Återvändaren

Buthler, Dan

| 2012

I Återvändaren får vi än en gång stifta bekantskap med psykopaten Christopher Silfverbielke som vi tidigare mött i de omåttligt populära spänningsromanerna En nästan vanlig man (2008) och Grannen (2010) av författarduon Buthler & Öhrlund.Christopher Silfverbielke var Stureplans finansstjärna och oemotståndlig för kvinnor, men samtidigt uttråkad vid 30 års ålder och diagnostiserad som psykopat.Kombinationen av lyxliv med sena nätter, champagne, kokain och ett sökande efter spänning, drev Silfverbielke till allt djärvare och farligare handlingar, som han involverade sina närmaste vänner i.Priset blev högt. Vännerna försvann och jagad för mord av Sveriges skarpaste kriminalkommissarie, Jacob Colt, tvingades Silfverbielke att fly från Sverige.Efter att ha levt under falsk identitet i Florida beslutar sig Christopher Silfverbielke för att återvända till Stockholm. Han älskar sin psykiater...

Återvändaren är tredje boken om den snygga, rika och helt galna sociopaten Christopher Silfverbielke. Jag har funderat över vad som gör att jag och många andra tycker om serien. Huvudpersonen måste inte vara god för att läsarna ska tycka om hen. Det finns många onda Karaktärerer som jag har ryckt om, ofta handlar det om komplexa personligheter. Men när det kommer till Christopher Silfverbielke så är det ingen komplex personliget, enligt mig är han ond rätt igenom och osympatisk man.
Bokens starka sida är att alla böcker är lättlästa, handlingen är snabb och lätt att följa språket kommer inte passa alla läsare, den är grov, med mycket svorord och kvinnoförakt som Christopher uttrycker eller tänker i tid och otid.

För mig är det en bok som är underhållande, och man vill få reda på om Christopher tillslut åker fast. Med tanke på att serien innehåller en del böcker lär det nog dröja.

Även bi Karaktärernas handling utvecklas mer. Vi får mer och mer lära känna kriminalkommissarie Jacob Colt och ta del av hans trassliga familjeförhållande.

Det är en bra bok som jag läser mellan två lite tyngre böcker, eller en semester roman som jag kan läsa medan jag ligger i hängmattan.

Maria B

2020-07-28

Lyssnat på ljudboken. Kan inte låta bli att ryckas med och vilja fortsätta lyssna, men med en stor skopa avsmak. Extremt våldsamt och inriktat på sex, våldtäkter och droger. Kan inte låta bli att undra hur författarna kommer på allt...

Sofi Lindberg

2017-11-22

Wow

Anette Öhrn

2017-06-17

Hela serien är helt fantastisk även om inte alla är en fempoängare som denna

Marina Pedersen

2016-10-15

Bäst

Sofia Rylander

2016-03-09

Jag har läst alla böckerna innan och hade börjat tycka att det var lite tjatigt men så gav jag denna en chans och så spännande! Slukade den på ett par timmar och som tur var hade jag uppföljaren hemma också för slutet kunde jag bara inte släppa!

Annika Sjöström

2016-02-18

Makalöst osmaklig! Gör något annat än att läsa denna bok...det är bara ett slöseri med tid på något helt kasst

Annika Sjöström

2016-02-18

Fattar inte hur man kan vilja skriva eller låta någon läsa om så sjuka varelser? Smaklöst!

Johan CB

2015-12-03

Johan CB

2015-12-03

A H

2015-11-18

Denna serie blir bara bättre och bättre. Spänningen i slutet är stor.

Sandy Hanna

2014-11-11

Gick ej att släppa Psykot!

Eva Aronsson

2014-11-08

I åretvändaren - tredje boken tycker jag att författarparet kommit igen lite igen. Tyckte att 2:an (grannen) tappade lite. Men denna boken var spännande och bättre skriven. Ser fram emot att läsa nästa bok.

Anna Johansson

2014-06-10

Inte riktigt på samma nivå som de tidigare böcker om Silferbielke, men håller ändå måttet och har ett hyfsat högt tempo.

Jimmy Nilsson

2014-04-21

Jag tycker att den tredje boken om Silfverbielke skiljer sig en hel del mot de föregående. Kanske är det oundvikligt för att hålla liv i karaktären. Hur som helst lyckas författarparet igen. Boken är dock lite segare än föregående, det är mycket som händer men i partier blir det även lite utdraget och tradigt. Bör kanske tillägga att jag inte har läst alla böcker i serien Colt, jag har hittills bara intresserat mig för böckerna om Silfverbielke, vilket kanske har betydelse för hur jag upplever kapitel som handlar om Colt hans familj och bekanta? Som helhet en bra bok, och som vanligt är det mycket våldsamma inslag. Hade givit den en fyra om slutet varit snyggare inpackat... å andra sidan blir man nyfiken på fortsättningen.

Liselotte Johansson

2014-03-25

Åter igen så spännande, vill bara ha mer. Det mesta man numera försökt lyssna på är inte alls lika bra som storyn om Silfverbielke

2014-02-27

Sjätte boken om Jacob Colt och tredje om Silfverbielke. Jag har tyckt att böckerna sakta dalat och blivit sämre och sämre. Så vad tyckte jag om denna? Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/02/atervandaren-av-dan-buthler-dag-ohrlund.html

Michaela Flink

2014-02-19

Även denna bok håller måttet och jag vill läsa mer och mer... Kommer att bli tomt när denna serie är slut. Men galningen Christoffer kommer att sitta kvar i minnet länge!

Å

Åsa Sjögren

2013-11-10

Som alltid, jättebra!!

Stefan Hedestig

2013-11-05

Mycket bra !
Bra och spännande. Man hålls på sträckbänken hela tiden. Bokens författare blandar fiktion aktuella samhällsproblem vilket gör boken än mer intressant.

2013-09-21

Banal bok. sanslöst stereotypa karaktärer och en handling och dialog som är sååå tillrättalagd. Enda behållningen var Sauks sätt att gestalta Silverbielke. Stark 1:a.

Elin Rickmarker

2013-09-03

Vidrig men såååå bra!!

Carolina Ring

2013-07-29

Första boken satte ribban. Denna når inte upp till samma nivå - alls. I jämförelse är den händelsefattig. I mångt och mycket en upprepning av samma saker som tidigare två böcker.

Tomas Karlsson

2013-06-18

Om "Grannen" var en liten, ytterst liten dipp, så tar denna boken ett steg upp på ett högre betyg, här finns det lite mer spänning, polis-karaktärerna är mer intressanta nu vilket varit en liten bristvara i tidigare böcker.

2013-06-04

Tonårsbok! Kan verkligen två vuxna karlar skriva en sådan extremt orealistisk och fånig bok?

2013-03-24

Oj, så bra! Vill genast höra nästa!

Charlott Stenberg

2013-02-18

Vill bara läsa fortsättningen nu!

Rasmusmatte .

2012-12-29

Läskigt spännande uppföljning. Jag längtar redan till nästa bok Uppgörelsen som tydligen kommer i vår enligt Bim Kullin

Lotta F

2012-11-23

Bra bok igen om Silfverbielke. Väntar med spänning på boken Uppgörelsen som kommer våren 2013

Kickie Boman

2012-11-11

Älskar böckerna om psykopaten Silverbielke! Och Stefan Sauks röst gör dem extra bra att lyssna på också.

Kerstin Hellgren

2012-11-03

Stefan Sauk är mycket bra som uppläsare.

Han är hemsk Silferbielke,och har inte någon empatikänsla överhuvudtaget. Mördar en person lika enkelt som att byta kalsonger. Varför gillar man då dessa böcker så fantastiskt mycket. Dels är det nog för att det är så främmande ifrån hur jag själv skulle uppträda.Stefan Sauk gör boken tre gånger bättre, helt outstanding, dessutom är Silferbielkes kommentar småroliga.
Dock når inte denna bok upp till samma standard som de två övriga, känns lite ett upplägg inför sista boken(om Uppgörelsen nu kommer vara sista boken).
Men jag skulle ändå inte vilja vara utan den,,så läs den.

SträcklyssningLäs min recension på http://www.ljudboksbloggen.se

2012-09-27

Det här är den sjunde boken som Dan Buthler & Dag Öhrlund har skrivit tillsammans. Och det är den sjätte boken om kriminalkommissarie Jacob Colt. Och den tredje boken om psykopaten Cristopher Silfverbielke. Jag har läst alla böckerna och jag har tyckt mycket om dom alla, speciellt dom om Cristopher Silfverbielke.

Och den här boken var inget undantag. För det var en spännande roman med Jacob Colt och Cristopher Silfverbielke i huvudrollerna. Som vanligt så var det mycket grymt våld och utförligt skildrat sex i boken, så den är absolut inget för känsliga. Men om man inte är känslig, så är det helt klart en bra bok.

Jag tyckte om boken, och ser redan fram emot nästa bok i serien. För boken avslutas med en väldig cliffhanger… Fortsättningen kommer i boken “Uppgörelsen” som utkommer våren 2013.