Syftet med boken är att hjälpa både blivande och mångårigt erfarna lärare att trivas i sitt yrke, att hushålla med sina krafter och samtidigt vara effektiva i sina undervisningsmöten. Eftersom arbetet är så intensivt, sammansatt och svårt att förutse blir principerna för undervisning viktiga. Därmed finns det också en poäng i att beskriva undervisning generellt. Boken ger ofta konkreta exempel för att förtydliga tankarna. I ena stunden knyts resonemangen till arbetet med förskolebarn, i nästa sker kopplingen till grundskola eller vuxenundervisning. Läsaren får alltså teorin illustrerad med praktiska beskrivningar och praktiken beskriven med teoretiska framställningar.
I boken struktureras effekterna av den fascinerande komplexitet som kännetecknar all undervisning. Författaren beskriver hur omgivningens förväntningar påverkar arbetet och presenterar en kartläggning av de många kompetenser...
Visa mer
Syftet med boken är att hjälpa både blivande och mångårigt erfarna lärare att trivas i sitt yrke, att hushålla med sina krafter och samtidigt vara effektiva i sina undervisningsmöten. Eftersom arbetet är så intensivt, sammansatt och svårt att förutse blir principerna för undervisning viktiga. Därmed finns det också en poäng i att beskriva undervisning generellt. Boken ger ofta konkreta exempel för att förtydliga tankarna. I ena stunden knyts resonemangen till arbetet med förskolebarn, i nästa sker kopplingen till grundskola eller vuxenundervisning. Läsaren får alltså teorin illustrerad med praktiska beskrivningar och praktiken beskriven med teoretiska framställningar.
I boken struktureras effekterna av den fascinerande komplexitet som kännetecknar all undervisning. Författaren beskriver hur omgivningens förväntningar påverkar arbetet och presenterar en kartläggning av de många kompetenser som lärare måste utveckla. Han visar också hur lärare kan finna sin yrkesidentitet samt behandlar de ofta subtila, men betydelsefulla förändringar som sker i yrket över tiden. Boken avslutas med att uppmärksamma handlednings- och mentorsrelationer samt ge råd för hur man fortsätter att trivas i yrket.
Boken vänder sig till alla som ägnar sig eller kommer att ägna sig åt undervisning ? från förskola till vuxenutbildning. Universitets- och högskolelärare som undervisar i lärarutbildningen vid sidan av de pedagogiska disciplinerna kan också ha glädje av boken, liksom politiker, tjänstemän, journalister och debattörer som bättre vill förstå villkor och förutsättningar för barnomsorg och utbildning.
Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker