Att älska som en porrstjärna : en sedelärande berättelse

Strauss, Neil

| 2005

En förtvivlat vidrig, ärlig och vansinnigt vacker självbiografi om Jenna Jameson skriven tillsammans med välkända journalisten och författaren Neil Strauss (New York Times, Rolling Stone, Mötley Crüe-biografin The Dirt och Marilyn Manson-biografin The Long Hard Road Out of Hell) om hur den bustiga blondinen blev det största namnet i historien av vuxenunderhållning. Boken är en växelvis tragisk och triumferande uppväxthistoria, en freakig och lustig sexlek, och en anmärkningsvärd avhandling av kvinnlig styrka, allt i ett. Att älska som en porrstjärna: En sedelärande berättelse beskriver Jennas egna långa väg ut ur helvetet, från den sjaskiga undersidan av Las Vegas som tonåring, till världen av motorcykelgäng och strippklubbar, till hennes position som porrvärldens ledande stjärna. Från en värld omgiven av övergrepp, våldtäkt, och mord till hennes nuvarande liv av berömmelse, pengar...

Mikaela86

2019-12-15

Jag hade ingen aning om varför jag hade denna bok i bokhyllan. Däremot så fort jag började läsa den var den svår att lägga ifån sig. Det är väldigt bra skriven, vilket liv hon levt! Den lever upp till mina fördomar kring porrmänniskor på många sätt dock gillar jag styrkan i Jenna. Hon är i en vidrig värld men orkar stå upp för sig själv!

Sara Eriksson

2019-02-10

jag uppskattade de olika format som kapitlen utformades i. dagböckerna var till och från lite jobbiga med typsnittet som valts. jag hade också uppskattat en mer kronologisk ordning på alla händelser. Boken var fantastisk! Vilken livshistoria på så unga år. Rekommenderas!

Bokslukerskan 93

2019-01-18

Jag kommer ihåg när jag läste den år 2014 och jag vart så fascinerad och drogs med i boken som i en film. Tycker hon skrivit den imponerade bra! En bok jag alltid kommer komma ihåg.

SteffySivA .

2014-09-25

Nu var det många år sedan jag läste denna bok men jag har sedan jag varit yngre varit imponerad av denna kvinna. Vilket liv, vilken livshistoria. Rolig bok som känns ärlig och intressant. Gillar varvningen av dagboksanteckningar, bilder och tipsen man får. Bör läsas om.

Erland Andersson

2014-07-04

Enastående usel översättning.
Boken kanske inte är fantastisk i sig, men jag ångrar att jag inte läste den på engelska istället.

Lars Willfors

2013-08-01

Ungefär 6 gånger bättre än Traci Lords pekoral i samma genre, men ändå betydligt tristare än t.ex. Mötley Crüe-biografin (det är vid närmare eftertanke de flesta böcker...). Layouten ger den totala framställningen en något debil aura.

Helena Almqvist

2012-12-06

Slutkläm bok! Älskade den, skriven med glimten i ögat verkligen!

C L

2012-10-14

Se där, så chockad man kan bli av en porrstjärnas insikter! :)

Caroline Johansson

2012-04-25

Rolig, intressant, lite tragisk, allt i en salig blandning

Izabela Horn

2012-03-05

Tyckte det var mycket modig och ärligt skriven bok.

Malin Johansson

2011-12-27

Var visserligen ett tag sedan jag läste den, men få böcker har jag (och mina vänner som jag tvingat läsa den) läst ut så snabbt!

Liza Carlsson

2011-12-13

Bra bok! Kul att få en inblick i en porrstjärnas liv. Inget för den pryda.

Magnus Fürst

2011-12-12

Skildrar en ung kvinnas tuffa väg i livet och val som kom att ändra hennes liv. Halv intressant läsning.

Kamali 

2011-10-11

Läs boken om Jenna som fick sin första orgasm i grannens jacuzzi vid 6 års ålder. Yeah right.

Viktoria Westlund

2011-10-08

Kul att läsa om sexet, men fy vad dåligt skrivet. Ointressant efter halva boken, den är onödigt lååååång. Men oj vilken powertjej.

Martina Jonsson

2011-10-04

Funderade på om denna bok skulle få en tvåa eller trea. Valet föll på det sistnämnda då det trots allt är en bok jag bemödat mig läsa - sina ca 600 sidor till trots. Stundtals sträckläsningsmaterial, stundtals blaha. Jenna har levt ett intressant liv, och genom att använda sig av ett högt antal sidor får jag som läsare en omfattande bild av hur hennes liv sett ut. Trots det saknar jag ödmjukhet och djup i Jennas sätt att förhålla sig till de minst sagt traumatiska situationerna hon ofta satts i. Men läsvärd - ja, uppenbarligen.

Sofie Petersson

2011-05-29

Biografi om porrskådisen Jenna Jamessons liv och karriär. "Att älska som en porrstjärna" griper verkligen tag i en och samtidigt som den är sorglig så är den även riktigt rolig, särskilt serierna. Sträckläste den som en galning. Bra som fan.

Boken pendlar mellan att vara spännande, uttjatade, tråkig, rolig och sedan återigen spännande. Det blir ganska trist i längden att få beskrivet hur man ska göra för att lyckas som porrskådis... jag tröttnade också snabbt på dessa dialoger som finns mellan hennes, hennes bror och far. Jag tycker att det verka som att Jenna i sin bok försöker få sitt yrke att verka mer glamoröst än det är. Boken är Okej men inte mer än så...

Elin Stenblom

2011-02-20

Intressant att få följa med bakom kulisserna i den smutsiga porrbranschen. Alla fördommar infrias.

Liza Bolin

2011-02-08

Förvirrande kombination av "Jag är så himla stolt över att vara i sexindustrin" och "Wäh, wäh vad synd det är om mig".

Robin Harrysson

2010-10-26

Helt okej, men ganska ytlig i längden. Är i grund och botten som vilken rockstjärnebiografi som helst, fast med porr istället för musik och crystal meth istället för kokain. Blir tråkigt att det är så lättläst och förutsägbart dock.

Mats Olander

2010-07-12

Boken var långt över förväntan. Både rolig och tragiskt. Jag tycker den är värd och läsa men är väldigt grov och annorlunda.

Marie A

2010-04-26

Tråkig...orkade inte läsa ut boken

Elisabeth E

2010-02-26

Intressant biografi, dock en mängd intima detaljer som man kanske hade kunnat slippa undan ;)

Ännu en bok som jag tyckte väldigt mycket om. Ett annorlunda människoporträtt skriven av en duktig författare.

Bellan

2010-01-02

Blev helt betagen av denna bok.

Anna Hallqvist

2009-10-12

Påminner såklart om Traci Lords Nattens barn som jag oxå tyckte väldigt mycket om. Jag får uppfattningen att Jenna börjar som en liten dum blondin men snart lär sig alla gatans regler och börjar förvalta sig själv och sitt arv. För att hon vill bli bäst, inte för att hon måste eller behöver egentligen.

Historien kittlar och lockar, samtidigt som den stundtals är vidrig.
Hennes beroende av män är oerhört jobbigt att läsa om. Jag vill bara ruska om henne!

Bilderna är vackra och sexiga. Hon är enormt snygg helt enkelt och det strålar sex..Jag skulle bara ha velat veta var och när bilderna togs..

Hon har levt ett tragiskt liv och visst känner man igen sig bitvis. Många andra "tyckare" skriver att hon har andra referensramar och att det är svårt att förstå att det är verkligheten. För mig är det inte ett dugg att förstå.

Hon fortsätter tjäna pengar i porrbranschen och denna bok är såklart oxå ett led. Jag tycker att hon är på rätt plats och gör det hon kan jävligt bra!

Så all heder åt henne. Att hon inte vill vara ett offer och är det inte heller...

Ellinor Stråhed

2009-09-02

Blev rätt besviken på den här boken. Så mycket sorgesamt och tråkigt babbel, så lite story.

Andreas Bjereke

2009-08-25

Enligt boken driver hon ju numera sitt eget företag och verkar tjäna bra med pengar, så jag tycker inte hon verkar fast i en värld som utnyttjar henne.

Kanske den bästa självbiografin jag tagit del av så här långt i min läsarkarriär. Jenna utelämnar verkligen ingenting (om så vore fallet skulle jag bli förvånad). Det är en otroligt tragisk levnadshistoria som är mycket välberättad av Strauss. Det enda jag ogillade lite, om än lite moral-tantigt, var att man beskrev henne som självständig och stark - att hon hade tagit sig från sin hemska uppväxt - men i själva verket är hon ju fortfarande fast i en värld som utnyttjar henne.