Atlas Shrugged

Rand, Ayn

| 1992

Published in 1957, Atlas Shrugged was Ayn Rand's greatest achievement and last work of fiction. In this novel she dramatizes her unique philosophy through an intellectual mystery story that integrates ethics, metaphysics, epistemology, politics, economics, and sex. Set in a near-future U.S.A. whose economy is collapsing as a result of the mysterious disappearance of leading innovators and industrialists, this novel presents an astounding panorama of human life-from the productive genius who becomes a worthless playboy...to the great steel industrialist who does not know that he is working for his own destruction...to the philosopher who becomes a pirate...to the woman who runs a transcontinental railroad...to the lowest track worker in her train tunnels. Peopled by larger-than-life heroes and villains, charged with towering questions of good and evil, Atlas Shrugged is a philosophical...

Johan Johan

2016-03-01

Kusligt likt Sverige

Malin Sundman

2015-12-19

Intressant men på tok för lång. Vissa delar ältas i absurdum.

Stefan Hall

2015-02-28

Kunde ingen ha berättat att jag skull ha kunnat hoppa över de första elva hundra sidorna för att få dravlet koncentrerat i ett kapitel, John Galt talar. Att hon själv kallar det för filosofi gör det ju inte bättre. Hon har hängt upp några viktiga filosofers teser på sin egna världsbild. Här fanns inget nytt när boken skrevs på femtiotalet. Fräckast av allt är att hon tar åt sig hela den tvivelaktiga äran av vad hon skrivit, förutom att hon nämner Aristoteles som ända inspirationskälla - typiskt med tanke på bokens budskap.

Anna Norberg

2014-03-24

Jag läste denna bok första gången 2005 och tyckte den var bland det bästa jag läst. Under månaderna som följde såg jag glasklara paralleller mellan boken och verkligheten, i alla nyheter, debattartiklar och politiskt korrekta dumheter som vi alla blivit matade med. Det är inte bara det att Rand presenterar alternativa åsikter - hon förklarar exakt vad som är fel med det etablerade, varför det förr eller senare kommer att leda till ruin. Hon presenterar också en mer människovärdig filosofi - och förklarar varför den är rätt och riktig. Det är hur enkelt som helst att fördöma henne, men det krävs intelligens för att förstå detta alla tiders storverk.

Hanna Lennartsson

2013-08-17

Jag har aldrig läst en bok som i varje ord beskriver författarens ilska och frustration. Jag tror att alla vi som på ett eller annat vis positionerar oss på den sida Rand hatar har stor nytta av att läsa den här boken. Och om inte för politikens skull så för att det är en oerhört välskriven historia som fångade mig direkt!

Karl Nordström

2013-04-06

well written, but in my opinion naive, black and white propaganda, not so much for capitalism, as against communism. The fact that applied communism failed, won't make the opposite system a success. My guess is that the author uses this book to deal with her past. Not too impressed.

Gorazde Slimovic

2012-10-30

Vissa böcker blir man jag varm av i hela kroppen, denna är en sådan.
Tyvärr har jag förstått att den har inte längre går i tryck. Synd för en värld som skälver.

D

Daniel Langkilde

2012-07-29

En av de bästa böcker jag läst.

Marcus Sohl

2012-04-11

Förutom att Rand har en mycket problematisk människosyn som framkommer i hennes böcker så är hennes karaktärsskildringar oerhört endimensionella. Jag kan tilltalas av den breda berättelsen och det episka i den, men karaktärerna sänker det hela.
Ingen som inte har obegränsat med tid av någon orsak bör läsa detta, det finns så mycket annat liknande som är bättre.

David Schwieler

2011-12-28

Igen!!

Johanna Galenpanna

2011-12-04

Hon gör det väldigt lätt för sig, Rand, det är uppenbart. Svartvita karaktärer (antingen jubelidiot eller super-karaktär-med-never-ending-integritet). Men. Ändå. Det jag ger en femma är det filosofiska budskapet. Politiken får jag ge mig på en annan dag. Men för mig är budskapet i boken helt enkelt att var människa äger en fundamental rätt till sig själv och det den skapar. Varken mer eller mindre. Det är en underbar bok på många sätt, men lååång och tungrodd. Värd mödan, tycker jag.

Jari Saarelainen

2011-09-25

En pamflett för extrem nyliberalism. Denna tegelsten skall ses ur ett perspektivet att Keynes idéer om en starkt samhälle som styr finanspolitiken fått fotfäste samtidigt som att Sovjet stärkt sin position efter andra världskriget. Budskapet är enkelt. Girighet är en dygd. Svaga och obegåvade människor förlänar varken medlidande eller kärlek.

Calle Lindström

2011-07-11

Den har onekligen sina poänger men är extremt tungrodd och väldigt tjatig.

Lena Frölander-Ulf

2010-09-23

Grymt medryckande, men extremt svartvita karaktärer.

Lars G

2010-08-04

Inte helt utan poänger, varken filosofiskt eller som thriller, men ack så plågsam. Det som skulle kunna vara spännande, ett långsamt och obevekligt fall mot den stora kollapsen, blir oftast bara långdraget och fullt av upprepningar.

Personbeskrivningarna är otroligt tendensiösa och hon gör det alldeles för lätt för sig. Hennes teser bevisas ofta genom att alla (vänster-) politiker är idioter som ständigt fattar dåliga beslut (och dessutom har slappa kinder och små grisögon). Hjältarna är storföretagare (varför inte småföretagare?), driftiga, intelligenta och rakryggade.

I övrigt individualistisk, elitistisk och egoistisk.

Adam Hellström

2010-07-13

Fullkomligt ointressant.

max törnblom

2010-02-26

jag blev tvungen att uppgraera betyger ett snäpp efter att ha sett vad som händer i dagens USA

marten l

2009-08-25

Filosofiskt överskattad.
Litterärt långdragen.
Kunde varit en spännande bok, men icke.

Pia Kask

2009-06-25

Tankeväckande, spännande och helt uppslukande. Bara i John Galts 200-sidiga brandtal som en liten gäspning letade sig ut. Men fram till kollapsen - vilken bok!