempel frn gr boken verkligt pedagogisk." Eva Ullerud "Kimselius delar...

Sandra Petojevic

2015-11-27

Har du skrivkramp eller knner du ngon som har det? D ska du genast infrskaffa Att hitta gldje i skrivandet av Kim M. Kimselius som kommer att koppla in skrivhandens turbomotor! Fingrarna kommer att ivrigt greppa pennan eller hungrigt kasta sig ver tangenterna, fr det hr r en fantastisk skrivkursbok, fullmatad med fiffiga tips och personliga betraktelser. Tnk igenom de ord du vill ha med p livets resa. S brjar inledningen som nmner att den frsta skrivboken heter Att skriva med gldje, men den hr klarar sig alldeles utmrkt utan den. Och s kommer man in i det underbara frsta kapitlet dr Kim berttar om inspiration och vedermdor; att hon berttar om sin allra frsta bok som hon skrev nr hon var tta r gammal r fullkomligt lysande! Dr grundlades det samarbete som hon n i dag har med sin make. Men det finns ven en ruskig hndelse dr en frlggare som ville frvandla Kims historiska ventyrsbok till en banal krleksroman! Och efter detta spnnande kapitel brjar s sjlva kursboken, frn id till frdig bok, och jag njuter av varje sida! Kim upprepar vissa saker men det r medvetet gjort, det r som att f peptalk av en riktigt entusiastisk coach: Ja, du kan! Ge inte upp! Den hr boken staplar inte fakta p fakta, men r nd s full med nyttiga skrivregler och skrivtips som mycket personligt presenteras steg fr steg. Denna bok r som en festmltid fr den skrivlystne, det finns bara ett par stickiga fiskben i anrttningen ssom stappla istllet fr stapla p tv stllen, samt Goggle istllet fr Google. Men trots detta s fr denna inspirerande skrivbok fem gyllene gspennor av fem!

Niklas Lindroth

2015-10-13

Bde inspirerande och lrorik fr alla som skriver - eller vill skriva.

Kristina Forsberg

2015-09-08

Nr jag till en brjan snabbt blddrar igenom Kim M Kimselius bok Att hitta gldje i skrivandet sjunker mina frvntningar. Jag ser ngra f svartvita, lgupplsta bilder som r intrngda i texten och fr knslan av att boken r oarbetad och lderdomlig. Men sen brjar jag lsa. Ganska snart str det klart fr mig att skenet bedrar.

Jag drmmer om att f titulera mig som frfattare och har s gjort sedan lnge. Drmmer om att f bertta en historia, drmmer om att f hlla en egenskriven bok i min hand. Knna knslan. Men det r en sak att drmma och en annan sak att gra.

Med Kim M. Kimselius bok Att hitta gldje i skrivandet knns det hela lite mindre skrmmande, mindre otkomligt. Friskostligt och helhjrtat delar Kim med sig av tips och trix att anvnda i skrivarprocessen, men ven kunskaper i konsten att f sin bok utgiven p eget eller p ett annat frlag. Trots ganska detaljerade tips, s upplever jag inte boken som ngon pek-pinne-bok som begrnsar min kreativitet tvrtom! Den ger mig en tro till min egen frmga och knslan av att ha en stadig grund att utg frn. Som en verktygslda fr den skrivande mnniskan!

De handgripliga tipsen blandas upp med Kims egen resa till att bli en framgngrik frfattare och de knslor och upplevelser som kantat dess vg. Nr hon beskriver upplevelsen av att f sitt frsta bokkontrakt, strmmar mina trar obehindrat och ger mig en inspirationskick dr vill jag vara!

Med Kims bok i min hand, knns det inte lngre s skrmmande att frska finna vgen dit.

Eva Ullerud

2015-08-17

Jag har lst Att hitta gldje i skrivandet av Kim M Kimselius. Det r en bok fr den som vill skriva, som att g en skrivarkurs men i bokform.

Tipsen upprepas och det r bra fr frsta gngen frstr man dem men allt gr inte att hlla i huvudet utan behver ntas in, precis som vid all utbildning. Jag lste boken frn prm till prm och mrkte att ven en del av frfattarens upplevelser upprepas flera gnger. Boken r naturligtvis inte avsedd fr strcklsning men den r s bra och s lttlst att jag inte kunde lta bli! Mitt ex r nu fullt av hundron, bde vid sdant jag visste men inte tidigare sett s vl frklarat och vid rena nya aha. Kim har saker att lra ut bde till noviser och till dem som skrivit tidigare.

En annan sak jag uppskattade var Kims syn p sin lsare. Fr henne r lsaren en frfattare, inte ngon som kanske kan bli det i framtiden. Fr den som skriver r det mnga gnger svrt att ta till sig ordet, att vga sticka ut hakan och sga jag r frfattare. Det finns en aktning fr den skrivande mnniskan som tilltalade mig.

Kim hller ven skrivarkurser och jag kan tnka mig att boken kommer vl till pass dr. Sjlv kommer jag att tervnda till boken mnga gnger, s mnga och bra r tipsen. Upplgget med de mnga och korta kapitlen gr att den passar ypperligt som uppslagsbok.

Och titeln d, Att hitta gldjen i skrivandet? Fr min del avslutades strcklsningen av boken med att jag skrev en novell s visst ger bde boken och Kim M Kimselius skrivargldje!

Eva Ullerud

2015-08-17

Jag har lst ?Att hitta gldje i skrivandet? av Kim M Kimselius. Det r en bok fr den som vill skriva, som att g en skrivarkurs men i bokform.

Tipsen upprepas och det r bra fr frsta gngen frstr man dem men allt gr inte att hlla i huvudet utan behver ntas in, precis som vid all utbildning. Jag lste boken frn prm till prm och mrkte att ven en del av frfattarens upplevelser upprepas flera gnger. Boken r naturligtvis inte avsedd fr strcklsning men den r s bra och s lttlst att jag inte kunde lta bli! Mitt ex r nu fullt av hundron, bde vid sdant jag visste men inte tidigare sett s vl frklarat och vid rena nya ?aha?. Kim har saker att lra ut bde till noviser och till dem som skrivit tidigare.

En annan sak jag uppskattade var Kims syn p sin lsare. Fr henne r lsaren en frfattare, inte ngon som kanske kan bli det i framtiden. Fr den som skriver r det mnga gnger svrt att ta till sig ordet, att vga sticka ut hakan och sga ?jag r frfattare?. Det finns en aktning fr den skrivande mnniskan som tilltalade mig.

Och titeln d, ?Att hitta gldjen i skrivandet?? Fr min del avslutades strcklsningen av boken med att jag skrev en novell s visst ger bde boken och Kim M Kimselius skrivargldje!

Ulrika Hurtig

2015-08-04

Ord och skrivande r viktiga saker fr mig. Men ibland fr jag ett lite tvngsmssigt frhllande till dem. Jag tappar aldrig lusten att skriva, men jag frlorar d och d gldjen. Ett av sklen till att jag lste Kim M. Kimselius bok Att hitta gldje i skrivandet var att jag kanske skulle finna den dr lyckan igen. Ett annat skl var naturligtvis att f ett och annat tips.

Den hr boken r verkligen en halv tegelsten, drygt 400 sidor. Men s tar den ocks upp det mesta som handlar om skrivande. De flesta exemplen som anvnds kommer frn frfattarens egen produktion, vilket r frsteligt. Ett och annat exempel fr vi lsare/skribenter/presumtiva frfattare ven frn annat hll.

Det viktigaste nr det gller att skriva bcker, enligt Kim M. Kimselius, r att inte sitta och vnta p Inspirationen med stort I. Nej, det r att skriva, skriva och skriva igen. Jag kan inte annat n hlla med! Fr genom skrivandet utvecklar en person sitt skrivande. Ett par av de tips vi fr i boken r att testa att skriva olika typer av texter, men ocks att lsa bcker. ven dr hller jag med till 100 procent: utan input, ingen output.

Efter bde en inledning och ett nstan 50 sidor lngt frsta kapitel om frfattarens eget frfattarskap kommer s tipsen i frdmligt korta kapitel. Kim M. Kimselius gr ingen hemlighet av att hon hller skrivkurser och att den hr boken och dess fregngare, Att skriva med gldje, anvnds i dessa kurser. Drfr blir jag lite frvnad ver att det r s f vningsuppgifter. De vningar som finns med i Att hitta gldje i skrivandet r nmligen vldigt bra. Jag hade grna sett flera.

Kim M. Kimselius visar mig metodiskt vgen till att skriva en bok. Det handlar om allt frn ider och att stta dem p prnt, att bygga upp berttelsen, den rda trden, levandegra karaktrer och miljer till att korrekturlsa, formge till viss del, marknadsfra med mera nr boken vl blivit antagen av frlag fr utgivning. Men jag fr ocks tips om jag vill ge ut boken p eget frlag. Just dessa delar r mycket bra liksom de kapitel som handlar om marknadsfring. Nr det sen gller skrivandet r jag inte riktigt verens med Kim M. Kimselius om att det r ider och fldet som r det viktiga och att stavning och grammatik kommer i andra hand. Jag tappar nmligen snabbt intresset fr en bok som r illa skriven rent sprkligt.

Formen p boken tilltalar mig redan frn omslaget till det ltt gultonade pappret i inlagan. Just denna typ av papper r skonsamt fr knsliga gon. Omslagsbilden r vacker ven om jag fr knslan att den inte r specialtagen fr den hr boken. Finge jag nska nt mer vore det att de svartvita bilder som anvnds i inlagan hade varit av bttre kvalitet. Jag kan knappt se vad vissa av dem frestller.

Det hr r en bra handbok och uppslagsbok! fr den som vill skriva bcker!